27.4.2016

Miten hallita työstressiä?

Kokosimme vinkkejä työstressin hallitsemiseen sekä asiantuntijatyötä tekeville että esimiehenä toimiville. Esimiehille tarkoitetut vinkit ovat sivun lopussa.

Töistä kotiin08b

Ammenna työstä voimavaroja

Parhaimmillaan työ on ihmisen elämässä voimavaratekijä, joka tarjoaa mahdollisuuden kehittymiseen, tuo onnistumisen kokemuksia ja tekee elämästä kaikkinensa mielekkään. Jatkuvat kielteiset kokemukset työstä heikentävät motivaatiota ja elämänlaatua. Siksi jokaisen olisi hyvä säännöllisesti arvioida työtä voimavaranäkökulmasta. Esimerkiksi seuraavat kysymykset auttavat tässä.

Onko työsi merkityksellistä, haasteellista ja tuoko se onnistumisen kokemuksia?

  • Jos on, miten voit vielä vahvistaa näitä kokemuksia?
  • Jos ei, voitko itse vaikuttaa asioihin ja ottaa epäkohdat puheeksi nykyisessä työssä?
  • Jos kokemukset työstä ovat olleet pitkään kielteisiä, olisiko uuden työn hakeminen tai jopa uudelleenkouluttautuminen ratkaisu?

Kehitä osaamistasi

Oma osaaminen on yksi tärkeimmistä keinoista hallita työstressiä. Puutteellinen osaaminen johtaa helposti alisuoriutumiseen ja tekee työstä kuormittavaa. Osaamisen kehittäminen läpi koko työuran on välttämätöntä ja tuo turvaa äkillisten muutosten varalle.

Oletko kehittänyt osaamistasi läpi työuran?

  • Jos olet,  olethan muistanut päivittää ansioluettelosi?
  • Oletko ennakoinut työelämässä tulevaisuudesa korostuvat taidot?  Niitä ovat tutkimusten mukaan muun muassa viestintätaidot, erilaisuuksien ymmärtäminen, avoin mieli, proaktiivisuus ja järjestelmällisyys.

  • Jos et ole kehittänyt osaamistasi, voitko ottaa asian puheeksi työnantajasi kanssa ja korostaa, että osaamisen kehittäminen on myös työnantajan etu? Työpaikalla voi oppia uusia taitoja ja voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi työnkierto, valmennus tai mentorointi.
  • Voitko harkita esimerkiksi ammatillista jatkokoulutusta, johon on tarjolla erilaisia tukia?

Tarkkaile kuormitusta

Myönteinen, sopiva työkuormitus on hyväksi, parantaa työn tuloksellisuutta ja luo hyvinvointia. Kohtuullisesta työkuormituksesta palautuu vapaa-aikana.

Kun työn vaatimukset ylittävät työntekijän voimavarat eikä työntekijä pääse palautumaan, on työkyky uhattuna. Tapaturmariski kasvaa, muistihäiriöt ja -katkokset yleistyvät ja unihäiriöt lisääntyvät. Ääriesimerkki pitkään jatkuvasta liiallisesta työkuormituksesta on työkyvyn menetys ja jopa ennenaikainen eläköityminen sen vuoksi.

Uskotko jaksavasi nykyisen kaltaisessa työssä eläkeikään saakka?

  • Jos uskot jaksavasi eläkeikään asti, huolehdi kuitenkin siitä, että tarkkailet kuormituksen merkkejä säännöllisesti. Niitä ovat muun muassa poissaolojen lisääntyminen; stressin kokemus; väsymys, aggressiivisuus, ylivilkkaus, kyynisyys; ammattitaidon kaventuminen tai elämäntapojen huononeminen. Myös liikkuva, monipaikkainen työ, toistuvat haasteelliset asiakastilanteet tai väkivallan uhka saattavat pitkällä aikavälillä lisätä kuormitusta.
  • Jos et usko jaksavasi eläkeikään asti, ota asia puheeksi työterveyshuollossa tai esimiehesi kanssa. Miettikää yhdessä, mikä työssäsi kuormittaa ja etsikää kuormituksen hallintaan ratkaisuja.  Liasätietoa stressinhallinnasta

Selätä työurakatkot

Ennakoimattomat, ei-toivotut muutokset voivat lyhentää työuraa tai muuttaa sen suuntaa.

Työttömyys koettelee yhä useampaa työntekijää, myös korkeasti koulutettua. Sairastuminen voi pahimmillaan johtaa pitkittyviin sairauspoissaoloihin, alanvaihtoon tai ennenaikaiseen eläköitymiseen. Myös toivotut katkot, perhe- tai opintovapaat voivat tulla työuralla vastaan. Työurakatkoihin on kuitenkin mahdollisuus varautua, ja niistä on mahdollisuus selviytyä.

Kysy itseltäsi, millaiset mahdollisuudet sinulla on uuden työpaikan hankkimiseen?

  • Jos koet mahdollisuutesi hyviksi, tämä tarkoittaa mm. sitä, että osaaminen on ajantasaista, cv on kunnossa ja omaat laajat verkostot.
  • Jos et pidä työllistymismahdollisuuksia hyvinä, kannattaa miettiä syitä siihen. Kaipaako osaamisesi päivitystä ja osaatko tarvittaessa myydä sitä? Päivitä ansioluettelosi ja kokoa siihen hankkimasi kyvyt ja taidot. Entä onko sinulla verkostoja nykyisen työpaikkasi ulkopuolella, jne.

Vinkit esimiehille

Ammenna työstä voimavaroja

  • Ota työn voimavarojen merkitys esiin työntekijöiden kanssa esimerkiksi kehityskeskusteluissa.
  • Keskustelkaa voimavaratekijöistä laajemmin esimerkiksi yksikkökokouksessa ja pohtikaa, miten voitte yhdessä vahvistaa niitä.
  • Pyri puuttumaan jatkuviin kielteisiin kokemuksiin luomalla esimerkiksi yhteiset pelisäännöt epäkohtien ratkaisemiseksi.

Varmista mahdollisuudet osaamisen kehittämiseen

  • Selvitä, onko alaistesi osaaminen riittävällä tasolla, jotta he voivat tehdä työtään tuloksellisesti ja hyvin.
  • Jos osaamisessa on kehitettävää, selvitä millaisia työkaluja organisaatiosi tarjoaa esimerkiksi henkilöstö- ja koulutussuunnitelmassa. Osaamisen jakaminen omassa yksikössäsi on mahdollista ilman järeämpiä projekteja, mutta suunnitelmallisuus tässäkin palkitsee.
  • Muistuta ylintä johtoa osaamisvaatimusten päivityksestä!

Tarkkaile kuormitusta

  • Työhyvinvoinnin johtamiseen on tarjolla monia työkaluja.
  • Tutustu työpaikkaselvitykseen, jossa työpaikan vaarat ja haitat sekä keinot niiden poistamiseksi tai vähentämiseksi on käyty läpi.
  • Varhaisen tuen malli auttaa puuttumaan työntekijöiden mahdolliseen kuormitukseen varhaisessa vaiheessa. Merkkejä kuormituksesta ovat esim. poissaolojen lisääntyminen; stressin kokeminen; väsymys, aggressiivisuus, ylivilkkaus, kyynisyys; ammattitaidon kaventuminen; elämäntapojen huononeminen.
  • Työterveyshuolto auttaa sinua työhyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä.
  • Akavan Esimiesverkosto tarjoaa maksutonta verkkokoulutusta työhyvinvoinnin johtamisen tueksi. Tutustu koulutukseen!

Esimies

  • Työelämän muutokset tuskin hyppäävät työyhteisösi yli. Onko sinulla riittävät muutosjohtamisen taidot, jotta voit rakentavalla tavalla toimia esimiehenä vaikeissakin tilanteissa, kuten irtisanomisissa? 

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje