rss Ajankohtaiset

18.4.2017 15.15

Ylioppilastutkinnon kehittäminen on myös tulevaisuuden työelämän kehittämistä

Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmä esittää uudistuksia ylioppilastutkintoon. Lähtökohtana on ollut vahvistaa ylioppilastutkintoa lukion päättötutkintona sekä parantaa mahdollisuuksia hyödyntää tutkintoa korkeakoulujen opiskelijavalinnoissa. Akava tukee ylioppilastutkinnon uudistamista osana koko toisen asteen ja korkeakoulutuksen yhteyksien järjestelmällistä vahvistamista. Rakennettaessa laajempaa yhteistyötä toisen asteen ja korkeakoulutuksen välille tulee huomioida toisen asteen koulutuksen tasaveroinen kehittäminen sekä alueellinen tasa-arvo, Akava huomauttaa.

Toisen asteen opinnoista korkea-asteelle siirtymisen hidastuminen on merkittävä ongelma. Tähän on monia syitä, muun muassa että opiskelupaikkoja vievät muun muassa jos aiemmin opiskelupaikan saaneet. Lisäksi nuoret tuntuvat haluavan varmistaa opintonsa ensikertalaisten kiintiössä ja tunnistaa siksi varmuudella oman tulevaisuuden alansa, vaikka tulevaisuuden työelämässä monelle opiskelualaa tärkeämpiä asioita ovat työelämätaidot muun muassa kyky oppia uutta ja ajatella kriittisesti. Tilastokeskuksen koulutustilastojen mukaan uusia ylioppilaita oli vuonna 2014 noin 32 100. Heistä jatko-opintoihin haki heti yo-tutkinnon suoritettuaan 78 prosenttia, mutta vain joka kolmas pääsi jatkamaan opintojaan seuraavana syksynä.

Ylioppilastutkinnolla on tärkeä merkitys lukion kehittämisessä. Akava kannattaa työryhmän tavoitteita, joiden mukaan ylioppilastutkinto mittaisi nykyistä paremmin lukion opintoja ja kannustaisi opiskelijoita opiskelemaan monipuolisesti lyhyitä kieliä ja reaaliaineita. Ehdotus kannustaisi opiskelijoita myös matematiikan ja toisen kotimaisen kielen kirjoittamiseen.

– Ylioppilastutkinnon kehittäminen on myös tulevaisuuden työelämän kehittämistä. Erittäin merkittävä osa korkeakouluihin hyväksytyistä on ylioppilaita. Alojen kehittymisen kannalta on tärkeää, että kaikille aloille hakeutuu eritaustaisia ihmisiä erilaisilla lahjakkuusyhdistelmillä. Raportissa esitettyä joustavuutta on tärkeä lisätä yo-kirjoitusten suorittamiseen. Samalla on varmistettava, että nuorilla on aina oltavat myös toinen vaihtoehto hakeutua koulutukseen, eikä varhain tehdyistä ainevalinnoista saa rangaista, kommentoi Akavan asiantuntija Miika Sahamies.

Ylioppilastutkinnon aseman ja koulukouluvalintojen yhteyksien vahvistaessa on muistettava, että ammattikorkeakouluun hyväksytyistä opiskelijoista ammatillisten oppilaitosten väylää pitkin tulee jo puolet opiskelijoista.

– Toinen aste on kokonaisuus. Sirpaleisen tarkastelun sijaan ammatillisen koulutuksen väylää on tarkasteltava rinnakkain lukion ja ylioppilastutkinnon kehittämisen kanssa. Ammatillisen koulutuksen on oltava yhdenvertainen väylä lukion rinnalla korkea-asteelle pyrittäessä, Sahamies kommentoi.

Lisätietoja:

Miika Sahamies, asiantuntija, puh. 050 530 5366, twitter: @MiikaSahamies

Tutustu työryhmän raporttiin: Gaudeamus igitur - ylioppilastutkinnon kehittäminen



Palaa otsikoihin



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje