Akava ry:n vastaus Työ- ja elinkeinoministeriön tarkastelupyyntöön koskien Vuokratyön rajoitusten ja kieltojen tarkastelua

12.5.2011 Maria Löfgren
Dnro 107/74/2010

Tarkastelupyyntönne 7.9.2010/Dnro TEM/2379/03.10.02/2010

Vuokratyön rajoitusten ja kieltojen tarkastelu

Ministeriö on pyytänyt työmarkkinakeskusjärjestöjä tarkastelemaan työehtosopimusperusteisia vuokratyön rajoituksia ja kieltoja sen mukaan kuin Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2008/104/EY (vuokratyödirektiivi) määrätään. Tämän johdosta Akava toteaa seuraavaa.

Akavan jäsenkunnan työ- ja virkaehtosopimusten osapuolina ovat neuvottelujärjestöt Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö Juko ry, Ylemmät toimihenkilöt YTN ry sekä Tekniikka ja Terveys KTN ry. Lisäksi joillakin Akavan liitoilla on omia liittokohtaisia työehtosopimuksia.

Työ- ja virkaehtosopimusten tarkastelussa ei ole tullut esiin direktiivissä ja ministeriön tarkastelupyynnössä tarkoitettuja vuokratyön rajoituksia tai kieltoja.

Akava toteaa, että direktiivi edellyttää myös kansallisessa lainsäädännössämme olevien vuokratyön rajoitusten ja kieltojen tarkastelua. Tällaisia säännöksiä on ainakin terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetussa asetuksessa. Mikäli lainsäädännölliset rajoitukset tai kiellot eivät ole direktiivissä säädettyjen edellytysten mukaisia, on ne kumottava implementoinnin yhteydessä. Näitä rajoituksia on arvioitava kolmikantaisesti.