5.4.2012 Vesa Vuorenkoski
Dnro 048/62/2012

Lausuntopyyntönne 26.3.2012/Dnro TEM/787/03.01.01/2012

Hallituksen esitys Eduskunnalle laeiksi alueiden kehittämisestä annetun lain 27 §:n muuttamisesta ja rakennerahastolain eräiden säännösten kumoamisesta

Akavan lausunto hallituksen esitykseen laiksi ulkomaalaisten yritysostojen seurannasta

Hallituksen esityksessä ehdotetaan alueiden kehittämisestä annetun lain 27 §:n muuttamista siten, että siihen sisällytetään rakennerahastolain kansallista suunnittelua, toimenpideohjelmia ja niiden valmistelua koskevat säädökset. Esitetyllä muutoksella varaudutaan tulevan EU:n rakennerahastokauden 2014 –2020 muutoksiin.

Esityksen perustelujen mukaan muutosesitysten tavoitteena on tarkentaa rakennerahastokautta 2014 –2020 varten laadittavien ohjelmien valmistelua koskevia säännöksiä niin, että eri toimijat tietävät asemansa ja tehtävänsä kumppanuussopimuksen ja rakennerahasto-ohjelmien valmisteluprosessissa. Tavoitteena on myös säädöstekninen selventäminen.

Akava kannattaa vuosien 2014–2020 rakennerahastojen ohjelmatyön valmisteluun liittyvien muutosehdotusten sisällyttämistä alueiden kehittämisestä säädetyn lain 27 §:ään.

Sosiaalisen dialogin merkitys rakennerahastopolitiikassa on erittäin keskeinen erityisesti 2014 –2020 rakennerahastokauden valmistelussa, joka tulee nojaamaan komission ehdotuksen mukaan erityisen vahvasti yhteiseen strategiakehykseen ja Eurooppa 2020 -strategian tavoitteisiin innovaatiopolitiikan, talouskasvun ja työllisyyden kohentamiseksi. Tavoite yhteisen näkemyksen luomisesta työmarkkinajärjestöjen kanssa käy ilmi ehdotetun 27 § 1 momentista, joka käsittelee kumppanuussopimuksen laatimista. Näin on myös 2 momentin osalta, joka käsittelee kansallisen toimenpideohjelman valmistelua. Sen sijaan alueellisten suunnitelmien laadintaa koskevan 3 momentin osalta ehdotusta on selvennettävä johtuen siitä, että momentin yksityiskohtaisissa perusteluissa ei viitata riittävän selvästi yhteistyöhön partnereiden kanssa.

Ehdotetun 27 § perusteluja on myös selvennettävä EU:n alue- ja rakennepolitiikan 2014+ toteutusta valmistelevan työryhmän sekä alue- ja rakennepoliittisen neuvottelukunnan roolien osalta.