Akavan lausunto tietosuojavaltuutetun toimistolle luonnoksesta ohjaukseksi terveydentilatietojen käsittelystä työelämässä

15.5.2012 Jaana Meklin
Dnro 064/62/2012

Lausuntopyyntönne 30.4.2012/Dnro 998/22/2012

Ohjaus terveydentilatietojen käsittelystä työelämässä

Tietosuojavaltuutettu on pyytänyt Akava ry:n kommentteja luonnoksesta ohjaukseksi terveydentilatietojen käsittelystä työelämässä.

Akavan kommenttien pääkohdat

• Tärkeää, että työpaikalla sovitaan terveydentilatietojen käsittelylle pelisäännöt.
  • Akava pitää hyvänä, että sairausvakuutuslain ja työterveyshuoltolain muutosten yhteydessä annetaan tarkennetut ohjeet terveydentilatietojen käsittelystä.
  • Akava pitää tärkeänä, että ohjeistetaan sekä työterveyshuoltoyksiköitä että työnantajia ja työpaikoilla työkykyasioissa toimivia eri osapuolia, mitä salassapito työkykyyn liittyvissä asioissa tarkoittaa.
  • Työnantajille tulee selventää myös työkykyneuvotteluihin liittyvien muistioiden laatimiseen ja varsinkin säilyttämiseen liittyviä velvoitteita ja salassapitoa.
  • Ohjauksessa tulisi käyttää järjestelmällisesti "sairauspoissaolo" -termiä (ei sairausloma).

Yleistä

Yleisesti ottaen Akava pitää tärkeänä, että työpaikalla sovitaan yhteistoiminnassa pelisäännöt terveydentilatietojen käsittelylle ja nimetään lääkärintodistuksia käsittelevä henkilöstöasioista vastaava henkilö niin, että terveydentilatietoja käsitteleviä henkilöitä on työpaikalla mahdollisimman vähän yksityisyyden suojan varmistamiseksi. Paras tapa välttää terveydentilatiedon joutuminen väärin käsiin olisi kuitenkin diagnoositiedon poistaminen sairaustodistuksesta, joka menee työnantajalle.

Eräitä huomioita ohjausluonnoksesta

Akava pitää hyvänä, että sairausvakuutuslain ja työterveyshuoltolain muutosten yhteydessä annetaan tarkennetut ohjeet terveydentilatietojen käsittelystä ottaen huomioon nimenomaan, että työkyvyn hallintaan, seurantaan ja varhaiseen tukemiseen liittyvät säädökset eivät muuta terveydentilaan liittyviä salassapitosäädöksiä.
Ohjaus on tärkeää myös siksi, että työkykyneuvottelujen tiedetään lähtökohtaisesti olevan luottamuksellisia. Tässä tilanteessa on tärkeää ohjeistaa selkeästi sekä työterveyshuoltoyksiköitä että työnantajia ja työpaikoilla työkykyasioissa toimivia eri osapuolia, mitä salassapito työkykyyn liittyvissä asioissa tarkoittaa - ja mitkä asiat ovat terveydenhuoltoon liittyvän salassapidon ulkopuolella - toisaalta myös se, mitkä asiat ovat työpaikalla työsuhteen ehtoihin liittyen salassa pidettäviä ja missä tilanteissa henkilö itse voi ratkaista, mitä asioita otetaan esiin.

Akava painottaa, että henkilön terveyteen ja sairauteen liittyviä asioita ei työkykyneuvotteluissa voi käsitellä muut kuin henkilö itse, sen sijaan työkykyyn  liittyvät asiat käsitellään yhdessä. Tätä asiaa on tärkeää käsitellä ko. henkilön kanssa työkykyneuvotteluihin valmistautuessa, jotta henkilö on tietoinen omiin asioihinsa liittyvästä terveydenhuollon salassapidosta. Näin ei synny vääriä käsityksiä ja henkilö itse tietoisesti ratkaisee, mitä terveystietojaan hän antaa käsittelyyn.

Työkykyneuvotteluiden alussa on hyvä todeta siinä mukana olevien keskinäinen salassapito ja luottamuksellisuus ja selkeästi yhteenvedossa todeta, mitä työkykyneuvottelussa käsiteltyjä asioita käsitellään sen jälkeen, kenen kanssa ja millä foorumilla (esim. työjärjestelyihin liittyviä asioita on usein käsiteltävä ko. työyhteisössä, mutta ei yksilöityjä terveystietoja).

Akava pitää tärkeänä, että työnantajille selvennetään myös työkykyneuvotteluihin liittyvien muistioiden laatimiseen ja varsinkin säilyttämiseen liittyviä velvoitteita ja salassapitoa. Henkilöiden työkykyasioihin liittyviä tietoja ja muistioita lähetettäessä sähköpostilla on varmistettava, ettei posti joudu väärään osoitteeseen. Varmin tapa lienee sähköpostin salaaminen.

Ohjeen luonnoksessa käytetään aika sekavasti termejä "sairauspoissaolo" ja "sairausloma". Nämä tarkoittavat periaatteessa samaa asiaa, mutta muun muassa osasairauspäivärahalainsäädännössä ei enää terminologisesti vanhentunutta "sairausloma" -termiä käytetä. Akava toteaa, että nykyisin suositellaan käytettäväksi nimenomaan "sairauspoissaolo" -termiä.

Ohjausluonnoksen herättämiä kysymyksiä

Ohjausluonnoksessa käsitellään työnantajan ilmoitusvelvollisuutta työntekijän sairauspoissaolon jatkuttua yli kuukauden ja mainitaan sairauspoissaoloja koskevien yhteenvetojen tekeminen ja sairauspoissaoloilmoitusten toimittaminen työterveyshuoltoon. Lisäksi s 4 käsitellään työnantajan mahdollisuutta toimittaa tai tallentaa työterveyshuollon rekisteriin tietoja työntekijän sairauspoissaoloista ja lääkärintodistuksista.

Luonnoksesta herää kuitenkin kysymys, millaisia kattavia poissaolotietoja/yhteenvetoja työnantaja saa tehdä ja toimitetaanko työntekijältä saadut lääkärintodistukset sellaisenaan työterveyshuoltoon vai voidaanko niistä tehdä yhteenvetoja. Auki jää myös kysymys, miten toimitaan 3 päivän tai lyhyempien sairauspoissaolojen kohdalla, joista ei tarvita todistuksia eli miten nämä poissaolot ilmoitetaan työterveyshuoltoon.

Ko. kattavien sairaus- ja poissaolotietojen luovuttaminen on sovittavissa esim. työpaikan sairauspoissaolojen hallinta- ja toimintamallissa, mutta näitä kysymyksiä saattaisi olla tarvetta täsmentää myös tässä ohjeistuksessa.