Akavan lausunto valtiovarainministeriölle tuloverolain 54 d ja 96 a §:n muuttamisesta (eläkevakuutusten ja ps-sopimusten maksujen vähennyskelpoisuus)

6.8.2012 Jarmo Pätäri
Dnro 087/62/2012

Lausuntopyyntönne 21.6.2012/Dnro VM071:00/2012

Tuloverolain 54 d ja 96 a §:n muuttaminen (eläkevakuutusten ja ps-sopimusten maksujen vähennyskelpoisuus)

Valtiovarainministeriö esittää muutettavaksi tuloverolain säännöksiä vapaaehtoisen yksilöllisen eläkevakuutuksen ja pitkäaikaissäästämissopimusten sekä kollektiivisen lisäeläketurvan maksujen vähennysoikeudesta siten, että maksut ovat vähennyskelpoisia vain, jos edellä mainittuihin järjestelyihin perustuvia etuuksia voidaan alkaa maksaa aikaisintaan etuuden saajan saavutettua 68 vuoden iän.

Akava vastustaa esitettyjä muutoksia seuraavilla perusteilla:

Lähtökohtaisesti on nurinkurista, että mm. omaan säästämiseen perustuvaa eläkettä ei voisi nostaa samasta ajankohdasta kuin omaa työeläkettään. Nimenomaan julkisia eläkkeitä ajatellen, julkisilla varoilla voisi jäädä eläkkeelle viisi vuotta ennen itse maksamaansa eläkettä. Vapaaehtoista eläketurvaa halutaan usein nimenomaan syystä tai toisesta muutoin pieneksi jäävän lakisääteisen turvan lisäksi.

Esitetty muutos monimutkaistaa entisestään vapaaehtoissäästämistä koskevaa lainsäädäntöä. Nykyisellään on vielä voimassa aikaisempia muutoksia koskevia siirtymäsäännöksiä ja uusi esitys monimutkaistaisi em. lainsäädäntöä entisestään.

Komission valkoisessa kirjassa, jossa annetaan jäsenmaille suosituksia eläkejärjestelmien kestävyyden ja riittävyyden turvaamiseksi, kehotetaan jäsenmaita lisäämään yksilöllistä varautumista vanhuusajan toimeentuloon. Nyt esitetyt muutokset ovat omiaan vaikuttamaan aivan päinvastaiseen suuntaan.

Yksilöllinen eläkesäästäminen ei ole elitistinen harrastus, vaan säästäjä on tyypillisesti alle keskituloinen nainen, jonka lakisääteinen eläketurva ei ole riittävä esim. lapsenhoitojaksojen, työttömyyden ym. seikkojen takia. Myös ammatinharjoittajien ja pienyrittäjien lakisääteinen turva jää usein heikoksi ja tarvetta sen täydentämiseen vapaaehtoissäästämisellä on edelleen.

Ministeriö perustelee esitystä lähinnä vain sillä, että vaikka vapaaehtoisen eläkesäästämisen vaikutus eläkkeelle jäämisen aikaistamiseen on vähäinen, ei silti tule kannustaa järjestelmää, joka teoriassa voi johtaa siihen. Etlan selvityksen mukaan kuitenkin yksilöllisen eläkevakuutuksen ottaneet jäävät eläkkeelle myöhemmin kuin ne, joilla ei vakuutusta ole ollut.

Nykyinen lainsäädäntö on Akavan käsityksen mukaan oikealla pohjalla, kun yksilöllisen eläkesäästämisen etuuksien nostamisen vero-oikeudelliset seuraamukset sidotaan joustavan vanhuuseläkkeen alaikärajaan. Tämä mahdollistaa lakisääteisen eläkkeen täydentämisen, joka lähtökohtaisesti on lisäsäästämisen tarkoitus.

Akavan näkemyksen mukaan meillä on hyvä lakisääteinen eläkejärjestelmä, joka useimmissa tapauksissa turvaa kansalaisten eläkeaikaisen toimeentulon. On kuitenkin tilanteita, joissa lakisääteisen turvan parantaminen on tarpeen.

Muutama vuosi sitten henkilökohtaisen varautumisen mahdollisuuksia lisättiin ottamalla käyttöön pitkäaikaissäästäminen. Akava piti tätä muutosta hyvänä ja kannattaa eläkesäästämisen muotojen edelleen kehittämistä verotuettuna. Kysehän on kuitenkin vain verolainasta, joka maksetaan takaisin etuuksien yhteydessä.