Akavan lausunnot 2013

10.12.2013 Akavan lausunto verohallinnon ohjeesta työnantajan kustantaman koulutuksen verotuksesta

Akava toteaa lausunnossaan verohallinnolle sen ohjeesta työnantajan kustantaman koulutuksen verotuksesta muun muassa, että työnantajan kustantaman koulutuksen verokohtelusta on säädettävä tuloverolakiin otettavalla erityissäännöksellä viimeistään kahden vuoden tarkastelujakson päätyttyä. Verohallinnon ohjeilla ei ole mahdol­lista muuttaa vallitsevaa, luonteeltaan kirjavaa oikeuskäytäntöä. Akava katsoo, että nykyiseen tai tulevaan työhön liittyvän, työnan­tajan maksaman koulutuksen on kaikissa tilanteissa oltava työnte­kijälle verovapaata.

10.12.2013 Akavan lausunto verohallinnon luonnoksesta luontoisetujen verotuksessa vuonna 2014 noudatettaviksi laskentaperusteiksi

Akava on toimittanut lausuntonaan verohallinnolle sen luonnoksesta luontoisetujen verotuksessa vuonna 2014 noudatettaviksi laskentaperusteiksi jäsenjärjestönsä Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ ry:n lausunnon. Se toteaa muun muassa, että luontoisetupäätösluonnoksen mukainen useampaan ikäryhmään auton käyttöönottovuoden mukaan jaettu ”hienojakoinen” luontoisetupäätösmalli on autoedun osalta edelleen paikallaan.

10.12.2013 SAK:n, STTK:n ja Akavan yhteinen lausunto budjettikehysdirektiivin ja budjettisuunnitelmien ennakkovalvonta-asetuksen kansallista täytäntöönpanoa valmistelleen työryhmän muistiosta

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, STTK ja Akava ehdottavat yhteisessä lausunnossaan valtiovarainministeriölle budjettikehysdirektiivin ja budjettisuunnitelmien ennakkovalvonta-asetuksen kansallista täytäntöönpanoa valmistelleen työryhmän muistiosta, että asiaa koskevassa valtioneuvoston asetuksessa todettaisiin sosiaaliturvasektorin ja tarkemmin työttömyysvakuutuksen ja työeläkevakuutuksen osalta, että tavoite asetetaan yhteistoiminnassa työmarkkinajärjestöjen kanssa. Palkansaajakeskusjärjestöt ehdottavat, että valtiovarainministeriön edellytetään kuulevan riippumattoman talousennusteen tekemisessä keskeisiä taloudellisia tutkimuslaitoksia (PT, ETLA ja Pellervo). Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät työryhmän esityksiä yleisellä tasolla hyvinä. Erityisen perusteltua on huomioida kuntatalouden tilanne aikaisempaa paremmin ja tehdä selkoa kuntien vastuiden ja tehtävien sekä rahoituspohjan tasapainosta.

Akava toteaa lausunnossaan sosiaali- ja terveysministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain ja potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi niihin liittyviksi laeiksi muun muassa pitävänsä hyvänä tavoitteita parantaa potilaiden ja asiakkaiden oikeusturvaa sosiaali- ja terveydenhuollossa. Akava kannattaa muistutusmenettelyn asemaa ensisijaisena keinona kanteluun nähden, mutta pitää hyvänä mahdollisuutta turvautua kantelumenettelyyn ilman muistutuksen tekemistä toimintayksikölle sitä ennen. Akavan lausunnon liitteenä on sen jäsenjärjestöjen Suomen Lääkäriliiton ja Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian lausunto.

27.11.2013 Akavan lausunto ammattikorkeakoulu-uudistukseen liittyvästä luonnoksesta hallituksen esitykseksi ammattikorkeakoululaiksi ja yliopistolain muuttamisesta

Akava toteaa lausunnossaan opetus- ja kulttuuriministeriölle ammattikorkeakoulu-uudistukseen liittyvstä luonnoksesta hallituksen esitykseksi ammattikorkeakoululaiksi ja yliopistolain muuttamisesta muun muassa, että ammattikorkeakoululainsäädännön uudistaminen tulee toteuttaa valtionosuusjärjestelmäuudistuksen mahdollisista aikatauluongelmista huolimatta. Koulutuksen laatu, vaikuttavuus ja laadullinen työllistyminen tulee Akavan mielestä huomioida rahoituksen määräytymisperusteissa esitettyä paremmin.

Aiemmat