Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK, STTK ja Akava lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi Solvenssi II -direktiivin kansallisesta voimaansaattamisesta - HE laeiksi vakuutusyhtiölain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttaminen

20.6.2012 Jarmo Pätäri
Dnro 072/62/2012

Lausuntopyyntönne 21.5.2012/Dnro STM029:00/2008

Solvenssi II -direktiivin kansallista voimaansaattamista koskeva hallitukse esitys

Pyydettynä lausuntona palkansaajakeskusjärjestöt esittävät asiasta seuraavaa:

Käsiteltävänä olevalla hallituksen esityksellä ehdotetaan pantavaksi täytäntöön vakuutus- ja jälleenvakuutustoiminnan aloittamisesta ja harjoittamisesta annetun
Solvenssi II -direktiivin säännökset.

Esityksellä tavoitellaan vakuutettujen etujen parempaa suojaa ja parannettaisiin erityisesti vakuutusyhtiöiden vakautta ja riskienhallintaa. Esityksen valmistelun aikana on aloitettu mm. työeläkevakuutusyhtiöistä annettuun lakiin tehtävien muutosten valmistelu, josta annetaan aikanaan erillinen hallituksen esitys, joka tulee samaan aikaan eduskunnan käsiteltäväksi.

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hallituksen esitystä hyvänä ja kannattavat sen hyväksymistä.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry