rss Tuumaamo

Akavan asiantuntijat pohtivat ajankohtaisia asioita ja akavalaisille tärkeitä työelämään, koulutukseen ja talouteen liittyviä teemoja. Myös vierailevia kirjoittajia. Blogin pikaosoite on www.akava.fi/tuumamo, rss-syötteen osoite on www.akava.fi/rss/tuumaamo
26.11.2018 14.31

Vaikuttajamarkkinoinnilla tuloksia järjestöviestintään

Eeva Karhamo

Myös ammattijärjestöjen kannattaa kokeilla rohkeasti uusia keinoja ja kanavia tavoittaakseen nuoria kohderyhmiä. Akava pilotoi Uraguru-chattibotin markkinointia sosiaalisen median vaikuttajien avulla. Tulokset yllättivät positiivisesti.
Akavan Uraguru on automaatioteknologiaan perustuva chattibotti, joka ohjaa ja kannustaa nuoria aikuisia työelämän alkumetreillä. Botti syntyi jäsenliittojen toiveesta luoda uusia avauksia nuorten aikuisten tavoittamiseksi ja ammatillisen järjestäytymisen edistämiseksi. Uragurun kohderyhmäksi valikoituivat 20-35-vuotiaat nuoret aikuiset, joille ammatillinen järjestäytyminen on joko vierasta tai täysin tuntematonta. Alusta asti oli selvää, että Akavan omien kanavien kautta kohderyhmän tavoittaminen olisi haasteellista.

Laaja seuraajajoukko ja vaikuttavat sisällöt

16-24-vuotiaista nuorista 85 % seuraa jotakin yhteisöllistä mediaa päivittäin ja jopa 59% nuorista on jatkuvasti kirjautuneena johonkin yhteisölliseen mediaan. Nuorille kannattaakin viestiä siellä, missä he luontevasti viettävät aikaansa. Yhteisöpalveluissa viihtyvät myös vaikuttajat, digiajan markkinointiammattilaiset eli bloggarit, tubettajat, instagrammaajat ja snäppääjät. Nämä vaikuttajat ovat henkilöitä, joita yhdistää laaja seuraajajoukko, aktiivisuus sosiaalisessa mediassa sekä laadukas sisällöntuotanto. Sosiaalisen median vaikuttajat ovat viime vuosien aikana luoneet itselleen vahvoja henkilöbrändejä, joiden kautta he viestivät seuraajilleen vakuuttavasti myös kaupallisista sisällöistä. 

Uraguru tutuksi tubettajan kautta

Onnistunut vaikuttajamarkkinointi vaatii toimiakseen strategista suunnittelua. Tavoitteet, sisältö ja mittarit on syytä määritellä tarkasti etukäteen. Vaikuttajan valintakin helpottuu, kun toiminnan tavoitteet ovat selkeät, pelkkä seuraajamäärä ei ole riittävä valintakriteeri. Viestintä hankaloituu ja kuulostaa helposti teennäiseltä, jos se ei tue luontevasti vaikuttajan omaa henkilöbrändiä. Akavan Uraguru-kampanjan kasvoiksi valikoituivat tubettaja Soikku, bloggari ja yrittäjä Natalia Salmela sekä Instagram- ja Youtube-sisältöjä tuottava Blokess-kollektiivi. Valittuja vaikuttajia yhdistivät aito kiinnostus Uragurun aiheisiin, aiemmat työ- ja opiskeluaiheiset sisällöt sekä nuorten aikuisten kohderyhmästä koostuva seuraajajoukko. Yhteiset arvot, Uragurun tapauksessa esimerkiksi koulutusmyönteisyys ja korkeakouluopinnot, muodostuivat tärkeimmäksi valintakriteeriksi. Uragurun markkinointiin valitut vaikuttajat edustavat itsekin botin kohderyhmää.

Uskalla jättää vastuu vaikuttajalle

Vaikuttajamarkkinoinnin kokeilu tuotti positiivisia tuloksia. Tubettaja Soikun kanssa toteutettua videota on katsottu YouTubessa yli 123 000 kertaa. Videolla Soikku kokeilee päivän ajan poliisina työskentelyä Uragurun neuvoessa käytännön työelämäasioissa. Natalia Salmelan palkka-aiheista podcastia sekä blogistekstiä kuunneltiin ja luettiin niitäkin kymmeniä tuhansia kertoja. Viimeisimpänä Blokess-kollektiivin kanssa julkaistu humoristinen video työelämän haasteista on kerännyt liki 68 000 katselukertaa. Tärkeimmät tavoitteet, ammatillisen järjestäytymisen, Akavan ja Uragurun tunnettuuden lisääminen nuorten aikuisten kohderyhmässä, toteutuivat yli odotusten.

Jotta yhteistyö vaikuttajan kanssa onnistuu, on yhteistyökumppanin hyväksyttävä se, että varsinaisiin sisältöihin on vain rajalliset vaikutusmahdollisuudet. Vaikuttaja omistaa itse sisältönsä ja on vastuussa ensisijaisesti seuraajilleen. Vaikuttajamarkkinoinnissa ei olekaan kyse maksetusta mainonnasta vaan pikemminkin arvokumppanuudesta. Onnistuakseen vaikuttajamarkkinointi vaatii avoimen ja luottamuksellisen keskusteluyhteyden osapuolten välillä. Liian mainosmainen, ulkopuolisen kumppanin sanelema tai vaikuttajan omaan brändiin sopimaton sisältö ei palvele ketään. Paras tulos saavutetaan, kun yhteistyösisällöt tehdään vaikuttajan omalla tavalla ja tyylillä.

Akava Soikku
Tubettaja Soikku eli Sonja Hämäläinen oli yksi Akavan Uragurua markkinoinneista sosiaalisen median vaikuttajista. 
Soikku vieraili Poliisiammattikorkeakoulussa syyskuussa 2018.

Uraguru sosiaalisessa mediassa








Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje