10.2.2015

Akavan lausunnot 2014

3.12.2014 16.30

Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi arvo-osuusjärjestelmästä ja selvitystoiminnasta sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Akava toteaa lausunnossaan valtiovarainministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi arvo-osuusjärjestelmästä ja selvitystoiminnasta sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi, että suora omistus on omistajien yhtiöoikeudellisten oikeuksien hallinnoimiseksi tehokkain ja samalla läpinäkyvin malli. Akava ei ole vakuuttunut, että EU:n arvopaperikeskuksen asetus edellyttäisi hallintarekisteröinnin sallimista suomalaisille osakkeenomistajille.

Akavan lausunto: Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi arvo-osuusjärjestelmästä ja selvitystoiminnasta sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Lausunnon pääkohdat

• Suora omistus on omistajien yhtiöoikeudellisten oikeuksien hallinnoimiseksi tehokkain ja samalla läpinäkyvin malli.
  • Akava ei ole vakuuttunut, että EU:n arvopaperikeskuksen asetus edellyttäisi hallintarekisteröinnin sallimista suomalaisille osakkeenomistajille.

Akavan lähtökohta on, että suomalaisten osakeomistusten hallintarekisteröinnin salliminen voidaan toteuttaa vain, jos voidaan varmistaa, että arvopaperikauppaan liittyvä harmaa talous ei helpotu.

Yleisöjulkisuus osakeomistuksista on harmaan talouden torjunnan näkökulmasta keskeinen. Yleisöjulkisuuden heikentäminen heikentää myös viranomaisvalvonnan mahdollisuuksia ja nostaa valvonnan kustannuksia.
Suora omistus on omistajien yhtiöoikeudellisten oikeuksien hallinnoimi-seksi tehokkain ja samalla läpinäkyvin malli.

Hallituksen esitys luo suomalaisille osakkeenomistajille mahdollisuuden säilyttää osakeomistuksensa suomalaisessa yhtiössä ”yksilöllisesti asiakaserotellun tilin” kautta. Osakkeiden omistus tällaisen tilin kautta ei tuo samanlaista osakkeenomistajien yhtiöoikeudellisten oikeuksien hallintaa ja sijoittajansuojaa kuin suora omistus.

Esityksessä todetaan, että yksilöllisen erottelun vaatimus toteutuisi aina arvopaperikeskuksen sijaintivaltion lainsäädännön mukaan.  Näin ollen erottelu voi olla pelkästään yleisellä tunnuksella eroteltu asiakastili arvopaperikeskustasolla, jolloin yksityiskohtaiset asiakastiedot ovat vain säilyttäjätasolla. Tästä syystä asiakaserottelun vaatimuksella ei välttämättä saavuteta ulkomailla niitä omistuksen yleisöjulkisuuteen liittyviä tavoitteita, joita esityksellä tavoitellaan.

Esityksessä on päädytty ”yksilöllisesti asiakaseroteltu tili” -malliin, koska lähtökohtaisesti on katsottu, että EU:n arvopaperikeskusasetus ei salli millään tavalla liikkeeseenlaskijan valintaoikeuden rajoittamista kansalli-sella lainsäädännöllä.

Akava ei ole vakuuttunut, että tämä lähtökohta on oikea. Asetus tunnistaa sen, että kansallisen yhtiölainsäädännön vaatimukset on täytettävä myös valittaessa ulkomainen arvopaperikeskus. Lisäksi EU:ssa on valmisteilla omistusten läpinäkyvyyttä lisäävä lainsäädäntö (EU-komission 9.4.2014 antama direktiiviehdotus).

Akava yhtyy näkemykseen, jonka mukaan arvopaperikeskusasetus ei edellytä hallintarekisteröinnin sallimista suomalaisille osakkeenomistajille.

Sture Fjäder, puheenjohtaja
Pekka Piispanen, johtaja