Akavan lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta sekä eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta

17.8.2012/Heikki Taulu
Dnro 089/62/2012

Lausuntopyyntönne 20.6.2012/Dnro TEM/488/00.04.01/2011

Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta sekä eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta

Lausunnon pääkohdat

• Uudistuksen tavoitteet ja esityksen sisälto ovat pääpiirteittäin kannatettavia.
  • Toimeenpanovaiheessa on varmistettava, että erityisryhmien erityiset tarpeet huomioidaan esimerkiksi korkeakouluneuvojien verkostoa laajentamalla.
Yleisenä näkemyksenään hallituksen esityksestä julkisen työvoima- ja yrityspalvelulain uudistamisesta Akava toteaa, että uudistuksen tavoitteet ja sisältö ovat tarpeellisia ja tarkoituksenmukaisia ja ne soveltuvat työ- ja elinkeinotoimistojen muuttuneeseen palvelurakenteeseen. Asiakkaan tarpeiden pitää olla tärkein muutoksia ohjaava tekijä ja tämä vaatimus toteutunee uudella palvelurakenteella ja säädöspohjalla varsin hyvin.

Palveluja toteutettaessa on varmistettava, että erityisryhmien erityiset tarpeet tulevat huomioonotetuksi. Palvelulinjoihin perustuva palvelumalli ei saa olla esteenä korkeakouluneuvojien verkoston laajentamiselle, joka on välttämätöntä korkeasti koulutettujen laadukkaan palvelun turvaamiseksi. Työvoimahallinnon niukkenevien resurssien tueksi myös kaikki yhteistyön muodot on käytettävä tehokkaasti hyväksi niin korkeakoulujen ura- ja rekrytointipalvelujen kuin ammattiliittojen urapalveluidenkin kanssa.

Akava esittää seuraavat huomautukset hallituksen esityksen sisällöstä:

Työnvälityksen tavoitetta työtä hakevien nopeasta työllistymisestä on syytä vielä täsmentää. Nopean työllistymisen lisäksi myös työllistymisen laadun pitää olla tavoitteena. Akava esittää, että 3. luvun 1 § pitäisi muuttaa muotoon ”… työtä hakevat saavat nopeasti mahdollisimman hyvin osaamistaan vastaavaa työtä”.

Valmentavan työvoimakoulutuksen poistuessa nykymuodossaan ja sen tilalle 4. luvun 4 § mukaan tulevassa valmennuksessa täytyy erityisesti huolehtia valmennuksen laadukkuudesta, varsinkin jos se jatkossa toteutetaan laajalti muualla kuin oppilaitoksissa, joissa opetusta tarjoavat korkeasti koulutetut ohjaus- ja opetusalan ammattilaiset.

Säädöksissä ja asiakastyössä käytettävää termistöä on vielä mietittävä. Esimerkiksi termin ”haastattelu” käyttö voi virheellisesti johtaa ajatuksen työhaastatteluun. Tapahtumaa paremmin kuvaava termi olisi ”työnhakijan tilannekartoitus” tai vastaava. Lisäksi ”työnvälitys” on terminä hieman vanhanaikainen eikä edes kuvaa palvelua kovin tarkasti. Parempi voisi olla vaikkapa ”avoimista työpaikoista tiedottaminen” tai ”työmahdollisuuksista tiedottaminen”. Edelleen termit ”uraohjaus” ja ”uravalmennus” menevät helposti asiakkailta sekaisin ja niillä on käytännössäkin vain vähäinen ero. Selkeyttä ja yksinkertaisuutta lisäisi, mikäli nämäkin palvelut voitaisiin yhdistää.

Työttömyysturvalla tuettujen omaehtoisten opintojen suunnitteluun täytyy varata riittävästi aikaa sen estämättä, että työllistymissuunnitelma olisi saatava valmiiksi jo työnhakijan ensimmäisessä haastattelussa.

Harkinnanvaraisten korvausten poistamista eli poistamatta jättämistä olisi vielä syytä harkita.