Akavan lausunnot hallinnonaloittain

Akavan lausuntoja on lueteltu alla hallinnonaloittain, siten että kultakin alalta on poimittu kaksi tuoreinta lausuntoa. Luettelossa on mukana myös palkansaajakeskusjärjestöjen yhteisiä lausuntoja.




Oikeusministeriö

27.6.2018 Akavan lausunto: Yrittäjän uusi mahdollisuus - kansainvälinen vertailu

Akava toteaa oikeusministeriölle antamassaan lausunnossa Yrittäjän uusi mahdollisuus -kansainvälisestä vertailusta muun muassa, että pitää selvitystä perinpohjaisena ja riittävän laajana, jotta saadaan kattava kuva kansainvälisestä tilanteesta elinkeinotoiminnassa ylivelkaantuneen velallisen velkavastuusta vapautumisen menettelyistä. Hyvä lähtökohta jatkotyölle on käyttää selvitystä aineistona siihen, miten ja missä kohdissa yrittäjien velkavastuusta vapautumisen järjestelmää voidaan kehittää Suomessa nykyisen järjestelmän pohjalta.

Lue lisää

25.6.2018 Akavan lausunto arviomuistiosta rangaistusten oikeasuhtaisuudesta

Akava toteaa oikeusministeriölle antamassaan lausunnossa arviomuistiosta rangaistusten oikeasuhtaisuudesta, että esitetty arviointi on toteutettu oikeista lähtökohdista. Esityksessä on arvioitu vaihtoehtoja rangaistuksille rikollisuuden eston keinoina. Yleisesti voidaan todeta, että yksittäisten rangaistuasteikkojen muutosten tulisi olla yhdensuuntaisia yleisen kriminaalipoliittisen linjan kanssa. Rikosoikeusjärjestelmää tulisi kehittää muulla tavoin kuin yksittäisten rikosten rangaistusasteikkoa koventamalla.

Lue lisää


Opetus- ja kulttuuriministeriö

27.6.2018 Akavan lausunto kuntien kulttuuritoiminnasta annetun lain uudistamisesta

Akava toteaa opetus- ja kulttuuriministeriölle antamassaan lausunnossa kuntien kulttuuritoiminnasta annetun lain uudistamisesta muun muassa, että lain tavoitteet ovat tärkeitä ja uudistus perusteltu. Kulttuuri ja taide lisäävät kuntalaisten hyvinvointia ja aktiivisuutta. Vireä kulttuuritoiminta lisää kuntien elinvoimaisuutta ja vetovoimaisuutta. Kulttuuri on tärkeässä osassa myös sosiaalialalla tehtävässä yhteistyössä ja monissa kokeiluissa ja sillä on keskeinen tehtävä suurten poikkisektoristen haasteiden ratkaisemisessa. On tärkeää, että lain perusteissa on huomioitu taiteen ja kulttuurin itseisarvoisuus, joka ei ole mitattavissa pelkästään taloudellisilla tai määrällisillä mittareilla. Akava pitää hyvänä, että kuntien kulttuuritoiminnalle asetetaan tavoitteet, jotka voivat osaltaan edistää kuntien kulttuuritoimintaa. Kunkin kunnan taloudelliset olosuhteet eivät kuitenkaan saa vaikuttaa siihen, miten yhdenvertaisuus osallistua palveluun toteutuu.

Lue lisää

26.6.2018 Akavan lausunto opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksesta ammatillisen koulutuksen rahoituksen laskentaperusteista annetun asetuksen muuttamisesta

Akava toteaa opetus- ja kulttuuriministeriölle antamassaan lausunnossa opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksesta ammatillisen koulutuksen rahoituksen laskentaperusteista annetun asetuksen muuttamisesta muun muassa, että opiskelijapalautteen kerääminen on tärkeää ammatillisen koulutuksen laadun takaamiseksi ja se tulee tehdä huolella. On välttämätöntä, että rahoitusperusteena on ehdotetusti määrän lisäksi myös vastausten sisältö. Opiskelijapalautteen kysymyspatteristo vaatii vielä lisävalmistelua ja täsmennyksiä, jotta sen avulla kerättyyn tietoon ei jää tulkinnanvaraisuutta. Akava edellyttää, että ammatillisen koulutuksen rahoitukseen vaikuttavien kysymysten joukossa on selvemmin opetukseen, opintojen ohjaukseen sekä erityiseen tukeen liittyviä kysymyksiä.

Lue lisää




Sisäasiainministeriö

2.2.2018 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä tutkijoina, opiskelijoina, työharjoittelijoina ja vapaaehtoistyöntekijöinä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiks

Akava toteaa lausunnossa sisäministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä tutkijoina, opiskelijoina, työharjoittelijoina ja vapaaehtoistyöntekijöinä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi että luonnoksen jatkovalmistelussa tulisi selkiyttää tämän hankkeen yhteys sosiaali- ja terveysministeriössä meneillään olevaan hallituksen kärkihankkeeseen.

Lue lisää



Sosiaali- ja terveysministeriö

27.6.2018 Palkansaajakeskusjärjestöjen lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain muuttamiseksi sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Palkansaajajärjestöt SAK, Akava ja STTK toteavat sosiaali- ja terveysministeriölle antamassaan yhteisessä lausunnossa luonnoksesta hallituksen esitykseksi työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain muuttamiseksi sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi, että niillä ei ole huomautettavaa esitykseen.

Lue lisää

26.6.2018 Palkansaajakeskusjärjestöjen lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi eläkesäätiölain ja vakuutuskassalain muuttamisesta ja eräiksi muiksi laeiksi

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK toteavat sosiaali- ja terveysministeriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi eläkesäätiölain ja vakuutuskassalain muuttamisesta ja eräiksi muiksi laeiksi, että niillä ei ole esitykseen huomautettavaa.

Lue lisää


Työ- ja elinkeinoministeriö

26.6.2018 Akavan lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi korkeakouluissa tehtäviin keksintöihin annetun lain muuttamisesta

Akava toteaa työ- ja elinkeinoministeriölle antamassaan lausunnossa hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi korkeakouluissa tehtäviin keksintöihin annetun lain muuttamisesta muun muassa, että elinkeinoelämän ja korkeakoulujen välisen yhteistyön lisääminen ja keksintöjen kaupallistamisen edistäminen ovat erittäin tärkeitä korkeakoulutuksen kehittämisen tavoitteita. Akava katsoo, että korkeakoulukeksintölain 6 §:ä ei tule muuttaa, koska se heikentää olennaisesti työntekijöiden oikeusturvaa, mutta ei paranna keksintöjen kaupallistamista nykyisessä tilanteessa. Yksilön kannusteet kaupallistamiseen pitäisi saada kuntoon muulla tavoin kuin heikentämällä yksilön oikeussuojaa, Akava huomauttaa. Korkeakoulujen yhteisiä innovaatioprosesseja ja -palveluita on kehitettävä, ja vahvistettava näin korkeakoulujen innovaatio-osaamista kaikilla tasoilla. Tavoite on huomioitava sekä korkeakoulujen ohjauksessa että suunnattava siihen resursseja.

Lue lisää

26.6.2018 Palkansaajakeskusjärjestöjen lausunto ILOlle vuonna 2018 annettavista raporteista ratifioitujen yleissopimusten soveltamisesta

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK toteavat lausunnossaan työ- ja elinkeinoministeriölle ILOlle vuonna 2018 annettavista raporteista ratifioitujen yleissopimusten soveltamisesta muun muassa työsuojelutarkastusresurssien olevan riittämättömiä. Tarkastusten määrä suhteessa työpaikkojen lukumäärään on alle 10 prosenttia, joten valtaosalla työpaikoista työsuojeluviranomainen ei käy vuosikausiin. Järjestöt kiinnittävät huomiota myös palkkatasa-arvon verkkaiseen edistymiseen, naisten suureen osuuteen osa- ja määräaikaisissa työsuhteissa, siirtotyövoimaan liittyvän työehtojen valvonnan vähentämiseen sekä väkivallan uhkaan muun muassa terveys- ja sosiaalialalla.

Lue lisää


Ulkoministeriö

26.6.2018 Akavan lausunto luonnoksesta Suomen ensimmäiseksi raportiksi vammaisten henkilöiden oikeuksista tehdyn yleissopimuksen (CRPD) täytäntöönpanosta

Akava toteaa ulkoministeriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta Suomen ensimmäiseksi raportiksi vammaisten henkilöiden oikeuksista tehdyn yleissopimuksen (CRPD) täytäntöönpanosta Suomessa muun muassa että pitää erittäin tärkeänä, että vammaisten henkilöiden oikeuksista tehty yleissopimus (SopS 26 ja 27/2016) viimein ratifioitiin ja se tuli Suomen osalta voimaan kesäkuussa 2016. Akava painottaa yhdenvertaisuuslakia koskevaa osiota ja kommentoi sen erityisiä määräyksiä.

Lue lisää

12.1.2018 Palkansaajakeskusjärjestöjen lausunto: EN; Uudistettu Euroopan sosiaalinen peruskirja: Suomen kolmastoista määräaikaisraportti

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK toteavat ulkoministeriölle antamassaan lausunnossaan EN: Uudistettu Euroopan sosiaalinen peruskirja: Suomen kolmastoista määräaikaisraportti muun muassa että monilta osin Suomi on pyrkinyt asteittain nostamaan sosiaaliturvajärjestelmänsä tasoa, mutta etuuksia on myös heikennetty viime vuosina. Esimerkkeinä mainita ansiosidonnaisen työttömyysturvan keston porrastus työhistorian mukaan (2014), sen tason heikennys (2015) sekä päivärahojen ja korotetun ansio-osan leikkaus sekä lapsilisän leikkaus ja lisäksi indeksien jäädytys 2017. Järjestöt nostavat esiin myös kosteusvauriomikrobeille altistuneiden työntekijöiden sosiaaliturvan, jota ei ole saatu korjattua.

Lue lisää



Valtiovarainministeriö

28.8.2017 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi yleisradioverosta annetun lain 2 §:n muuttamisesta

Akava toteaa valtiovarainministeriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi yleisradioverosta annetun lain 2 §:n muuttamisesta muun muassa että maksettavan määrän minimin poisto on kannatatettavaa. Akava korostaa tarkastelevansa palkkaverotusta painottaen työn kannustavuutta. joten se voi hyväksyä esityksen sisältämän 20 € YLE-veron kiristyksen vain osana 2018 verojen ja pakollisten sosiaaliturvamaksujen kokonaisuutta, jossa palkkaverotus ei kiristy millään tulotasolla.

Lue lisää

15.8.2017 Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK, Akava ja STTK lausunto luonnokseksesta hallituksen esitykseksi laiksi tulotietojärjestelmästä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK toteavat valtiovarainministeriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi tulotietojärjestelmästä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi muun muassa pitävänsä tulorekisterin käyttöönottoa kannatettavana. Onnistuessaan tulorekisteri vähentäisi työnantajien hallinnollista taakkaa. Toisaalta tulotietojärjestelmä voisi myös helpottaa esimerkiksi tulonsaajien sosiaalietuuksien hakemisen byrokratiaa ja parantaa etuuspäätösten oikeellisuutta sekä nopeuttaa niiden saamista. Esityksen tavoitteena tulee olla tulotietojärjestelmän toimiminen tulevaisuudessa tehokkaasti ja täysipainoisesti siten, että siitä saadaan pidemmän aikavälin taloudellisia säästöjä ja tuottavuushyötyä koko talouden tasolla. Työnantajan hallinnollisen taakan vähentämisen lisäksi tärkeää on kerättyjen tietojen hyödynnettävyys. Tietojen tulee palvella kattavasti niin sosiaaliturvan, verotuksen, tilastoinnin kuin jokaisen tulonsaajan omiakin tarpeita. Palkansaajakeskusjärjestöt nostavat myös esiin harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan parantamisen erittäin tärkeänä tavoitteena.

Lue lisää


Verohallinto

2.3.2018 Akavan lausunto luonnoksesta Verohallinnon ohjeeksi ”Työnantajan kustantaman koulutuksen verotus”

Akava toteaa Verohallinnolle antamssaan lausunnossa luonnoksesta Verohallinnon ohjeeksi ”Työnantajan kustantaman koulutuksen verotus”, joka liittyy tuloverolakiin tehdystä lisäyksestä (TVL 69b §), että Akavalla on ohjeen sisältämistä tulkinnoista sama käsitys kuin Verohallinnolla.

Lue lisää



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje