Akavan lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle oikeustieteellisen alan koulutusvastuun siirtämisestä Itä-Suomen yliopistolle

24.5.2012 Ida Mielityinen
Dnro 073/62/2012

Oikeustieteellisen alan koulutusvastuu Itä-Suomen yliopistolle

Vahvojen yliopistoyksikköjen tavoitteesta ei saa luopua

Akavan ry:n lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi yliopistojen tutkinnoista annetun valtioneuvoston asetuksen liitteen muuttamisesta sekä asiaa koskevasta Itä-Suomen yliopiston esityksestä liitteineen.

Akava on päättänyt lausua oikeustieteen tutkinnonanto-oikeuden laajentamisesta Itä-Suomen yliopistoon, koska asia on koulutuspoliittisesti merkittävä.

Akavan näkemyksen mukaan korkeakoulutus on järjestettävä niin, että tutkimus ja opetus on laadukasta, ja toiminta on yhteiskunnallisesti vaikuttavaa. Tärkein keino laadun parantamisessa on rahoituksen turvaaminen. Tiukka valtiontalouden tilanne on pakottanut päinvastoin leikkaamaan rahaa koulutuksesta – myös yliopistoilta. Niukkenevien resurssien vuoksi toimintojen priorisointi on erityisen tärkeää. Akava onkin lämpimästi tukenut tavoitteita vahvistaa korkeakoulujen profiileja. Vahvat profiilit syntyvät siitä, että toimintoja vahvistetaan siellä, missä aineessa on jo ennestään korkeatasoista tutkimusta ja opetusta. Näiden yksiköiden on pääsääntöisesti vastattava myös mahdollisista laajenevista koulutustarpeista. Opetusministerien ja opetusministeriön johdonmukainen toiminta näiden tavoitteiden osalta on mahdollistanut yliopistojen sitoutumisen pitkäjänteisiin strategisiin ratkaisuihin. Tätä luottamusta ei tulisi horjuttaa.

Lausuntokierrokselle lähetetty asetusluonnos antaisi uuden koulutusvastuun Itä-Suomen yliopistolle. Kokoonsa nähden Itä-Suomen yliopiston tarjonta on jo entuudestaan hyvin laaja-alaista. Monialaisuus on lähes kaikkien yliopistojemme keskeinen olemus. Tästäkin huolimatta yliopistoja on kannustettu valitsemaan ja kehittämään muutamia huippututkimus- ja koulutusaloja sekä vahvistamaan muita aloja riittävän vahvoiksi ja laadukkaiksi. Nyt esitetty koulutusvastuulaajennus olisi ristiriidassa tämän koulutuspoliittisen linjan kanssa.  Akava onkin huolissaan tutkinnonanto-oikeuden myöntämisen välittämästä viestistä yliopistoille.

Lopuksi Akava huomauttaa, että valmisteluvaiheessa olisi ollut perusteltua hyödyntää laajempaa dokumenttiaineistoa tai asiantuntijatyöryhmää taikka selvityshenkilöä. Nyt ainoat taustadokumentit ovat Itä-Suomen yliopiston toimittamia, eivätkä ne yllä riittävään objektiivisuuteen. Dokumenteissa on myös epätarkkuuksia, jotka heikentävät perustelujen uskottavuutta. Uuden koulutusvastuun myöntäminen on iso koulutuspoliittinen päätös. Pitkällä aikavälillä yliopistojen ja muiden koulutuspoliittisten toimijoiden on voitava luottaa, että tällaiset päätökset syntyvät erittäin harkiten ja vahvasti perusteltuina.