Akavan lausunto Finanssivalvonnalle Finanssivalvonnan kannanottoluonnokseen koskien työeläkevakuutusyhtiöiden luotettavaa hallintoa

25.4.2012 Pekka Piispanen
Dnro 050/62/2012

Lausuntopyyntönne 30.3.2012/Dnro FIVA 4/02.01.08/2012

Finanssivalvonnan kannanottoluonnos koskien työeläkevakuutusyhtiöiden luotettavaa hallintoa

Lausunnon pääkohdat

  • työeläkevakuutusyhtiöiden hallintosääntelyn uudistaminen on valmisteltava jatkossakin kolmikantaisesti
  • tarvitaan uutta laintasoista sääntelyä ja itsesääntelyä
  • työeläkeyhtiön hallituksen jäsenten valintakriteereitä ei tule muuttaa
  • työeläkeyhtiön johdon edustajan hallintoelinedustukselle oltava peruste
  • erityisen compliance-toiminnon edellyttäminen on perusteltua
  • sosiaali- ja terveysministeriön ja Finanssivalvonnan roolit selkeiksi.

Yleistä

Työeläkeyhtiöiden hallintosääntelyn ja –periaatteiden uudistamisen lähtökohtana tulee jatkossakin pitää hyvän työeläketurvan takaamista vakuutetuille. Tämän mahdollistamiseksi tarvitaan sekä uutta laintasoista sääntelyä että itsesääntelyä. Lähtökohtana on lisätä hallintotoimenpiteiden avoimuutta ja julkisuutta nykyisestä. Hallintosääntelyn kehittäminen on valmisteltava jatkossakin muun työeläkejärjestelmän kehittämisen tapaan työmarkkinajärjestöjen, jotka ovat järjestelmän perustajia ja maksajien edustajia, ja valtiovallan kesken. Samanaikaisesti Finanssivalvonnan työeläkeyhtiöiden hallintoa koskevaa valvontatoimintaa on kehitettävä nykyisestä. Lainsäätäjän ja valvojan rooleja työeläkeyhtiöiden hallinnossa on selkeytettävä.

Finanssivalvonnan kannanottoluonnos koskee vain työeläkeyhtiöitä. Hallintoa koskevien kehittämistoimien tulee koskea soveltuvin osin myös eläkesäätiöitä ja -kassoja.

Kannanottoluonnoksessa esitetyt ehdotukset

2.1 Työeläkevakuutusyhtiön riskienhallinta ja hallituksen sijoitustoiminnan asiantuntemus
Finanssivalvonta pitää tärkeänä, että työeläkevakuutusyhtiön hallitus varmistaa, että riskienhallinnan osaaminen ja resurssit vastaavat sijoitustoiminnan luonnetta. Finanssivalvonta esittää myös, että työeläkevakuutusyhtiön delegoitujen toimintavaltuuksien tulee olla siten rajattuja, että hallitus tosiasiallisesti pystyy ohjaamaan ja valvomaan sijoitustoimintaa. Akava yhtyy näihin kannanottoihin, mutta huomauttaa, että toimivalla johdolla tulee toisaalta olla riittävät valtuudet reagoida sijoitusmarkkinoiden nopeisiinkin muutoksiin. Hallituksen tehtävänä on ohjata ja valvoa sijoitustoimintaa muun muassa sijoitussuunnitelman ja ajantasaisen raportoinnin avulla.

Finanssivalvonta katsoo perustelluksi, että jatkossa vähintään puolelta työeläkeyhtiön hallituksen jäsenistä edellytettäisiin hyvää sijoitustoiminnan asiantuntemusta. Akavan mielestä nykyinen edellytys, vähintään joka kolmannen hyvä sijoitustoiminnan asiantuntemus, on riittävä. Akava ei näe perusteltuna työeläkevakuutusyhtiön hallituksen jäsenten valintakriteereiden muuttamista. Akava painottaa sijoitustoiminnan tuntemuksen ohella omistajaohjausnäkökulmaa, toisin sanoen maksajien ja tulevien edunsaajien edustusta.

2.2 Työeläkevakuutusyhtiön toimitusjohtajan ja muun johdon edustus muissa yhtiöissä
Finanssivalvonnan kannanottoluonnoksen mukaan työeläkeyhtiöiden toiminnalle lainsäädännössä asetetut itsenäisyys- ja riippumattomuusvaatimukset edellyttävät, että työeläkeyhtiöt ottavat nämä periaatteet huomioon hallintoelinedustuksista päätettäessä.

Akavan mielestä on perusteltua, että työeläkeyhtiön johdon ja muiden työntekijöiden muissa yhtiöissä tapahtuvalle hallintotyöskentelylle on oltava työeläkeyhtiön toiminnan kannalta tarkoituksenmukainen peruste. Akava pitää tärkeänä, että esitetyt hallintoelinedustukset julkistetaan ehdotetulla tavalla. On myös arvioitava, millä tavoin työeläkeyhtiön etu toteutuu hallintotyöskentelyyn osallistuttaessa. Hallintoelinlinjaukset tulee sisällyttää työeläkeyhtiöiden julkistettaviin omistajaohjausperiaatteisiin.

2.3 Säännösten noudattaminen eli compliance
Finanssivalvonta korostaa, että työeläkeyhtiöllä tulee olla hallintosäännösten noudattamista varten asianmukaiset toimintaperiaatteet ja menettelytavat. Akava kannattaa, että yhtiöllä on erityinen toiminto, joka huolehtii siitä, että yhtiöllä on hyvin järjestetty sisäpiirihallinto ja sitä koskeva riittävä ohjeistus.

Lähipiirikaupoilta on hyvän ohjeistuksen ja valvonnan sekä avoimen julkistamisen ohella edellytettävä erityistä harkintaa. Vaikka lähipiirikauppa täyttäisikin lainsäädännön edellytykset, liittyy sen hyväksyttävyyteen myös muita kuin juridisia näkökulmia.

Työeläkeyhtiöiden hallintosäännösten uudistaminen

Työeläkeyhtiöiden hallintosäännösten uudistamisen tarpeen arviointi on sosiaali- ja terveysministeriön tehtävä. Akavan mielestä STM:n osoittama aloitteellisuus lainsäädäntöuudistusten hahmottelemiseksi on kannatettavaa. Sosiaali- ja terveysministeriö on kutsumassa työmarkkinakeskusjärjestöt kolmikantaneuvotteluihin työeläkelainsäädännön kehittämiseksi hallintosäännösten uudistamiseksi. On syytä keskustella laajasti niistä toimenpiteistä, joilla työeläkelaitosten valvontaa voidaan tukea ja kehittää.

Akava ry

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje