Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK, STTK ja Akava lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi suuronnettomuuksien torjunnasta teollisuudessa tehdyn ILO:n yleissopimuksen hyväksymisestä

30.3.2012/Jenni Karjalainen

Dnro 037/62/2012


Lausuntopyyntönne 14.3.2012

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi suuronnettomuuksien torjunnasta teollisuudessa tehdyn ILO:n yleissopimuksen hyväksymisestä

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät tärkeänä ILO:n yleissopimuksen nro 174 ratifioimista Suomessa, koska ratifioinnille ei ole esteitä.

Hallituksen esityksen  pääasiallinen sisältö

Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi Kansainvälisen työjärjestön (ILO) yleiskokouksen eli Kansainvälinen työkonferenssin hyväksymän suuronnettomuuksien torjunnasta annetun yleissopimuksen nro 174. Yleissopimuksen avulla pyritään varautumaan vaarallisten aineiden käytöstä johtuviin suuronnettomuuksiin ja torjumaan onnettomuudesta johtuvia seurauksia. Yleissopimuksessa määrätään suuronnettomuuksien torjunnan yleisistä periaatteista, työnantajien, viranomaisten ja työntekijöiden velvollisuuksista ja oikeuksista sekä viejämaiden vastuusta.

Yleissopimusta täydentävässä suosituksessa käsitellään kansainvälistä tietojenvaihtojärjestelmää, kansallista toimintaohjelmaa muilla kuin yleissopimuksen edellyttämillä aloilla, suuronnettomuuden työntekijöille aiheuttamien vahinkojen korvaamista sekä monikansallisten yritysten velvollisuutta huolehtia samalla tavoin eri maissa sijaitsevien toimipisteiden turvallisuudesta.

Yleissopimuksen taustalla on Seveso II -direktiivi, vaarallisista aineista aiheutuvien suuronnettomuusvaarojen torjunnasta annettu neuvoston direktiivi, jolla pyritään ehkäisemään vaarallisista aineista aiheutuvia suuronnettomuuksia ja rajoittamaan niiden ympäristölle ja väestölle aiheuttamia seurauksia. Seveso III -direktiivillä on tarkoitus korvata voimassa oleva Seveso II -direktiivi. Ehdotuksessa on täsmennetty toiminnanharjoittajalle asetettuja vaatimuksia ja lisätty viranomaisille eräitä kuulemis-, tiedonanto- ja tarkastusvelvoitteita.

Suomen lainsäädäntö

Suomen lainsäädäntö täyttää yleissopimuksen vaatimukset.

Suuronnettomuuksien torjuntaa koskevat säännökset ja määräykset sisältyvät vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annettuun lakiin (390/2005), jäljempänä kemikaaliturvallisuuslaki. Mainittua lakia täsmentää vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista annettu asetus (59/1999), jäljempänä teollisuuskemikaaliasetus.

Suomessa vaarallisten kemikaalien laajamittainen teollinen käsittely ja varastointi edellyttävät toimintaa valvovan työ- ja elinkeinoministeriön alaisen Tukes:in lupaa ja vähäinen teollinen käsittely tai varastointi ilmoitusta pelastustoimen alueen kyseistä toimintaa valvovalle pelastusviranomaiselle.

Suuronnettomuuden vaaran torjunnasta säädetään myös työturvallisuuslaissa (738/ 2002) ja suuronnettomuuksien estämiseksi vaarallisten laitosten sijoittamisesta maankäyttö- ja rakennuslaissa (132/1999) sekä työntekijöille aiheutuvan suuronnettomuusvaaran torjunnasta annetussa valtioneuvoston päätöksessä (922/1999). Lisäksi suuronnettomuuksien torjunnasta säädetään nestekaasuasetuksessa (711/1993) ja valtioneuvoston asetuksessa maakaasun käsittelyn turvallisuudesta (551/2009). Työsuojelua koskevien säännösten noudattamisesta sekä työnantajan ja työntekijöiden välisestä työsuojelun yhteistoiminnasta työpaikalla säädetään laissa työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta (44/2006). Viranomaisten velvollisuudesta varautua hätätilanteisiin säädetään pelastuslaissa (379/2011) ja sisäasiainministeriön asetuksella erityistä vaaraa aiheuttavien kohteiden ulkoisesta pelastussuunnitelmasta (406/2011). Lisäksi on turvallisuustutkintalaki (525/2011).

Tuotantolaitoksen alueen ulkopuolella tapahtuvaan vaarallisten aineiden kuljetukseen (VAK) sekä kuljetustapahtumaan kiinteästi liittyvään tilapäiseen säilytykseen, kuten satama-alueella, ratapihalla, lentopaikalla ja muussa terminaalissa sovelletaan lakia vaarallisten aineiden kuljetuksesta (719/1994) ja sen nojalla annettuja asetuksia.

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät tärkeänä ILO:n yleissopimuksen nro 174 ratifioimista Suomessa. Suomen lainsäädäntö kattaa yleissopimuksessa määritellyt asiat. Työmarkkinajärjestöt ovat olleet ja niiden tulee jatkossakin olla mukana tämän lainsäädännön kehittämisessä. Yleissopimuksen ratifioinnille ei ole esteitä, joten on tärkeää antaa viivytyksettä hallituksen esitys eduskunnalle.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry


Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry


Akava ry


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje