28.8.2012 Jaana Meklin
Dnro 096/62/2012

Lausuntopyyntönne 16.7.2012/OKM 2012-00211

Euroopan komission ehdotus direktiiviksi koskien tekijänoikeuksien ja lähioikeuksien kollektiivista hallinnointia ja musiikkiteosten rajat ylittävän verkkokäytön lisensiointia yhteismarkkinoilla

OKM on pyytänyt Akavalta lausuntoa Euroopan komission ehdotuksesta direktiiviksi koskien tekijänoikeuksien ja lähioikeuksien kollektiivista hallinnointia ja musiikkiteosten rajat ylittävän verkkokäytön lisensiointia yhteismarkkinoilla.

Akavan lausunnon pääkohdat

• Akavan lausunto on kirjoitettu lähinnä taide- ja kulttuurialojen ammattilaisten näkemysten pohjalta.
  • Komission ehdotus sisältää hyvin yksityiskohtaista sääntelyä, mikä saattaa johtaa liian jäykkään sääntelyyn.
  • Hallinnoijajärjestöjen toiminnan on oltava mahdollisimman läpinäkyvää ja tehokasta.
  • Oikeudenomistajia tulee kohdella kussakin EU-maassa tasapuolisesti kotimaisten oikeudenomistajien kanssa.
  • Riitatilanteissa on oltava käytettävissään riitojen ratkaisumenetelmiä, joiden kustannustason muodostama riski ei estä prosessien käynnistämistä.

Yleistä

Lausunnon lähtökohtana on tavoite, jonka mukaan oikeudenomistajien ja oikeuksien käyttäjätahojen intressien välillä vallitsisi osapuolten intressit tasapuolisesti ja perustellusti huomioon ottava tilanne.

Akavan lausunto perustuu lähinnä taide- ja kulttuurialojen ammattilaisten näkemyksiin direktiiviehdotuksesta. Akavan jäsenliitoissa on jäseninä taide- ja kulttuurialan ammattilaisia, jotka työskentelevät useilla eri toimialoilla, joita komission direktiiviehdotus koskee joko suoraan tai välillisesti. Jäsenet toimivat joko itsenäisinä ammatinharjoittajina tai yksityisten tai julkisten yhtiöiden ja yhteisöjen palveluksessa. Osa jäsenistä tuottaa tekijänoikeudellisen suojan piiriin kuuluvaa materiaalia, ja osa työskentelee tahoilla, jotka käyttävät tekijänoikeudellisesti suojattua materiaalia.

Akava toteaa, että komissio on esittänyt ehdotuksessaan direktiivien yleisen luonteen vastaisesti hyvinkin yksityiskohtaisen tason säätelyä. Nopeasti kehittyvillä kulttuuri- ja taidealan markkinoilla on kuitenkin varottava, että liian yksityiskohtainen säätely ei johda tilanteeseen, jossa kaikki osapuolet kärsivät liian jäykästä säätelystä markkinoiden kehittyessä nopeasti.

Kommentteja esityksen keskeisimpiin kohtiin

Kulttuuri- ja taidealalla toimivien yksittäisten tekijöiden ja pienten tuotantoyhtiöiden ansainta koostuu yhä useammin ja varsinkin tietoverkoissa monista eri lähteistä saatavista tulovirroista. Tämän vuoksi on tärkeää, että tekijät ja tuotantoyhtiöt voivat valita oikeuksiensa hallinnoijat ja hallinnointitavat kullekin sopivimmalla ja eri alojen markkinatilannetta parhaiten vastaavalla tavalla. Tältä osin komission esitykset (Artiklat 5) järjestöjen jäsenyyttä koskevista ehdoista ovat kannatettavia.

Yksittäisillä tekijöillä ja pienillä yhtiöillä on rajoitetut mahdollisuudet seurata yksityiskohtaisesti oman alansa tekijänoikeusjärjestöjen toimintaa. Tämän vuoksi on tärkeää, että järjestöjen toiminta on mahdollisimman läpinäkyvää ja tehokasta. Lisäksi on olennaista, että yksittäinen tekijä tai yhtiö voi olla varma syrjimättömästä kohtelusta.

Kulttuurisiin, sosiaalisiin ja koulutustarkoituksiin pidätettyjen sekä jakokelvottomien varojen jakaminen viiden vuoden määräajan jälkeen (Artiklat 11 ja 12(2)) on tärkeää toteuttaa siten, että jako tapahtuu oikeudenmukaisesti eri oikeudenomistajien kesken. Oikeudenomistajia tulee kohdella kussakin EU-maassa tasapuolisesti kotimaisten oikeudenomistajien kanssa. Akava kannattaa komission esityksissä kohtia, joilla pyritään tämän varmistamiseen.

Järjestöjen tulee harjoittaa oikeuksien lisensioinnissaan markkinaehtoista hinnoittelua (Artiklat 15(2) ja 18). Jos oikeuksia lisensioidaan niiden todellista arvoa heikommalla hinnalla, niiden arvo laskee, mikä puolestaan vaikeuttaa tekijöiden ja tuotantoyhtiöiden toimeentuloa. Jos taas oikeuksista vaaditaan ylihintaa, muodostaa se esteen niiden käyttämiselle. Tällöin sekä oikeudenomistajat että käyttäjätahot kärsivät tilanteesta. Lisäksi on oikeutettua, että oikeudenomistajilla on käytettävissään keskeiset tiedot omien järjestöjensä lisensiointitoiminnan ehdoista ja hinnoista.

Sekä oikeudenomistajille että oikeuksien käyttäjätahoille on tärkeää, että erilaisissa riitatilanteissa heillä on käytettävissään riitojen ratkaisemiseksi menetelmiä, joiden kustannustason muodostama riski ei estä prosessien käynnistämistä (Artiklat 34-37).