rss Ajankohtaiset

22.8.2017 14.00

Akavan budjettiriihikannanotto

Akava painottaa budjettiriihikannanotossaan työllisyysasteen nostamisen merkitystä, tuloverokevennyksiä ja perhevapaauudistusta sekä työttömyysturvan kannustavuutta. Akavan näkemys on, että korkeakoulujen perustutkimukseen ja soveltavaan tutkimukseen on edelleen löydettävä voimavaroja. Yritystukijärjestelmän uudistaminen on Akavan mielestä tärkeää: painotusta tulee siirtää uusiutumista ja innovaatioita edistäviin tukiin.

Akavan budjettiriihikannanotto

Talouden tilanne on eri mittarein arvioituna kehittynyt viime aikoina myönteisesti. Kehitys on ollut hyvää sekä kansainvälisesti että Suomessa.

Työtä talouden rakenteiden parantamiseksi kuitenkin riittää. Kansantaloutta kuvaavat tunnusluvut ovat vielä hauraalla pohjalla, erityisesti kun niitä verrataan vuoteen 2008. Julkisen sektorin velka oli vuonna 2008 noin 63 miljardia euroa, kun vuoden 2016 lopussa määrä oli jo noin 136 miljardia euroa.

Suotuisasta kehityksestä huolimatta työttömyys on edelleen korkealla tasolla. Työttömiä työnhakijoita oli viime vuonna työ- ja elinkeinoministeriön tilastojen mukaan noin 325 000 eli yli 131 000 henkilöä enemmän kuin vuonna 2008. Yli vuoden työttömänä olleiden pitkäaikaistyöttömien määrä on myös kasvanut rajusti. Heitä oli viime vuonna lähes 118 000, kun määrä oli vuonna 2008 42 000 työtöntä. Kyseisenä ajanjaksona työttömyydestä tuli myös korkeakoulutettujen vitsaus. Korkeakoulutettujen työttömien määrä kasvoi noin 20 000 työttömästä lähes 50 000 henkilöön.

Hallituksen asettama 72 prosentin työllisyystavoite ei ole toteutumassa, sillä kesäkuussa työllisyysaste oli 69,2 prosentin tasolla. Hallituksen pitää budjettiriihessään jatkaa toimia, joilla työllisyysaste paranee. Muutoin se jäänee hallituskauden lopulla vain hieman reiluun 70 prosenttiin.

Vuonna 2016 tehty kilpailukykysopimus on omalta osaltaan tukenut hyvää taloudellista kehitystä. Suomen kustannuskilpailukyky on parantunut nopeasti suhteessa keskeisiin kilpailijamaihin. Kilpailukykysopimuksen tavoitteiden toteutumisessa palkansaajien osuus oli huomattava, kun sosiaalivakuutusmaksujen lisäyksen ohella julkisen sektorin palkansaajat luopuivat huomattavasta osasta lomarahoistaan.

1.Tuloverokevennykset helpottamaan liittokierrosta

Hyvästä talouden kehityksestä on huolehdittava jatkossakin. Vauhtiin lähteneen talouskasvun tulee lisätä uskallusta tehdä kilpailukykyä, työllisyyttä ja kasvua tukevia toimia. Erityisesti tarvitaan ostovoiman turvaamista kaikissa tuloluokissa.

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan tuoreen raportin mukaan ostovoima vähenee ensi vuonna 0,4 prosenttia ilman uusia verotoimia. Kilpailukykysopimuksen sisältämät sosiaalivakuutusmaksujen korotukset palkansaajille tulee kompensoida veronkevennyksillä. Hallituksen tulee pitää kiinni ohjelmassaan tekemästä verolinjauksesta, jolloin varmistetaan, että kenenkään palkkaverotus ei saa kiristyä. Hallituksen pitääkin arvioida budjettiriihessä ansiotuloverotuksen, ostovoiman turvaamisen ja palkkakehityksen kokonaisuutta. Veronkevennyksistä tehtävä linjaus antaisi liittokierrokselle myönteisen näkymän.

Akava-yhteisössä tavoitellaan palkankorotuksia ja veronkevennyksiä sekä niiden ansiosta ostovoiman lisääntymistä. Kokonaisuuden tulee olla sellainen, jolla kilpailukyky ja työllisyys parantuvat. Tähän kuuluu myös tilapäiseksi tarkoitetun nk. solidaarisuusveron poistaminen. 

2. Perhevapaauudistuksessa eteenpäin

Huhtikuun puoliväliriihessä ei tehty päätöstä perhevapaajärjestelmän uudistamisen käynnistämisestä. Tämä oli pettymys, sillä tarjolla on lukuisia eri puolueiden ja työmarkkinajärjestöjen esittämiä malleja, jotka ovat melko samansuuntaisia.

Poliittinen asetelma maan hallituksessa on muuttunut keväästä, ja edellytykset perhevapaauudistuksen käynnistämiselle ovat nyt suotuisat. Budjettiriihessä tulee ottaa riittävän konkreettiset askeleet sellaisen perhevapaajärjestelmän uudistamiseksi, millä parannetaan erityisesti naisten työllisyyttä sekä työelämän tasa-arvoa.

3. Työttömyysturvan kannustettava aktivisuuteen

Työllisyyden kannalta on myös tärkeätä, että puoliväliriihessä linjatut itsensä työllistäjien asemaa parantavat toimet varmistetaan. Budjettiriihessä on tehtävä riittävä rahoituspäätös siitä, että työttömillä on mahdollisuus harjoittaa yritystoimintaa neljän kuukauden ajan ja saada samanaikaisesti työttömyysetuutta. Hallitus päätti puoliväliriihessä aloittaa myös valmistelun yhdistelmävakuutuksen käyttöönotoksi ensi vuonna. Uudistusta on vietävä määrätietoisesti eteenpäin ja varattava myös siihen tarvittavat voimavarat.

Puoliväliriihessä tehtiin alustava linjaus myös työttömien opiskelumahdollisuuksien kehittämisestä. Jatkovalmistelussa on löytynyt malleja, joissa rajatuissa tapauksissa omaehtoisen koulutuksen tarveharkinnasta voidaan luopua. Budjettiriihessä tulee tehdä päätös opiskelun sallimisesta työttömyysturvan aikana nykyistä joustavammin.

4. Kasvua tutkimuksesta ja koulutuksesta

Hallitus teki puoliväliriihessään lisäpanostuksia tutkimukseen ja koulutukseen. Myös yritystukijärjestelmän uudistaminen antaisi mahdollisuuksia löytää uusia resursseja yritysten tutkimusrahoitukseen, mikä edistää korkeakoulujen ja yritysten yhteistyötä ja vahvistaa uusimman tutkimustiedon monipuolista soveltamista. Voimavaroja tulee löytää kuitenkin myös edelleen korkeakoulujen perustutkimukseen ja soveltavaan tutkimukseen. On myös huomattava, että puoliväliriihessä tehdyt toimenpiteet eivät sisältäneet ammattikorkeakouluille tulevia lisäpanostuksia.

5. Yritystukijärjestelmä uudistettava

Hallitus ei tehnyt puoliväliriihessään linjausta yritystukijärjestelmän uudistamisesta, vaan asia lykättiin budjettiriiheen. Uudistuksen tekemiseen on hyvä pohja, sillä työ- ja elinkeinoministeriön virkamiestyöryhmän uudessa raportissa on arvioitu, että suorien yritystukien määrä on noin miljardi euroa ja verotukien lähes kolme miljardia euroa.

Yritystukijärjestelmää tulee siirtää pois huonosti kohdistuvista ja säilyttävistä välineistä sellaisiin tukiin, jotka edistävät uusiutumista ja innovaatioita. Yritystukien keskeisimpänä tavoitteena tulee olla osaamiseen perustuvan kasvun ja uuden työn edistäminen sekä teollisuuden kilpailukyvyn parantaminen. Tukien painopisteenä tulee olla TKI-tukiin panostaminen niin, että yhtenä mittaluokkatavoitteena on Tekesin määrärahojen palauttaminen leikkauksia edeltävälle tasolle. Yritystukijärjestelmän uudistamiselle on varattava tarkoituksenmukainen siirtymäaika.



Palaa otsikoihin



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje