rss Tuumaamo

Akavan asiantuntijat pohtivat ajankohtaisia asioita, muun muassa työelämää, koulutusta ynnä muita Akavalle ja akavalaisille tärkeitä teemoja. Välillä kirjoittajavieraitakin. Blogin pikaosoite on www.akava.fi/tuumamo, rss-syötteen osoite on www.akava.fi/rss/tuumaamo
19.5.2017 8.30

Työelämän on/off -ajattelusta eteenpäin

Henna Pursiainen

Viitisenkymmentä opiskelijaa kokoontui viime viikonloppuna Tampereelle Akavan opiskelijoiden valtuuskunnan seminaariin. Nuorella akavalaisella sukupolvella oli paljon yhteistä, kun keskustelimme meille tärkeistä aiheista. Yksi toistuva teema oli luokittelun tarve ja joustamattomuus.

Binäärinen putkiajattelu ei ole 2010-lukua. Se ei tuo joustoja, paranna työllisyyttä – saati vastaa muuttuvan työelämän tarpeisiin. Esimerkiksi sukupuolta ja seksuaalisuutta käsitellään laajasti eri näkökulmista, mutta keskustelu työn tekemisen tavoista on jumiutunut. Harmaan sävyjä ei tunnisteta, vaan yksilöt jaotellaan mustavalkoisten dikotomioiden perusteella. Mitä näillä tarkoitan? Otetaan muutama esimerkki.

Dikotomia 1: Olet joko päätoiminen opiskelija - tai sitten sinun ei kuuluisi opiskella ollenkaan.

Huoltosuhde vinoutuu ja työuria halutaan pidentää. Putkitutkinto ei ole tähän ratkaisu, vaan työelämään pitää kiinnittyä opintojen aikana. Jo nyt yli puolet opiskelijoista käy säännöllisesti osa-aikatöissä1. Olennainen tekijä sujuvassa opintojen ja työn yhdistämisessä on mahdollisuus suorittaa opintoja joustavasti esimerkiksi verkossa ja etänä. Moni opiskelija työskentelee niin sanotuissa epätyypillisissä työsuhteissa, kuten keikka- tai osa-aikatöissä. On  tärkeää, että myös näihin työsuhteisiin luodaan selkeät pelisäännöt. Kun säännöt ovat kaikilla tiedossa, on helppo keskittyä itse pelaamiseen.

Dikotomia 2: Olet joko työllistetty tai työtön.

Robotisaatio, digitalisaatio ja automaatio muovaavat tapojamme tehdä ja ymmärtää työtä. Oman osaamisen päivittäminen on välttämätöntä – työttömänäkin. Nykyisin osaamisen kehittäminen ei ole työttömän käsissä, vaan opiskelun tarpeen syynää ja säätää viranomainen. Aihe oli esillä hallituksen huhtikuisessa puolivälitarkastelussa, mutta lopputuloksena oli puolivillainen yritys selvittää, voisiko ”tarkasti rajatuissa tapauksissa ja perustelluista syistä omaehtoisen koulutuksen tarveharkinnasta luopua”2. Eikö osaamisen päivittäminen ole juuri osa elinikäistä oppimista? Turhat rajoitukset joutaisivatkin romukoppaan, ja työttömyysturvalla opiskelun esteitä pitäisi reilusti purkaa.

Dikotomia 3: Olet joko yrittäjä tai palkansaaja.

Työnteon muodot moninaistuvat, mutta sosiaaliturvajärjestelmä laahaa perässä. Hyvä esimerkki tästä on työttömyyden varalta vakuuttaminen, joka on mahdollista vain joko palkansaaja- tai yrittäjätulojen perusteella. Tämä tarkoittaa sitä, että kahden järjestelmän välissä sukkuloiva, esimerkiksi osittain freelancer-hommia tekevä palkansaaja, voi pahimmassa tapauksessa pudota kokonaan työttömyysturvan ulkopuolelle. Nämä katvealueet on saatava järjestelmän piiriin. Yksi mahdollisuus on yhdistelmävakuutus, joka kattaa palkansaajana, yrittäjänä tai toimeksiantona tehdyn työn. Riittäisikö kantti vielä laajempiin sosiaaliturvan uudistuksiin?

Lähteet:
  1. https://www.yths.fi/filebank/4189-Yhteenveto_KOTT2016.pdf
  2. Puoliväliriihen materiaalit

Henna Pursiainen 200

  • Henna Pursiainen, puheenjohtaja, Akavan opiskelijat

Palaa otsikoihin | 1 Kommentti | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje