19.1.2018

Danske Banks Akava-team ger råd om hur man får full nytta av medlemsförmånerna

Danske Bank har för medlemmarna i Akavas medlemsförbund ett team som svarar på frågor om förmånen i anslutning till bostadslån och också hjälper nyutexaminerade att dra nytta av medlemsförmånerna. Denna grupp besitter både kunskap, kompetens och intresse!

Danske ja Akava
Danske Banks Ulla Koret (till vänster ) ja Johanna Kronholm samt Oskari Rekola (i mitten) och Jacob Segercrantz (till höger) önskar att de får respons fån Akavamedlemmar för att kunna utveckla servicehelheten vidare. Akavas Risto Kauppinen anser också att det är viktigt att helheten av tjänster för högutbildade utvecklas vidare.


I Danske Banks Akava-team jobbar Annemari, Hanna, Anni, Nora, Roope och Jouni. Bland dem finns också medlemmar i Akavas medlemsförbund, varför de utöver en mångsidig sakkunskap också är insatta i förbundets verksamhet.

Hanna som redan ingått i teamet i över ett år har bra erfarenhet genom arbetet med nyutexaminerade och hon tar nu med iver itu med den nya förmånen i anslutning till bostadslån. Hanna berättar att förmånerna på bostadslånet kan komma som en överraskning för kunden, då man tidigare kanske inte kommit att tänka på någon detalj.

– Kunderna är ofta extra glada då vi går mer utförligt igenom saker och ting. När vi ger exempel och de på riktigt inser hur mycket förmånen innebär i ett lån av en viss storlek. Vi visar alltså helt konkret vilka belopp som gäller och det är många gånger en glad överraskning.

– Många har inte tidigare förstått hur fina förmåner det är fråga om. Det är en rejäl fördel i reda pengar, instämmer Heidi som jobbar som låneförhandlare.

Många upplever bostadslånet som en barlast, som ska betalas bort så fort som möjligt. I stället lönar det sig att tänka på lånet som ett flexibelt element i en modern ekonomi där man kan komma överens om lånets återbetalning med banken. Man kan inleda amorteringarna stegvis i stället för att t.ex. köpa möblerna till den nya bostaden på kredit. Eftersom bostadslånet betalas under flera års tid dyker det under åren upp olika situationer i livet där man vid behov kan ansöka om en paus med låneamorteringarna.

Lätt att konkurrensutsätta

Enligt Heidi konkurrensutsätter kunderna också sina lån i stor utsträckning. Situationen för lånekunderna varierar och förmånen på marginalen beräknas separat för varje kund. Av den personliga låneofferten framgår priset som medlem och utan medlemskap.

– En stor del av de möten som jag har gäller konkurrensutsättningar. Det är nuförtiden enkelt att konkurrensutsätta lånet och man får snabbt svar vid låneförhandlingarna, då vi behändigt kan nås per telefon och via onlinemöte.

– Det är inte så att man måste stanna kvar hos en viss bank bara för att man hittat en bostad, utan ärendet kan vid behov skötas snabbt. Det går också i en handvändning att bli kund via nätet, konstaterar Heidi.

Hanna berättar att man med de nyutexaminerade tar upp förmånsärendena grundligt, men hon har en klar top 3-lista över de vanligaste frågorna.

– Kostnaderna intresserar: är t.ex. uppläggningsavgiften för bostadslånet verkligen noll euro. Priority Pass-kortet är också viktigt för många, och de frågar hur man får det. Dessutom vill många höra mer om de placeringstjänster som omfattas av förmånerna.

Teamet är berett på ännu fler frågor och står mer än gärna till tjänst. Välkommen som kund!

Läs mer om Danske Banks medlemsförmåner.

  • Text: Petra Saikku

Den här webbplatsen använder kakor (cookies) för statistik och sökfunktion.
Stänga

Kakor (”cookies”)

För att få den här webbplatsen att fungera ordentligt skickar vi ibland små filer till din dator. Dessa filer kallas kakor eller ”cookies”. De flesta större webbplatser gör på samma sätt.

1. Vad är kakor?

Kakorna är små textfiler som sparas på din dator, telefon eller surfplatta när du besöker webbplatsen. Kakorna hjälper webbplatsen att komma ihåg dina inställningar (t.ex. användarnamn, språk, textstorlek och andra förhandsval) under en viss tid. Tanken är att du inte ska behöva göra om inställningarna varje gång du går in på webbplatsen eller bläddrar mellan olika sidor.

2. Hur använder vi kakorna?

På flera av våra sidor används kakor för att komma ihåg dina inställningar (t.ex. användarnamn, språk, textstorlek och andra förhandsval.)

Vissa videoklipp på webbplatsen använder också kakor för att samla in anonym statistik om hur du hittade dit och vilka videoklipp du har sett.

Kakorna är inte helt nödvändiga för att webbplatsen ska fungera, men de gör det lättare för dig att söka information. Du kan ta bort eller blockera kakorna, men i så fall får du vara beredd på att webbplatsen inte fungerar optimalt.

Kakorna används inte för att identifiera dig som person och de insamlade uppgifterna står helt under vår kontroll. Kakorna används bara i de syften som nämns här.

3. Hur du kan kontrollera kakorna

Du kan kontrollera och radera kakor precis som du vill. Läs mer på aboutcookies.org. Du kan ta bort alla kakor som finns på din dator och du kan ställa in webbläsaren så att den inte tar emot några kakor. I så fall måste du eventuellt göra om vissa inställningar varje gång du går in på en webbplats och vissa tjänster och funktioner kanske inte fungerar.

Stänga