Samarbetsförfaranden och uppsägningar är tunga

Även kvarvarande personals arbetshälsa bör uppmärksammas vid samarbetsförhandlingar

Arbetsgivare glömmer ofta bort att samarbetsförhandlingar och uppsägningar innebär en kris även för dem som inte sägs upp, påminner Akava.


– Det är viktigt att se till välbefinnandet och sysselsättningen för dem som sägs upp, men man får inte heller glömma dem som blir kvar, underströk ansvarig jurist Jaana Meklin på Akava-dagarna i Jyväskylä.


På den senaste tiden har man totalt missat syftet med samarbetsförfarandet, som ursprungligen var att utveckla företagets verksamhet och ge de anställda möjlighet att påverka de beslut som fattas inom företaget.


– Samarbetsförfarandet ska således vara ett verktyg för att utveckla arbetsplatsen och arbetsgemenskapen. Idag har det närmast blivit ett medel för att säga upp anställda, påpekade Meklin.


Många stora företag och städer har denna höst meddelat om omfattande samarbetsförhandlingar. Av rent mänskliga skäl, men även för att arbetet ska kunna fortsätta bör arbetsgivarna komma ihåg att personalarrangemang är tunga även för den personal som blir kvar i företaget.


– Samarbetsförhandlingar och uppsägningar är tunga redan i sig själva. Därutöver känner de som inte drabbas skuld över att de fick behålla sitt arbete. Eftersom personalnedskärningar oftast leder till att de som blir kvar får ta över även de uppsagdas arbeten rör man sig på gränsen till vad de anställda orkar med, säger Meklin.

 

Det är sällan man hinner med de extra arbetena under samma arbetstid som tidigare. Därför är det viktigt att se till den kvarvarande personalens arbetshälsa genom arbetstidsuppföljning och iakttagande av arbetstidslagen.

 

Bäst utfaller samarbetsförhandlingarna om arbetsgivaren tar personalpolitiken och sitt ansvar för personalen på fullt allvar och inte låter de anställda stå ensamma med uppsägningarna.

 

– Det är viktigt att inte heller glömma det ursprungliga syftet med samarbetsförfarandet när det gäller dem som sägs upp. Alla anställda ska bemötas som individer även i svåra situationer. Arbetsgivaren ska göra sitt bästa för att hitta ett nytt arbete inom organisationen så fort som möjligt eller för att bevara möjligheterna till sysselsättning på annat håll, påpekar Meklin.



print
Den här webbplatsen använder kakor (cookies) för statistik och sökfunktion.
Stänga

Kakor (”cookies”)

För att få den här webbplatsen att fungera ordentligt skickar vi ibland små filer till din dator. Dessa filer kallas kakor eller ”cookies”. De flesta större webbplatser gör på samma sätt.

1. Vad är kakor?

Kakorna är små textfiler som sparas på din dator, telefon eller surfplatta när du besöker webbplatsen. Kakorna hjälper webbplatsen att komma ihåg dina inställningar (t.ex. användarnamn, språk, textstorlek och andra förhandsval) under en viss tid. Tanken är att du inte ska behöva göra om inställningarna varje gång du går in på webbplatsen eller bläddrar mellan olika sidor.

2. Hur använder vi kakorna?

På flera av våra sidor används kakor för att komma ihåg dina inställningar (t.ex. användarnamn, språk, textstorlek och andra förhandsval.)

Vissa videoklipp på webbplatsen använder också kakor för att samla in anonym statistik om hur du hittade dit och vilka videoklipp du har sett.

Kakorna är inte helt nödvändiga för att webbplatsen ska fungera, men de gör det lättare för dig att söka information. Du kan ta bort eller blockera kakorna, men i så fall får du vara beredd på att webbplatsen inte fungerar optimalt.

Kakorna används inte för att identifiera dig som person och de insamlade uppgifterna står helt under vår kontroll. Kakorna används bara i de syften som nämns här.

3. Hur du kan kontrollera kakorna

Du kan kontrollera och radera kakor precis som du vill. Läs mer på aboutcookies.org. Du kan ta bort alla kakor som finns på din dator och du kan ställa in webbläsaren så att den inte tar emot några kakor. I så fall måste du eventuellt göra om vissa inställningar varje gång du går in på en webbplats och vissa tjänster och funktioner kanske inte fungerar.

Stänga