Akavan lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle ehdotuksesta kilpailulain muuttamiseksi päivittäistavarakaupan osalta

10.10.2012 Vesa Vuorenkoski
Dnro 109/62/2012

Lausuntopyyntönne 20.9.2012/Dnro TEM/1987/03.01.01/2012

Ehdotus kilpailulain muuttamiseksi päivittäistavarakaupan osalta

Työ- ja elinkeinoministeriön ehdotuksessa kilpailulain muuttamiseksi päivittäistavarakaupan osalta todetaan, että Suomessa on Euroopan keskittyneimmät päivittäistavarakaupan markkinat kahden suurimman kaupparyhmän hallitessa yli 80 prosenttia vähittäismarkkinoista. Päivittäistavarakaupan keskittyneisyyden Suomessa ovat nostaneet esille Kilpailuvirasto selvityksessään (1/2012), sekä OECD (Economic Review 2011 Finland). Esityksen tavoitteena on estää vahvaan markkina-asemaan nojautuva kohtuuttomien ja syrjivien kauppatapojen ylläpitäminen.

Akava kannattaa kilpailun lisäämistä päivittäistavarakaupassa siten, että hyödyt loppukuluttajille kasvavat. Selvää on, että epäterveisiin kauppatapoihin puuttuminen helpottuu ehdotetun kilpailulain 7 a §:n nojalla, jossa säädettäisiin määräävässä markkinaasemassa olevan sellaisen elinkeinonharjoittajan tai elinkeinonharjoittajien yhteenliittymän, jonka markkinaosuus päivittäistavarakaupan vähittäismarkkinoista Suomessa on vähintään 30 prosenttia. Ehdotetun säännöksen kaltaisia säännöksiä on muidenkin EU:n jäsenvaltioiden lainsäädännössä.

Kuluttajan näkökulmasta epäterveet kauppatavat päivittäistavarakaupan vähittäismarkkinoilla muodostavat kuitenkin vain osan päivittäistavarakau-pan keskittyneisyyteen liittyvistä tekijöistä. Muita tekijöitä, jotka aiheuttavat päivittäistavarakaupan rakenteen keskittymistä liittyvät kaavoitukseen, maankäyttöön, liikenteeseen sekä maatalouden, elintarviketeollisuuden ja vähittäiskaupan markkinaolosuhteisiin. Ehdotetussa sääntelyssä ongelmallista on, että sen avulla pyritään puuttumaan lähinnä keskittyneisyyteen liittyviin toimintamalleihin kuin itse keskittyneisyyden mahdollistavaan rakenteeseen. Ehdotettu uusi säännös ei sinällään estä päivittäistavara-kaupan vähittäismyynnin keskittymistä kahdelle suurelle toimijalle.

Akavan mielestä ehdotetun säädöksen vaikutusten rajallisuudesta huolimatta muutos on perusteltu. Ehdotettu säännös tuo voimaantullessaan automaattisesti kaksi suurinta vähittäiskaupan ryhmittymää kilpailuviran-omaisen määräävän markkina-aseman väärinkäyttövalvonnan piiriin.