Akavan lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle ammattikorkeakoululaitoksen uudistamisen suuntaviivoista

14.10.2011 Ida Mielityinen
Dnro 087/62/2011

 

Lausuntopyyntönne 09.09.2011/OKM/62/040/2011

Ammattikorkeakoululaitoksen uudistamisen suuntaviivat

Opetus- ja kulttuuriministeriö on pyytänyt Akavan lausuntoa ammattikorkeakululaitoksen uudistamisen suuntaviivoista.

Lausunnon pääkohdat

  • Valmisteluprosessin oltava avoin ja sidosryhmäyhteistyön tiivistä
  • Tavoitteena vahvemmat yksiköt - koulutustarjonnan koordinaation oltava kansallisella tasolla
  • Rahoitusmallin kannustettava kehittämistyöhön
  • TKI-toiminnan oltava kiinteä osa opetusta ja aluekehittämistyötä
  • Hallintomallin huomioitava korkeakoulutuksen erityispiirteet ja taattava vahva hallitus

Uudistuksen tavoitteena tulee olla ammattikorkeakoululaitos, joka muodostuu vahvoista yksiköistä. Korkeakouluille jaettavan rahoituksen määrittelevän rahoitusmallin tulee kannustaa yksiköitä parantamaan työelämälähtöistä koulutusta ja koulutuksen läpäisyä sekä kannustaa nivomaan TKI-työ osaksi opetusta ja aluekehittämistyötä. Uudistuksen ammattikorkeakoulutuksessa tulee toteuttaa niin, että toiminnan koordinaatio yliopistojen kanssa helpottuu. Prosessin tulee olla avoin ja sidosryhmäyhteistyön tiivistä koko uudistuksen ajan.

Ammattikorkeakoulujen valtava uudistus valmistellaan erittäin nopeasti. Tästä syystä avoimuus on prosessissa erityisen tärkeää.  Avoimuutta ja tiedottamista tarvitaan kansallisella tasolla, aluehallinnossa, korkeakoulujen yhteistyöelimissä sekä jokaisessa korkeakoulussa. Korkeakouluissa on uudistusprosessista tiedotettava erityisen avoimesti, jotta prosessi ei aiheuta turhaa epävarmuutta henkilökunnassa ja opiskelijoissa. Sidosryhmäyhteistyö on muutosvaiheessa tärkeää, jotta eri näkökulmat tulevat huomioiduksi uudistuksessa. Toiminnan arviointi on kytkettävä työhön alusta asti.

Säästöjen toteuttaminen ja koulutuksen laadun turvaaminen edellyttävät nykyistä vahvempia ja vetovoimaisempia yksiköitä. Toiminnan keskittäminen ja yksiköiden lakkauttaminen on perustuttava arviointiin. Koulutustarjonnan koordinaation on perustuttava kansalliseen kokonaistarkasteluun. Koordinaatio on tärkeää myös pienten, erityisalojen sekä yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisten alojen koulutuksen säilyttämiseksi riittävässä laajuudessaan.  

Akava ihmettelee erilaisia kirjauksia ja muuttunutta linjaa toimilupauudistuksesta hallitusohjelman ja Suuntaviivat –asiakirjan välillä. Akava ei vastusta ammattikorkeakoulujen kirjaamista lakiin. Uudistusprosessin aikana tulee kuitenkin selvittää eri toimilupamenettelyiden edut ja haitat. Keskeistä on, että ratkaisu ei estä rakenteellista ja muuta kehittämistyötä.     

Alueellinen kehittäminen ja koulutuksellinen tasa-arvo on turvattava mm. kattavalla aikuiskoulutuksella ja avoimella ammattikorkeakoulutuksella. Elinikäisen oppimisen tehtävä korostuu ammattikorkeakoulujen työssä jatkuvasti, ja tämän tulee näkyä sekä rahoitusmallissa että toiminnan organisoinnissa.  

Akava on tukenut alusta asti rahoituksen siirtämistä valtiolle. Rahoitusmallin on tuettava ammattikorkeakoulujen pitkäjänteistä kehittämistyötä ja sen tulee tukea ammattikorkeakouluille asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Akava tukee esitettyjä rahoitusmallin kehittämistavoitteita. Ammattikorkeakoulujen rahoitusmallia on kehitettävä synkronoidusti yliopistojen rahoitusmallin kanssa. Ehdotus yliopistojen uudeksi rahanjakomalliksi on monelta osin hyvä malli myös ammattikorkeakoulujen rahanjakomallin kehittämiselle (suoritetut tutkinnot, työllistyminen). Synkronoidussa kehittämistyössä on tavoitteena edistää yhteistyötä ja vähentää haitallista kilpailua eri koulutusaloilla ja eri alueilla. Uudistuksen tulee kaikilla tavoin tukea eritasoista yhteistyötä alueilla.

Supistuvien resurssien kohdentaminen uudelleen ei saa tapahtua vähentämällä resursseja tasaisesti kaikkialta vaan sen on tuettava profiloitumista ja vahvojen yksiköiden syntymistä. Tämän merkitys korostuu, kun uudistukset tehdään samaan aikaan resurssileikkausten kanssa.

TKI-työ on osin irtaantunut ja irtaantumassa omaksi saarekkeekseen ammattikorkeakouluissa, ja tämä kehityssuunta on pysäytettävä uudistuksessa. TKI-työn tulee ennen kaikkea palvella työelämälähtöisen koulutuksen kehittämistä, osana opetusta ja aluekehittämistyötä.

TKI-henkilöstöresursseja on kohdistettava uudistuksessa mahdollisuuksien mukaan opetustyöhön. TKI-henkilöstölle on tarjottava mahdollisuus täydentää osaamistaan ja hankkia tarvittavaa lisäkoulutusta kelpoisuuksien saamiseksi. Ammattikorkeakoulujen TKI-työtä ja sen alueellista vaikuttavuutta tulee vahvistaa korkeakoulujen omalta lähialueelta - eli kunnilta ja yrityksiltä - tulevan rahoituksen avulla.

Akava ei kannata yhtä kategorista mallia ammattikorkeakoulujen hallinnon järjestämiseksi. Oikeushenkilömuutoksista ei saa koitua ammattikorkeakouluille taloudellisia seuraamuksia esimerkiksi verotuksen kautta. Tärkeintä on, että hallinnollinen malli huomioi riittävästi korkeakoulujen toiminnan erityispiirteet; julkisen tehtävän hoitamisen, alueellisen kehittämistyön, mahdollisuudet hallinnolliseen yhteistyöhön yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välillä sekä opetustyön luonteen. Uudistuksessa tulee harkita uusien hallintomallien luomista, mikäli erityispiirteiden huomioiminen ei ole mahdollista nykymuotoisilla hallintomalleilla. Kaikissa tapauksissa päällekkäishallintoa, kuten kahden hallituksen malleja, tulee välttää. Hallitukselle tulee taata riittävän vahva päätöksentekokyky.  

Ammattikorkeakulujen fuusioissa on varottava päällekkäishallintoa. Fuusiot on nähtävä mahdollisuutena tehostaa hallintoa esimerkiksi tukipalveluita yhdistämällä, ja vapauttaa näin resursseja opetukseen ja aluekehittämistyöhön. Hallinnon ja tukipalveluiden osalta yhteistyötä on tiivistettävä alueen toisen asteen ja yliopistojen kanssa.

Hallinto on nähtävä uudistuksessa laajasti. Hallinto tarjoa monia opetukselle ja aluekehittämistyölle elintärkeitä tukipalveluita, joiden hoitaminen ”hallinnon alta” on järkevää ja tehokasta. Hallinnon karsiminen ei saa johtaa näennäistehokkuuteen ja opetushenkilöstön työkuorman kasvuun. Hallinnossa on oltava henkilöstön, opiskelijoiden sekä alueen työelämän edustus. Edellä mainittujen ryhmien edustus tulee säilyttää kaikilla hallinnon tasoilla.

Muutoksessa tulee noudattaa yhteistoimintalakia ja hyvää henkilöstöpolitiikkaa, ja sen toteuttamiseksi on varattava asianmukainen aika prosessin kuluessa. Opetushenkilöstön työehtosopimuksia on kehitettävä vastaamaan paremmin työn haasteita ja kannustettava kokonaisvaltaisempaan kehittämisotteeseen. Työsuunnitelmien uudistamisen on tuettava tätä työtä.

 Akava ry

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje