23.9.2016


Jag är förtroendeman, del 2: Wärtsiläs huvudförtroendeman sköter både konflikter och samarbetsförhandlingar


Ralf Holmlund representerar nästan 2 500 tjänstemän och högre tjänstemän. Han kallar sin arbetsplats för Finlands största ingenjörsbyrå.

Ralf Holmlund
Ralf Holmlund (t.v.) har i besvärliga situationer fått hjälp från YTY, som representerar privatsektorns chefer och specialister. I dörröppningen syns organisationens verksamhetsledare Jaakko Kiiski.
När man träffar Ralf Holmlund personligen förstår man varför han i tiderna valdes till huvudförtroendeman. Hans handslag är fast och Holmlund själv förmedelar en bild av en person som är rejäl men som har humor. Han ger koncisa svar på frågor och är inte rädd för att säga vad han tycker.

Med egenskaper som dessa klarar man sig säkert bra vid olika förhandlingsbord.

Holmlund började arbetet som huvudförtroendeman för Wärtsiläs tjänstemän och högre tjänstemän år 2010, men före det var han förtroendeman för sin egen avdelning i ungefär tio år. Han beskriver det som ett slags kall.

– Jag var ganska väl insatt i de grundläggande bestämmelser som gäller arbetslivet och de andra kom hela tiden och frågade saker av mig. Sedan bad man att jag skulle bli förtroendeman för avdelningen, minns Holmlund.

Det tog inte länge innan Wärtsiläs dåvarande huvudförtroendeman, som då höll på att gå i pension, blev medveten om hans talang. Han började i smyg skola upp Holmlund till sin efterträdare.

– Jag insåg inte då att han förberedde mig för uppgifter redan ett par–tre år innan han själv gick i pension. Det här hörde jag först i efterhand.

Det var alltså bäddat för Holmlund att överta huvudförtroendemannens uppgifter och han gjorde ingen besviken. Han är redan inne på sin fjärde tvåårsperiod, och har alltså varit högsta förtroendeman i snart åtta år.

Ingen verkstad längre

Holmlund representerar numera nästan 2 500 tjänstemän och högre tjänstemän. Bland denna skara ryms många olika befattningsbeskrivningar och människor med olika bakgrunder.

– Det finns planerare, ekonomimänniskor, underhållsingenjörer och till och med jurister. Vad som helst. Bara i Vasa har vi 17 olika nationaliteter. Mina arbetsspråk är finska, svenska och engelska – varje dag.

En lekman blir kanske förvånad över det stora antalet högskoleutbildade och över hur internationella vi är. Man kan lätt föreställa sig att ett över 180 år gammalt företag som Wärtsilä representerar en borttynande skorstensindustri. Holmlund tillbakavisar dock sådana idéer.

– Wärtsilä är numera bland de främsta i världen inom en spetsteknologisk bransch. Vi är sannolikt Finlands största ingenjörsbyrå.

När han själv för första gången började arbeta vid företaget år 1988, var det ännu ett traditionellt verkstadsföretag.

– Efter det har personalstyrkan tredubblats och businessen har nått helt nya sfärer. Förr tillverkade vi motorer där det fanns några givare. Nu tillverkar vi hela kraftanläggningar både för användning till havs och på land.

Holmlund berättar att numera är även fartygens maskinrum luftkonditionerade kontor där man övervakar maskiner och gör justeringar genom att trycka på knappar. Vid behov kan man från Vasa komma åt informationen för ett fartyg som rör sig någonstans ute i världen.

Huvudförtroendemannen löser vardagliga problem

Holmlund benämner tjänstemännen han representerar ”kundkontakter”. Huvudförtroendemannajobbet är ett slags serviceyrke, där man blir tvungen att lösa mänskliga problem av alla de slag. Här möter man livet i hela dess brokiga mångfald.

– Jag kan till exempel få frågan hur man fixar föräldraledighet när man har ett barn på väg, eller hur man ska gå till väga när man blir tvungen att begrava sin make.

Frågorna kommer både per telefon och e-post och på morgonen vet man ännu aldrig vad man kommer att vara sysselsatt med under dagen.

Han delar arbetsbördan med vice huvudförtroendemannen och avdelningarnas egna förtroendemän, det finns över tio sådana. Ofta kontaktar folk Holmlund direkt. Eftersom han är huvudförtroendeman i huvudsyssla får man lättare tag i honom än i de övriga som sköter sitt uppdrag vid sidan av det vanliga dagjobbet.

Nu och då blir man även tvungen att lösa konflikter mellan människor. Dessa kan bero på de mest varierande orsaker, enligt Holmlund. Någon har kanske en bättre arbetsstol, eller ett trevligare bås, där ventilationen inte blåser en i nacken.

– Sådana saker går ännu lätt att ordna. Fall där någon exempelvis upplever sig ha blivit diskriminerad är svårare. Alkoholen förorsakar också tråkiga situationer. Man måste be någon att blåsa och om personen är påverkad avlägsnas han eller hon från arbetsplatsen. Detta leder till påföljder och det hela slutar med att man ringer mig och förundrar sig över att så här kan man väl inte göra?

Stödet från förbunden hjälper i tunga lägen

De allra tyngsta uppgifterna i huvudförtroendemannens arbete är ändå samarbetsförhandlingar. Holmlund har erfarenhet även av sådana.

– Sedan år 2010 har det hållits 15 olika samarbetsförhandlingar hos oss. Alla har inte varit lika omfattande som den senaste rundan, som tog slut vid midsommar och där 70 tjänstemän sades upp. Men trots det har de varit riktiga samarbetsförhandlingar.

Hur i hela friden orkar man med en sådan takt?

– Bra fråga. Ibland känns det som att man inte skulle orka. Men lyckligtvis har jag ett bra stödnätverk.

Holmlund säger att han får stöd inte bara av avdelningarnas förtroendemän utan även av det egna förbundet YTY (Privatsektorns Chefer och Specialister) och av förhandlingsorganisationen YTN (De högre tjänstemännen).
Ralf Holmlund 1
För Ralf Holmlund har arbetet som huvudförtroendeman varit ett slags kall, men de återkommande samarbetsförhandlingarna får honom att undra hur länge till han kommer att orka.
– Man kan ringa i vilken fråga som helst, och de ger både stöd och råd. Om den egna arsenalen inte längre räcker till är de redo att hjälpa och vidta även sådana åtgärder som inte nödvändigtvis alltid hör till förbundet.

Även nu sitter vi i YTY:s förhandlingsrum. I vanliga fall har Holmlund sin arbetsplats på Wärtsiläs kontor i Vasa, men idag är han i Helsingfors på arbetsresa. Till hans arbete hör att göra ibland flera sådana resor per vecka. Men det stör inte Holmlund, han är en van resenär.

– Jag arbetade tidigare som garantichef och hade cirka hundra resdagar om året.

Men ännu saknar han inte resejobbet.

– Det första året var det ännu roligt, därefter var det ett nödvändigt ont. Mest ser man bara hotellrum, mötesrum och flygplatser. Jag har varit hundratals gånger i Rio men jag har aldrig hunnit besöka Sockertoppsberget eller Kristusstatyn. Jag ville alltid så fort som möjligt hinna hem eller vidare till nästa kund.

Holmlund tänker alltså fortsätta som förtroendeman – åtminstone tills vidare.

– Med den här takten på samarbetsförhandlingar har man nog ibland tänkt tanken att man kunde göra någonting annat.

Men ännu har han inte börjat förbereda någon efterträdare åt sig, som hans föregångare då i tiderna.

– Jag har ju ännu nästan 10 år kvar till pensionen. Ännu är det ingen brådska.

  • Text: Valtteri Väkevä
  • Bilder: Liisa Takala

***

(inforuta)

Ralf Holmlund
•    Huvudförtroendeman och arbetarskyddsfullmäktig
•    Bor i Vasa
•    56 år
•    Arbetat i olika uppgifter på Wärtsilä sedan 1988, bland annat som konsult, planerare och garantichef.
•    Familj: fru, tre vuxna barn och fyra barnbarn.
•    Idkar stug- och båtliv.

(arbetsdagens gång)

Så här ser en vanlig arbetsdag ut för Holmlund
På morgonen ögnar jag igenom rubrikerna på de mejl som kommit under kvällen och morgonen och tittar efter om det kommit några kallelser till brådskande möten.

Jag kommer till kontoret kl. 8.30, såvida jag inte har blivit kallad någon annanstans. I allmänhet går jag till kontorets café, där de anställda hämtar sitt morgonkaffe. Där finns alltid någon som har något ärende. Diskussionerna gäller i allmänhet företagets situation och saker som hänt.
Resten av morgonen tillbringar jag oftast i telefon eller i Skype-konferenser. För det mesta sitter jag dock framför datorn.

Jag håller fast vid min lunch. Den går jag inte med på att offra för möten, men visst pratar man ju jobbsaker i matsalen.

Eftermiddagen tillbringar jag vid datorn, på möten eller på väg till och från möten.

Jag lämnar kontoret mellan kl. 15 och 17, men svarar vid behov på telefonsamtal och mejl under kvällen. Men förstås försöker jag uppmana folk att kontakta mig på nytt under arbetstid.


Kuvatekstit:
Pääkuva / juttelu Kiisken kanssa:
Ralf Holmlund (t.v.) har i besvärliga situationer fått hjälp från YTY, som representerar privatsektorns chefer och specialister. I dörröppningen syns organisationens verksamhetsledare Jaakko Kiiski.
 
Läppärin näpyttely:
Trots att Ralf Holmlund har sin arbetsplats i Vasa, arbetar han ofta i YTY:s förhandlingsrum i Böle i Helsingfors.
 
Kävelykuva:
För Ralf Holmlund har arbetet som huvudförtroendeman varit ett slags kall, men de återkommande samarbetsförhandlingarna får honom att undra hur länge till han kommer att orka.
 
Kasvokuva:
Folk känner numera igen Holmlunds ansikte, i synnerhet hemma i Vasa. Ibland kommer vilt främmande människor fram till honom och berättar hur huvudförtroendemannauppgifterna borde skötas


print
Den här webbplatsen använder kakor (cookies) för statistik och sökfunktion.
Stänga

Kakor (”cookies”)

För att få den här webbplatsen att fungera ordentligt skickar vi ibland små filer till din dator. Dessa filer kallas kakor eller ”cookies”. De flesta större webbplatser gör på samma sätt.

1. Vad är kakor?

Kakorna är små textfiler som sparas på din dator, telefon eller surfplatta när du besöker webbplatsen. Kakorna hjälper webbplatsen att komma ihåg dina inställningar (t.ex. användarnamn, språk, textstorlek och andra förhandsval) under en viss tid. Tanken är att du inte ska behöva göra om inställningarna varje gång du går in på webbplatsen eller bläddrar mellan olika sidor.

2. Hur använder vi kakorna?

På flera av våra sidor används kakor för att komma ihåg dina inställningar (t.ex. användarnamn, språk, textstorlek och andra förhandsval.)

Vissa videoklipp på webbplatsen använder också kakor för att samla in anonym statistik om hur du hittade dit och vilka videoklipp du har sett.

Kakorna är inte helt nödvändiga för att webbplatsen ska fungera, men de gör det lättare för dig att söka information. Du kan ta bort eller blockera kakorna, men i så fall får du vara beredd på att webbplatsen inte fungerar optimalt.

Kakorna används inte för att identifiera dig som person och de insamlade uppgifterna står helt under vår kontroll. Kakorna används bara i de syften som nämns här.

3. Hur du kan kontrollera kakorna

Du kan kontrollera och radera kakor precis som du vill. Läs mer på aboutcookies.org. Du kan ta bort alla kakor som finns på din dator och du kan ställa in webbläsaren så att den inte tar emot några kakor. I så fall måste du eventuellt göra om vissa inställningar varje gång du går in på en webbplats och vissa tjänster och funktioner kanske inte fungerar.

Stänga