Akavan lausunto ulkoasiainministeriölle: Euroopan neuvosto, uudistettu Euroopan sosiaalisen peruskirja; Suomen viides määräaikaisraportti

15.2.2011 Liisa Folkersma

Dnro 140/62/2010


Lausuntopyyntönne 20.12.2010/Dnro HEL5956-84

EN; Uudistettu Euroopan sosiaalinen peruskirja; Suomen viides määräaikaisraportti

Akava ry esittää lausuntonaan seuraavaa:

Article 2 para. 1: Reasonable daily and weekly working hours & para. 5: Weekly rest period

Article 4 para. 2: Right of workers to an increased rate of remuneration for overtime work

According to the Working Hours Act the regular working hours shall not exceed 40 hours awwk. The maximum regular working hours set in collective agreements are often shorter, for instance 37.5 hours per week. According to Statistics Finland, Labour Force Statistics 2009, 22 percent of Akava members worked on average 7.8 hours overtime per week. 12 percent of Akava members were estimated to work more than 48 hours per week.


According to the same survey, 8 percent of full-time working Akava members worked on average 8.8 hours overtime per week without compensation. Overall, 22 percent of Akava members worked over time, which means that more than a third of those who worked overtime did not get compensated. Of all wage and salary earners 3 percent worked overtime without compensation.


The factual position of upper-level employees (i.e. legislators, senior officials, managers, professionals, technicians and associate professionals) with regard to weekly rest period as well as working hours in general is often problematic as the Working Hours Act and collective agreements are frequently breached at workplaces.


To change the situation Akava requires that a system of working hours bank and its minimum requirements be recorded in the Working Hours Act. The legislation would also support the introduction of other flexible working hours arrangements as well as improve the functioning and monitoring of these arrangements. All the hours that are bound to work, such as traveling outside normal working hours and the so-called grey overwork meaning uncompensated work outside normal working hours, must be subject to the statutory monitoring of working hours. To reduce the burden of travel time sufficient rest periods need to be guaranteed after travel time.

 

Article 4 para. 2: The right of men and women workers to equal pay for work of equal value


Kolmikantainen samapalkkaisuusohjelma käynnistyi vuonna 2006. Tarkoituksena on kaventaa naisten ja miesten palkkaeroja ja edistää tasa-arvoa. Miesten ja naisten palkkaero on pysytellyt melko kauan lähes samana, keskimäärin 18 ja 20 prosentin välillä miesten hyväksi. Juuri valmistuneen arvioinnin mukaan palkkaero on viime vuosina hieman kaventunut, mutta vauhti on liian hidas suhteessa ohjelman tavoitteeseen. Palkkaeroon ovat purreet työ- ja virkaehtosopimusratkaisut, työn vaativuuteen perustuvat palkkausjärjestelmät, tasa-arvosuunnitelmat sekä naisten eteneminen työuralla.


Päätavoitteen toteutuminen eli naisten ja miesten palkkaeron kaventuminen 15 %:iin vuoteen 2015 mennessä ei näytä todennäköiseltä. Akava pitää samapalkkaisuusohjelman jatkamista tärkeänä. Tavoitteen saavuttamiseksi on käytettävä kaikkia mahdollisia keinoja. Ohjelman toimintatapoja, organisaatiota ja koordinaatiota on tehostettava sekä valmisteltava tiivis ja konkreettinen toimenpideohjelma samapalkkaisuuden toteuttamiseksi. Lisäksi on selkiytettävä eri toimijoiden vastuunjakoa. Palkkojen jälkeenjääneisyyttä on korjattava etenkin naisvaltaisilla koulutetuilla aloilla, joilla palkkaus ei vastaa työn vaativuutta.

 

Sukupuolten välisten palkkaerojen kaventamiseksi on tärkeää kehittää ja ottaa käyttöön palkkausjärjestelmiä, jotka perustuvat työn vaativuuden ja henkilön suoriutumisen arviointiin. Lisäksi on käynnistettävä ohjelma, jossa seurataan molempien sukupuolten urakehitystä ja asemaa työelämässä. Jos nykyinen lainsäädäntö ei turvaa riittävästi yhtäläisiä mahdollisuuksia miehille ja naisille, on jatkotoimena ja tehosteena arvioitava velvoittavien sukupuolikiintiöiden käyttöönottamista sekä julkisella että yksityisellä sektorilla.

 

Akava uudisti vuonna 2008 luottamusmiehilleen vuonna 2006 suunnatun kyselyn tasa-arvolain velvoittamien tasa-arvosuunnitelmien laatimisesta työpaikoilla. Lain mukaan suunnitelmiin tulee sisältyä myös palkkakartoitukset. Kyselystä ilmeni, että palkkakartoitusten laatiminen ja palkkatietojen saaminen on edelleen ongelmallista. Vaikeinta oli palkkatietojen saaminen yksityisellä sektorilla. Kyselyssä ilmeni myös selittymättömiä palkkaeroja miesten ja naisten välillä. Jo vuonna 2006 ongelmaksi osoittautui palkkakartoituksia koskevan sääntelyn tulkinnanvaraisuus ja vuoden 2008 kyselytutkimus vahvistaa tätä käsitystä. Vaikka tasa-arvosuunnittelun tilanne oli jonkin verran parantunut vuoden 2006 kyselyyn verrattuna, sitä ei kaikissa suunnitteluvelvoitteen piiriin kuuluvissa työpaikoissa ole toteutettu.

 

Palkkakartoituksia koskevia säännöksiä onkin täsmennettävä tasa-arvolain toimivuuden parantamiseksi. Palkan käsitettä on laajennettava niin, että huomioon otetaan kaikki palvelussuhteeseen liittyvät taloudelliset etuudet. Palkkakartoitusten laatimiseen osallistuvien piiriä on laajennettava. Työnantajan velvollisuutta luovuttaa kartoituksen laatimisessa tarvittavat tiedot on täsmennettävä.

 

Akava on myös huolestunut siitä, että nuoret korkeasti koulutetut naiset ovat miehiä useammin määräaikaisissa työ- ja virkasuhteissa. Vuonna 2009 akavalaisista alle 35-vuotiaista miehistä 13 prosenttia työskenteli määräaikaisissa työsuhteissa kun vastaava luku alle 35-vuotiaille naisille on 35 prosenttia (lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2009 aineisto). Huonoin on tilanne julkisella sektorilla, erityisesti valtiolla. Määräaikaisissa palvelussuhteissa työskentelevien palkat ovat yleensä huonommat kuin pysyvissä palvelussuhteissa. Koska määräaikaisuus hidastaa urakehitystä, korkeasti koulutettujen naisten urakehitys on jopa kymmenen vuotta hitaampaa kuin vastaavan koulutuksen saaneiden miesten.

 

Akava epäilee, että nuorten naisten määräaikaisuuksilla pyritään kiertämään työsuhdeturvaa ja perhevapaista työnantajille aiheutuvia kustannuksia. Tällainen välillinen naisiin kohdistuva syrjintä näkyy myös palkkauksellisena eriarvoisuutena, jota nykyinen lainsäädäntö ei pysty estämään. Lainsäädännössä tuleekin estää irtisanomissuojan kiertäminen määräaikaisia palvelussuhteita käyttämällä. Samoin perhevapaalta palaavien irtisanomissuojaa on kehitettävä ja isien perhevapaiden käyttöä lisättävä.

 

Akava

Confederation of Unions for Professional and Managerial Staff in Finland

 



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje