Elinkeinopolitiikalla uusia työpaikkoja

Vahvistetaan tutkimusinfrastruktuuria ja t&k-panostuksia

Kansallisten t&k-panostusten osuus nostetaan neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta niin, että yksityisen sektorin osuus säilyy vähintään nykytasolla. Tavoitteen saavuttamiseksi innovaatiopolitiikkaa uudistetaan entistä markkinaehtoisempaan suuntaan kohdentamalla julkiset t&k-panostukset uudella tavalla. Uudistetaan tutkimusjärjestelmän rakenteita siten, että parannetaan vaikuttavuutta ja luodaan uusia siltoja tutkimustulosten siirtämiseksi tutkimuslaitosten ja yritysten välillä. Aluepolitiikka ei saa olla kriteeri innovaatiopolitiikkaan liittyvissä päätöksissä.

Julkisten t&k-panostusten määrällinen osuus saatetaan takaisin tavoitetasolle eli yli yhteen prosenttiin bruttokansantuotteesta. Rahoitusta kohdennetaan erityisesti elinkeinorakenteen muutosta tukeviin kohteisiin. Kehitetään tutkimusinfrastruktuuria pitkäjänteisesti.

Kasvatetaan erityisesti Tekesin t&k-tukien myöntämisvaltuuksien määrää. Strategisen huippuosaamisen keskittymien (SHOK) toimintaedellytykset turvataan. Elinkeinorakenteen uudistamisen vauhdittamiseksi ja osaamisintensiivisen kasvun tukemiseksi otetaan käyttöön aineettomien oikeuksien verokannustin. Tehdään pk-yritysten immateriaalioikeuksien hakemisesta aiheutuvien kustannusten tukijärjestelmästä mahdollisimman yksinkertainen. Selvitetään määräaikaisen t&k- verokannustimen vaikutukset ja varaudutaan jatkamaan sen voimassaoloa.

Yritystukijärjestelmää uudistetaan siten, että osaamisperustaiseen kasvuun ja työllisyyteen heikosti vaikuttavia tukia karsitaan ja painopistettä siirretään tukemaan yritysten investointeja, innovaatioiden tuotteistamista, kasvua, uudistumista sekä tervettä kansainvälistymistä. Lisätään tukea innovaatioiden markkinointipanostuksille kasvun ja kansainvälistymisen tueksi. Suomalaisten yritysten palveluliiketoiminnan kansainvälistymiskehitystä tuetaan entistä voimakkaammin. Markkinointiosaamisen kehittämiseksi luodaan laaja toimenpideohjelma.

Korkeakoulujen uudistaminen tukee elinkeinopolitiikkaa

Korkeakoulujen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden parantamiseksi kehitetään yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen rahoitusmallia edelleen painottamalla toiminnan laatua, vaikuttavuutta ja strategista kehittämistä käsittäen muun muassa tutkimustulosten kaupallistamisen, sekä yrittäjyyden, laadullisen työllistymisen ja elinkeinoelämän yhteydet. Kaikkiin  korkeakoulujen koulutusohjelmiin on lisättävä mahdollisuus osallistua yrittäjäkoulutukseen tai valmennukseen. Lisätään
Suomen tutkimus- jakehitys-panostukset nostetaan neljäänprosenttiin bruttokansan-tuotteesta.
 
korkeakoulujen yhteydessä toimivien yrityshautomoiden määrää ja lisätään yrityshautomoiden ulkopuolista rahoitusta. 

Yrittäjyys ja yrittäjyyden kannusteet

Vahvistetaan yrittäjyyskasvatuksen roolia perusopetuksessa ja toisella asteella. Korkeakouluissa yrittäjyysopintoja tarjotaan kaikissa koulutusohjelmissa.

Yrittäjien kokonaisverorasitusta alennetaan. Listaamattomien osakeyhtiöiden nettovarallisuuden laskentaa muutetaan siten, että se pitää sisällään myös henkilöstön palkkaukseen kohdistuneet investoinnit tilikaudella.

Pienyrittäjän työttömyysturva saatetaan lähemmäksi palkansaajien työttömyysturvan tasoa. Yrittäjän ja palkansaajan välistä raja-aitaa madalletaan. Työttömyysturvaa kehitetään niissä työsuhteen muodoissa, joissa työntekijä on välillä palkansaaja ja välillä itsenäinen yrittäjä, jotta sosiaaliturva ei katkea aseman muuttuessa.

Yrittäjäeläkkeen määräytymistapaa ja yhteyttä uudistetaan muuhun yrittäjän sosiaaliturvaan. Yrittäjän ylivelkaantumistilanteita helpotetaan kehittämällä maksukyvyttömyyssääntelyä niin, että yrittäjät saatetaan tasavertaiseen asemaan muiden velallisten kanssa.

Työllisyys kasvuun uudella teollisuuspolitiikalla

Uudella teollisuuspolitiikalla vahvistetaan kauppatasetta, monipuolistetaan elinkeinorakennetta ja kehitetään teollisuutta ja palveluita. Talousmallia uudistetaan kestäväksi, sosiaaliseksi, tietoperusteiseksi ja tehokkaaksi. Tavoitteena on teollisten työpaikkojen synnyttäminen ja hyvän yritysympäristön luominen, jotta Suomeen houkutellaan uusia investointeja ja parannetaan suomalaisten yritysten toimintaedellytyksiä.

Valtion omistajapolitiikka on aktiivista, mikä tarkoittaa, että omistuksia myydään ja ostetaan markkinatilanteen niin salliessa. Omaisuuden myyntitulot käytetään uusien kasvuun ja kansainvälistymiseen pyrkivien yritysten toimintaedellytysten parantamiseen. Valtiolla on myös strategisia omistuksia, joista ei pidä luopua.

Pääomamarkkinoista tukea kasvulle

Pääomasijoitustoimintaa kehitetään niin, että yksityishenkilöiden pääomasijoitusten verovapautta laajennetaan muun muassa laskemalla verovapauteen oikeuttavan sijoituksen alarajaa ja parantamalla yksityishenkilöiden mahdollisuuksia sijoitustoimintaan. Vahvistetaan Tekesin yhteyteen perustetun pääomasijoitusohjelman resursseja ja vahvistetaan Teollisuussijoitus Oy:n pääomaa ja toimintamahdollisuuksia. Madalletaan listautumiskynnystä pörssiin, erityisesti monenkeskiselle kauppapaikalle.

Selvitetään mahdollisuudet markkinaehtoisesti löytää uusia rahoitus¬välineitä ja viime kädessä julkisen vallan toimin taataan toimiva rahoitus pk-yritysten kasvulle. Suurimpia kasvun esteitä on tällä hetkellä pk-yritysten korkeat rahoituskustannukset ja vaadittavat vakuudet.

Julkisilla hankinnoilla parannetaan tuottavuutta

Kilpailua kotimarkkinoilla lisätään parantamalla kilpailulainsäädännön toimivuutta ja purkamalla kilpailun esteitä. Lisätään kilpailua julkisten palvelujen tuottamisessa parantamalla yksityisten ja kolmannen sektorin toimijoiden mahdollisuuksia osallistua palveluntuotantoon. Kehitetään julkisia hankintoja, niin että ne tukevat pienten yritysten osallistumista mm. siten, että vähennetään pakollisten viranomaistodistusten ja -ilmoitusten määrää sekä korotetaan selvästi hankintojen kansallisia kynnysarvoja. Julkisen sektorin roolia osaamispohjaisen kasvun vauhdittamisessa tehostetaan lisäämällä olennaisesti innovaatioiden painoarvoa julkisissa hankinnoissa.

Kuluttajien oikeusturvan varmistamiseksi käynnistetään ryhmäkannelainsäädännön uudistus, jonka tavoitteena on soveltamisalaltaan laaja ryhmäkannemahdollisuus. Kanneoikeus on viranomaisten ja vahinkoa kärsineiden lisäksi oltava myös järjestöillä ja muilla edunvalvontaorganisaatioilla.

Toimiva infrastruktuuri turvaa elinkeinoelämän toimintaedellytykset

Varmistetaan toimiva infrastruktuuri niin, että kansalaisille ja elinkeinoelämälle tärkeät logistiikkaketjut ja tietoverkot toimivat tehokkaasti, turvallisesti ja luotettavasti. Varmistetaan toimivat logistiikkaketjut tietoverkoissa, maalla, merellä ja ilmassa. Parannetaan liikenneinfrastruktuurin suunnitelmallisuutta luomalla uusia toimintamalleja liikenteen perusinfrastruktuurin kehittämiseksi vastaamaan kansainvälistyvän teollisuuden tarpeita, erityisesti liikenteen solmukohdissa. Julkisen infraomaisuuden korjausvelkaan puututaan riittävän aikaisella kunnossapidolla, jolla pidennetään infrarakenteiden ikää kustannustehokkaasti. Huolehditaan olemassa olevasta ja kasvun kannalta tarvittavasta infrastruktuurista riittävällä rahoituksella. Digitaalitalouden kasvun alustaksi julkinen sektori vauhdittaa yhtenäisen kansallisen IT-palveluarkkitehtuurin rakentamista organisaatiorajojen yli tapahtuvan palvelutuotannon helpottamiseksi.

Uusia tuotteita metsästä

Energiantuotannon monipuolisuus ja ilmastotoimet ovat kilpailukykytekijä

Perusenergian tuotannossa tavoitellaan omavaraisuutta ja energiantuotannon monipuolisuutta ja huolehditaan energian kohtuullisesta hintatasosta. Energiatehokkuuden lisäämiseen kannustetaan poikkihallinnollisella ohjelmalla. Luodaan toimenpideohjelma vähähiilisten energiaratkaisujen lisäämiseksi. Metsäpohjaisen biomassan käyttöä lisätään ja korvataan sillä etenkin kivihiilen käyttöä. Vaikutetaan siihen, että Euroopan unionin hyväksyttävyyskriteerit puupohjaiselle biomassalle ovat Suomelle suotuisat. Edistetään toisen sukupolven biopolttoaineiden lisäämistä kansallisesti ja EU:ssa. Käynnistetään kehittämisohjelma hiilen talteenoton ja varastoinnin tekniikoiden kehittämiseksi.


Suomi toimii aktiivisesti osana Euroopan unionia edistääkseen kattavan ilmastosopimuksen syntymistä kansainvälisissä ilmastoneuvotteluissa. Suomi sitoutuu omalta osaltaan ilmastonmuutosta pysäyttäviin toimiin, kuten EU:n tavoitteeseen vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 40 prosenttia vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Päästökauppaa markkinaehtoisena mekanismina tulee vahvistaa tavoitteiden saavuttamiseksi. Päästökaupan huutokauppatulojen käyttö voi olla hyvä instrumentti ilmastotutkimuksen ja tuotekehityksen tukemiseksi.

Mikäli EU luopuu sitovista maakohtaisista tavoitteista uusiutuvan energian lisäämisessä, Suomi pyrkii kansallisesti nostamaan omien uusiutuvien energiamuotojen osuuttaan. Suomalaista energiasta riippuvaista teollisuutta tuetaan kehittämällä teollisuuden energiatehokkuutta tutkimuksen ja tuotekehityksen avulla sekä varmistamalla kohtuullinen ja kilpailukykyinen energian hintataso.

Asuntopolitiikka

Lisätään toimia, joilla asumisesta tehdään kohtuuhintaista. Järkeistetään sekä suoria asumisen ja rakentamisen tukia että välillisiä verotuksen kautta annettavia tukia. Asumisen verotuksen rakennetta kehitetään asteittain työvoimaliikkuvuuden näkökulmasta. Asuntokaupasta kerätty varainsiirtovero voidaan korvata muilla asumiseen kohdistuvilla veromuodoilla.

Asunnottomuus poistetaan Suomesta. Nostetaan rakentamattoman maan kiinteistöveroa kannustimena saada asuntotuotantoa vauhtiin. Sidotaan pääkaupunkiseudun suuret raideratkaisut maankäytön tiivistämiseen ja asuntotuotannon lisäämiseen raideliikenteen varrella.

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje