Akavan lausunto Oikeusministeriölle Sujuvampaan lainvalmisteluun -hankkeen III:nnesta väliraportista "Prosessimallilla laatua lainsäädäntöön"

27.10.2011 Jaana Meklin
Dnro 086/62/2011

Lausuntopyyntönne 7.9.2011/Dnro OM 4/021/2010

Sujuvampaan lainvalmisteuun -hankkeen III väliraportti "Prosessimallilla laatua lainsäädäntöön"

Akava pitää hyvänä, että lainvalmisteluprosessia kehitetään ja lainvalmistelun laatua ja tuottavuutta pyritään parantamaan uusien konkreettisten toimintamallien kautta. Akava suhtautuu myönteisesti väliraportissa selostettuun lainvalmisteluprosessin ideaalimalliin.

Akavan lausunnon pääkohdat

• Akava suhtautuu prosessimalliin myönteisesti
  • Mallin toteuttamisessa varmistettava lainvalmisteluresurssien riittävyys
  • Henkilöstön koulutus uusiin rooleihin ja vastuisiin tärkeää
  • Kolmikantainen valmistelu takaa työelämän asiantuntemuksen lainvalmistelussa
  • Oikea-aikainen kuuleminen edistää myös lainsäädännön vaikutusten arviointia

Lainvalmisteluresurssien riittävyys ja koulutus

Ideaalimallin toteuttamisessa on haasteena erityisesti lainvalmisteluresurssien riittävyys ja lainvalmistelijoiden osaamisesta huolehtiminen. Akava painottaa, että toimijoiden rooleja ja vastuita jaettaessa on huolehdittava myös siitä, että asioiden hoitamiseen on riittävät resurssit. Tämä on ollut haasteena erityisesti isoissa lainsäädäntöhankkeissa.

Akava pitää tärkeänä, että mallia käyttöönotettaessa varmistetaan annettavien ohjeiden yhtenäinen soveltaminen kaikissa ministeriöissä ja henkilöstön kouluttaminen ja perehdyttäminen mahdollisiin uusiin rooleihin ja vastuisiin.

Sidosryhmien kuuleminen ja kolmikantainen valmistelu

Sidosryhmien kuuleminen prosessin eri vaiheissa on kiitettävästi kirjattu malliin. Akava kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että palkansaajajärjestöt eivät ole vain yksi kuultava, vaan tuovat demokraattisen organisoitumisensa ja demokraattisten menettelytapojensa kautta asian käsittelyyn noin 2,2 miljoonan kansalaisen (jäsentensä) mielipiteen. Yhteisen mielipiteen kokoaminen, järjestöjen demokraattisten sääntöjen mukaisesti parantaa lainsäädäntöhankkeiden tunnettavuutta ja osallisuuden kokeminen myös lisää säädösten legitimiteettiä. Näin laajan kansalaismielipiteen mukaan saaminen vaatii kuitenkin myös aikaa ja tietoa hankkeen sisällöstä.

Hallitus on omassa hallitusohjelmassaan sitoutunut vahvasti työelämäasioissa kolmikantaiseen valmisteluun. Kolmikantainen lainvalmistelu takaa työelämän asiantuntemuksen huomioon ottamisen. Yhteinen valmistelu takaa myös työelämän tasapainon säilymisen ja estää kohtuuttomien säännösten syntymisen.

Sekä kuulemisessa että kolmikantaisessa valmistelussa on huomioitava, että kaikki palkansaajakeskusjärjestöt tulevat kuulluiksi, koska palkansaajakeskusjärjestöt edustavat erilaisia työaloja ja erilaisia henkilöstöryhmiä samojenkin työalojen sisällä.

Akava korostaa, että kompleksisessa yhteiskunnassa lähes kaikki yhteiskunnallinen päätöksenteko vaikuttaa palkansaajien asemaan. Tällaisia ei-perinteisiä alueita ovat muun muassa elinkeinopolitiikka, ilmasto- ja energiakysymykset ja ympäristökysymykset.

Kuulemisen suunnittelu on osa säädösten valmistelutyötä ja se on suunniteltava ja aikataulutettava siten, että voidaan varmistaa oikea-aikainen kuuleminen, jolloin tulokset voidaan ottaa huomioon valmistelussa. Oikea-aikainen kuuleminen edistää Akavan näkemyksen mukaan myös ehdotettavan lainsäädännön vaikutusten arviointia.

Mallin mukaan lausuntopyynnöt lähetetään keskeisille sidosryhmille pääsääntöisesti sähköpostilla. Tämä onkin toimiva tapa. Käytännössä on kuitenkin tapahtunut niin, että lausuntopyyntö on lähetetty jonkun henkilökohtaiseen sähköpostiosoitteeseen, jolloin lausuntopyynnön löytäminen oikealle henkilölle on saattanut esimerkiksi lomista johtuen kestää pitkään. Ohjeissa olisi hyvä mainita, että lausuntopyynnöt tulisi lähettää organisaatioiden virallisiin osoitteisiin, eikä kenenkään henkilökohtaiseen postiin.