Akavan lausunnot hallinnonaloittain

Akavan lausuntoja on lueteltu alla hallinnonaloittain, siten että kultakin alalta on poimittu kaksi tuoreinta lausuntoa. Luettelossa on mukana myös palkansaajakeskusjärjestöjen yhteisiä lausuntoja.




Oikeusministeriö

27.6.2018 Akavan lausunto: Yrittäjän uusi mahdollisuus - kansainvälinen vertailu

Akava toteaa oikeusministeriölle antamassaan lausunnossa Yrittäjän uusi mahdollisuus -kansainvälisestä vertailusta muun muassa, että pitää selvitystä perinpohjaisena ja riittävän laajana, jotta saadaan kattava kuva kansainvälisestä tilanteesta elinkeinotoiminnassa ylivelkaantuneen velallisen velkavastuusta vapautumisen menettelyistä. Hyvä lähtökohta jatkotyölle on käyttää selvitystä aineistona siihen, miten ja missä kohdissa yrittäjien velkavastuusta vapautumisen järjestelmää voidaan kehittää Suomessa nykyisen järjestelmän pohjalta.

Lue lisää

25.6.2018 Akavan lausunto arviomuistiosta rangaistusten oikeasuhtaisuudesta

Akava toteaa oikeusministeriölle antamassaan lausunnossa arviomuistiosta rangaistusten oikeasuhtaisuudesta, että esitetty arviointi on toteutettu oikeista lähtökohdista. Esityksessä on arvioitu vaihtoehtoja rangaistuksille rikollisuuden eston keinoina. Yleisesti voidaan todeta, että yksittäisten rangaistuasteikkojen muutosten tulisi olla yhdensuuntaisia yleisen kriminaalipoliittisen linjan kanssa. Rikosoikeusjärjestelmää tulisi kehittää muulla tavoin kuin yksittäisten rikosten rangaistusasteikkoa koventamalla.

Lue lisää


Opetus- ja kulttuuriministeriö

14.9.2018 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi yliopistolain ja ammattikorkeakoululain muuttamisesta

Akava toteaa lausunnossaan opetus- ja kulttuuriministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi yliopistolain ja ammattikorkeakoululain muuttamisesta muun muassa että laki vaatii rinnalleen muut ohjausjärjestelmän keinot. Hallituksen esityksen vaikutuksia on mahdotonta arvioida ilman tietoa korkeakoulujen rahoituksen jakautumista säätelevästä rahoitusasetuksesta. Korkeakouluille asetettavat lisätavoitteet ja toiminnan laajentaminen edellyttävät lisää resursseja. Korkeakoulujen organisaatioiden rakenteiden ei tulisi ohjata päätöksentekoa jatkuvasta oppimisesta vaan kehittämistyö edellyttää vahvaa strategista johtamista koko korkeakoulun tasolla. Tutkintojen lyhentämisellä on vaikutuksensa tutkinnon tuottamiin valmiuksiin. On myös vaarana, että muutos ohjaa kaikkien maisteritutkintojen laajuuden asteittaiseen supistumiseen. On hyvä, että laissa säilytetään edelleen ehdottomana vaatimus työkokemuksesta ennen ylemmän AMK-tutkinnon suorittamista. Ennakoimattomamman harkinnanvaraisen rahoituksen myöntäminen korkeakouluille tulee olla perusteiltaan mahdollisimman läpinäkyvää eikä sen osuutta korkeakoulujen kokonaisrahoituksesta tule kasvattaa. Joustavuuden lisääminen opiskelijavalinnassa mahdollistaa toivottavasti mahdollisimman monelle nopeampia polkuja korkeakouluopintoihin.

Lue lisää

14.9.2018 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi ylioppilastutkinnosta ja lukiolain muuttamisesta

Akava toteaa lausunnossaan opetus- ja kulttuuriministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi ylioppilastutkinnosta ja lukiolain muuttamisesta muun muassa, että lakiluonnos tukee suurilta osin lukiokoulutuksen uudistamista sekä uudelle lukiolaille asetettujen tavoitteiden toteutumista. Luonnoksessa ehdotetut muutokset ylioppilastutkinnon rakenteeseen ovat kannatettavia ja ohjaavat lukion kehittämistä oikeaan suuntaan. Kahden reaaliaineen tai yhden reaaliaineen ja vieraan kielen valitsemismahdollisuus tukee lukion yleissivistävää luonnetta ja mahdollistaa monipuolisemman kielivarannon. Ylioppilaskirjoitusten kanssa samanaikaisesti toteutettavien korkeakoulujen valintakoemenettelyiden vaikutuksia lukio-opiskelijoiden ainevalintoihin on seurattava ja arvioitava. Ylioppilastutkinnon suorittamisajan joustavoittaminen on pääosin kannatettavaa. Näin tuetaan opiskelijoita, joilla muutoin olisi vaikeuksia suoriutua lukio-opinnoistaan esimerkiksi sairauden tai ulkomaanjakson vuoksi. Samalla parannetaan heidän mahdollisuuksiaan päästä jatko-opintoihin.

Lue lisää




Sisäasiainministeriö

2.2.2018 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä tutkijoina, opiskelijoina, työharjoittelijoina ja vapaaehtoistyöntekijöinä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiks

Akava toteaa lausunnossa sisäministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä tutkijoina, opiskelijoina, työharjoittelijoina ja vapaaehtoistyöntekijöinä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi että luonnoksen jatkovalmistelussa tulisi selkiyttää tämän hankkeen yhteys sosiaali- ja terveysministeriössä meneillään olevaan hallituksen kärkihankkeeseen.

Lue lisää



Sosiaali- ja terveysministeriö

14.9.2018 Akavan lausunto ehdotuksesta eräiden järjestöjen ja kuntien sekä työnantajien järjestämien työllistymistä tukevien toimien sisällyttämisestä työttömyysturvalain niin kutsutun aktiivimallin mukaiseen aktiivisuuteen

Akava toteaa lausunnossaan sosiaali- ja terveysministeriölle ehdotuksesta eräiden järjestöjen ja kuntien sekä työnantajien järjestämien työllistymistä tukevien toimien sisällyttämisestä työttömyysturvalain niin kutsutun aktiivimallin mukaiseen aktiivisuuteen, että kannattaa esitystä. Akava nostaa esiin, että Akavan tavoitteena on ollut, että esimerkiksi Omatoimisen työllistymisen tuen yhdistykset (OTTY) eri maakunnissa toimivine paikallisine toimijoineen, esimerkiksi Pirkanmaan Uratehdas, sisältyvät muistiossa tarkoitettuun toimijoiden määritelmän laajennukseen. Akavan mielestä tämä tavoite toteutuu esityksessä, eikä siihen näin ollen ole huomauttamista.

Lue lisää

21.8.2018 Akavan lausunto hallituksen esityksestä asumisperusteisesta sosiaaliturvasta rajat ylittävissä tilanteissa ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Akava toteaa sosiaali- ja tarveysministeriölle antamassaan lausunnossa hallituksen esityksestä asumisperusteisesta sosiaaliturvasta rajat ylittävissä tilanteissa ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi muun muassa, että pitää esityksen lähtökohtia kannatettavina. Lainsäädännöllinen viitekehys Suomessa asumiselle ja täällä työskentelemiselle sekä näihin liittyvälle sosiaaliturvalle on varsin monitasoinen ja hankalasti hahmotettava. Lainsäädäntökehikon selkiyttäminen on toivottavaa. Akava kannattaa myös lähtökohtaa sosiaaliturvan kytkemisestä toisaalta asumiseen ja toisaalta työn tekemiseen. Akava katsoo tarkoituksenmukaiseksi luopua Suomeen tulevien työntekijöiden osalta vaatimuksesta vähintään neljä kuukautta kestävästä työskentelystä ja työn tuntimääräseurannasta ja tarkastella vain riittävää palkkaa. Samalla on kuitenkin seurattava, johtaako uusi käytäntö lisääntyneisiin väärinkäytösyrityksiin ja ryhdyttävä tarvittaessa toimenpiteisiin niiden estämiseksi.

Lue lisää


Työ- ja elinkeinoministeriö

14.9.2018 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle ns. omatoimisen työnhaun mallista

Akava toteaa lausunnossaan työ- ja elinkeinoministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle ns. omatoimisen työnhaun mallista muun muassa, että omatoimisen työnhaun mallin perusajatus on kannatettava eli kannustetaan työtöntä työnhakijaa aktiivisuuteen ja edellytetään omatoimisuutta työhön hakeutumisessa. Karenssijärjestelmän yksinkertaistaminen ja erityisesti karenssien porrastus ovat kannatettavia uudistuksia. On hyvä, että karenssin ensimmäisessä vaiheessa seuraamuksena on pelkkä huomautus. Akava nostaa esiin, että hakuvelvoitteen asettaminen riippuu useasta eri tekijästä – joista osa voi olla vaikeasti arvioitavia – ja voi saattaa työttömiä perusteettomasti eriarvoiseen asemaan. Työttömät voivat joutua perusteettomasti eriarvoiseen asemaan sen mukaan, kuka arvioinnin tekee. Linjausten on oltava valtakunnallisia, jotta työnhakijat eri puolella Suomea ovat samanarvoisessa asemassa.

Lue lisää

14.9.2018 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi siviilipalveluslain muuttamiseksi ja siviilipalveluslain muutostarpeita selvittäneen työryhmän muistiosta

Akava toteaa työ- ja elinkeinomisteriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta hallituksen esitykseksi siviilipalveluslain muuttamiseksi ja siviilipalveluslain muutostarpeita selvittäneen työryhmän muistiosta muun muassa että siviilipalveluksessa pitäisi pyrkiä siihen, että kaikilla sen suorittaneilla olisi suunniteltuna poikkeusolojen aikainen sijoitus sekä kyseiseen tehtävään sopiva koulutus. Akavan mielestä siviilipalvelusta pitäisi kaiken kaikkiaan kehittää siihen suuntaan, että siitä olisi konkreettisesti hyötyä Suomen kokonaisturvallisuudelle mahdollisessa kriisitilanteessa tai poikkeusolojen aikana.

Lue lisää


Ulkoministeriö

14.9.2018 Akavan lausunto: Luonnos Suomen kahdeksanneksi määräaikaisraportiksi kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskevan kansainvälisen yleissopimuksen (CEDAW) täytäntöönpanosta

Akava toteaa ulkoministeriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta Suomen kahdeksanneksi määräaikaisraportiksi kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskevan kansainvälisen yleissopimuksen (CEDAW) täytäntöönpanosta muun muassa, että hallituskauden alussa hallituksen tasa-arvo-ohjelma laadittava mahdollisimman pian varsinaisen hallitusohjelman valmistuttua. Akava huomauttaa, sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisen tulee ulottua kaikkien toimintasektoreiden ja hankkeiden läpi. Akava kiinnnittää lisäksi huomiota työelämän tasa-arvoon, erityisesti palkkatasa-arvoon, sekä ehdottaa perhevapaajärjestelmän uudistamista, jotta työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen on helpompaa. Naisten osallistumista poliittiseen päätöksentekoon pitää edistää.

Lue lisää

26.6.2018 Akavan lausunto luonnoksesta Suomen ensimmäiseksi raportiksi vammaisten henkilöiden oikeuksista tehdyn yleissopimuksen (CRPD) täytäntöönpanosta

Akava toteaa ulkoministeriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta Suomen ensimmäiseksi raportiksi vammaisten henkilöiden oikeuksista tehdyn yleissopimuksen (CRPD) täytäntöönpanosta Suomessa muun muassa että pitää erittäin tärkeänä, että vammaisten henkilöiden oikeuksista tehty yleissopimus (SopS 26 ja 27/2016) viimein ratifioitiin ja se tuli Suomen osalta voimaan kesäkuussa 2016. Akava painottaa yhdenvertaisuuslakia koskevaa osiota ja kommentoi sen erityisiä määräyksiä.

Lue lisää



Valtiovarainministeriö

28.8.2017 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi yleisradioverosta annetun lain 2 §:n muuttamisesta

Akava toteaa valtiovarainministeriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi yleisradioverosta annetun lain 2 §:n muuttamisesta muun muassa että maksettavan määrän minimin poisto on kannatatettavaa. Akava korostaa tarkastelevansa palkkaverotusta painottaen työn kannustavuutta. joten se voi hyväksyä esityksen sisältämän 20 € YLE-veron kiristyksen vain osana 2018 verojen ja pakollisten sosiaaliturvamaksujen kokonaisuutta, jossa palkkaverotus ei kiristy millään tulotasolla.

Lue lisää

15.8.2017 Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK, Akava ja STTK lausunto luonnokseksesta hallituksen esitykseksi laiksi tulotietojärjestelmästä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK toteavat valtiovarainministeriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi tulotietojärjestelmästä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi muun muassa pitävänsä tulorekisterin käyttöönottoa kannatettavana. Onnistuessaan tulorekisteri vähentäisi työnantajien hallinnollista taakkaa. Toisaalta tulotietojärjestelmä voisi myös helpottaa esimerkiksi tulonsaajien sosiaalietuuksien hakemisen byrokratiaa ja parantaa etuuspäätösten oikeellisuutta sekä nopeuttaa niiden saamista. Esityksen tavoitteena tulee olla tulotietojärjestelmän toimiminen tulevaisuudessa tehokkaasti ja täysipainoisesti siten, että siitä saadaan pidemmän aikavälin taloudellisia säästöjä ja tuottavuushyötyä koko talouden tasolla. Työnantajan hallinnollisen taakan vähentämisen lisäksi tärkeää on kerättyjen tietojen hyödynnettävyys. Tietojen tulee palvella kattavasti niin sosiaaliturvan, verotuksen, tilastoinnin kuin jokaisen tulonsaajan omiakin tarpeita. Palkansaajakeskusjärjestöt nostavat myös esiin harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan parantamisen erittäin tärkeänä tavoitteena.

Lue lisää


Verohallinto

14.9.2018 Akavan lausunto luonnoksesta ennakkoperintäasetuksen muuttamisesta

Akava toteaa lausunnossaan valtiovarainministeriölle luonnoksesta ennakkoperintäasetuksen muuttamisesta, että kannattaa esitystä sillä edellytyksellä, että verohallinto informoi verovelvollisia (työntekijöitä) siitä, että heillä on velvollisuus seurata oman ennakonpidätyksenalaisen tulon ja ennakonpidätyksen kertymää tulorekisteristä ja verohallinnon OmaVero-palvelusta ja näin varmistua siitä, että välttyvät saamasta yllättäviä jäännösveroja maksaakseen.

Lue lisää

2.3.2018 Akavan lausunto luonnoksesta Verohallinnon ohjeeksi ”Työnantajan kustantaman koulutuksen verotus”

Akava toteaa Verohallinnolle antamssaan lausunnossa luonnoksesta Verohallinnon ohjeeksi ”Työnantajan kustantaman koulutuksen verotus”, joka liittyy tuloverolakiin tehdystä lisäyksestä (TVL 69b §), että Akavalla on ohjeen sisältämistä tulkinnoista sama käsitys kuin Verohallinnolla.

Lue lisää



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje