Akavan lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi työttömyysturvalain muuttamisesta

29.6.2012/Jarmo Pätäri
Dnro 080/62/2012

Lausuntopyyntönne 4.6.2012/Dnro TEM/032:00/2011

Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi työttömyysturvalain muuttamisesta

Pyydettynä lausuntona otsikkoasiasta Akava ilmoittaa näkemyksenään seuraavaa:

Esitysluonnoksessa ehdotetaan muutoksia yritystoiminnan ja opintojen vaikutukseen työnhakijan oikeuteen saada työttömyysetuutta, alle 25-vuotiaiden ammatillista koulutusta vailla olevien nuorten koulutukseen hakeutumisvelvoitteeseen. Ryhmälomautusmenettelystä ehdotetaan luovuttavaksi sekä poissaolojen seurantaa työllistymistä edistävistä palveluista yksinkertaistettavaksi.

Luonnoksen valmistelu tapahtui useassa eri työryhmässä hajanaisesti, joka vaikeutti valmisteluun osallistuneiden järjestöjen koordinoidun kokonaiskäsityksen saamista esityksestä. Akava toivoo, että vastaisuudessa valmistelu tapahtuisi yhden hallituksen esityksen osalta vain yhdessä työryhmässä, jolloin esitykseen on myös lausuntovaiheessa helpompi ottaa kantaa.

Akava pitää esitystä pääosiltaan hyvänä ja oikeansuuntaisena. Seuraaviin esityksen kohtiin Akavalla on kuitenkin huomautettavaa:

Yrittäjät

Yrittäjien, omassa työssään työllistyvien ja työsuhteessa työtä tekevien keskinäiset suhteet jäävät joiltain osin työttömyysturvaetuuksien kannalta epätyydyttäviksi, vaikka työn tekemisen muodon ei lähtökohtaisesti pitäisi vaikuttaa työttömyysetuuden saantiin. Tältä osin valmistelua on syytä edelleen jatkaa.

Yritystoiminnan lopettamisen kriteereiden perusteluissa ehdotamme nimenomaan todettavaksi, ettei kaupparekisteristä poistaminen ole enää vaatimuksena yritystoiminnan loppuneeksi toteamiselle.

Ehdotuksesta jää epäselväksi miten eläkevakuutuksesta luopuminen tai sen jatkaminen vaikuttaa yritystoiminnan lopettamisen yhteydessä työttömyysetuuden saamiseen.

Vielä pienenä huomiona, että yrittäjän perheenjäsenen lomautustilanteessa on ilmeisesti kaikkien osalta tutkittava etuuden saamisen työvoimapoliittiset edellytykset, joten on ehkä tarpeetonta, että kassan tulisi joka tapauksessa pyytää siitä erikseen lausunto TE-toimistolta. TE-toimisto voisi siis toimittaa lausunnon automaattisesti.

Yliopisto-opintojen keskeyttäminen vähintään vuodeksi

Luonnoksessa ehdotetaan keskeyttämismahdollisuuden poistamista eri oppilaitoksissa opiskelevien yhdenvertaisuuteen vedoten. Mikäli tämä on todellinen ongelma olisi yhdenvertaisuus tullut lähtökohtaisesti toteuttaa  siten, että myös muissa oppilaitoksissa opiskeleville olisi mahdollistettu sama menettely. Tätä mahdollisuutta ei tietääksemme ole valmistelun yhteydessä selvitetty.

TEM:n hiljattain julkaisemassa raportissa todetaan, että opintojen ohella työssä käyvät menestyvät työelämässä parhaiten, vain joka viides on ollut työttömänä työuransa viiden ensimmäisen vuoden aikana. Heikoimmin työmarkkinoilla menestyvät ne, jotka opiskelevat keskimääräistä vauhtia tai hitaasti eivätkä tee töitä opiskelujensa aikana. Pisimpään yliopistossa opiskelevat suoraan koulun penkiltä sisään päässeet. Tutkimuksen mukaan työssäkäynnin loppuminen ei aiheuttaisi vastaavaa hyötyä opintojen nopeutumiseen.

Lähtökohtaisesti siis opintojen ohella työssä käyminen on kannatettavaa ja jos työ loppuu ja toimeentulo päättyy, tulisi opiskelijalla olla mahdollisuus työttömyysturvaan ainakin opintonsa keskeyttämällä. Parempi olisi, että opinnot joko hyväksytään työllistymistä edistäviksi palveluiksi tai, jos tämä joidenkin opintojen kohdalla ei olisi mahdollista, todettaisiin ainakin sivutoimisiksi. Tällöin henkilöllä olisi oikeus päivärahaan, mutta myös velvollisuus ottaa vastaan työtä ja koulutusta, kuten muillakin työttömillä työnhakijoilla (vrt. ulkomailla olon vaikutus työttömyysetuuteen).

Jos ainoaksi mahdollisuudeksi poisjääneiden ansioiden korvaamiseksi jää eroaminen oppilaitoksesta on se osoitus huonosti toimivasta järjestelmästä ja merkittävästä resurssien haaskaamisesta. Tässä tapauksessa opinnot mahdollisesti päättyvät kokonaan, koska takeita oppilaitokseen uudelleen hyväksymisestä ei ole. Erityisesti tämä korostuu opinnoissa, jotka on suunniteltu tehtäväksi työn ohessa.

Lomautetun oikeus työttömyysetuuteen

Luonnoksessa puhutaan toisaalla 14 viikosta toisaalla 8 viikosta lomautetulle ilman ilmoittautumista maksettavasta päivärahasta. Kahdeksan viikkoa lienee oikea luku ja se korjattaneen muuallekin esitykseen.

Muutoin esitetään harkittavaksi, että kaikille lomautetuille tulisi velvollisuus ilmoittautua työnhakijoiksi. Voitaisiin menetellä siten, että kaikki ilmoittautuisivat työnhakijoiksi sähköisesti, ja jos lomautus on joko toistaiseksi tai määräaikainen ja kestää yli 8 viikkoa, edellytettäisiin myös henkilökohtaista käyntiä. Tämä malli kohtelisi kaikkia työttömiä työnhakijoita tasavertaisesti.

Akava ry

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje