Akavan lausunnot 2015

9.11.2015 12.35

Akavan lausunto Päijät-Hämeen maahanmuutto-ohjelmasta 2016–2020

Akava toteaa Päijät-Hämeen liitolle antamassaan lausunnossan Päijät-Hämeen maahanmuutto-ohjelmasta 2016–2020 muun muassa kannattavansa maahanmuuttopolitiikan hoitamista poikkihallinnollisena yhteistyönä ja erilaiset palvelut integroiden yhteen. Akava korostaa onnistuneen kotouttamisen tärkeyttä ja prosessin aloittamista varhaisessa vaiheessa mm. kielikoulutuksena, joka on keskeinen asia työllistymisessä. Kielikoulutuksessa on huomioitava maahanmuuttajan eri lähtötasot, joka on korkeakoulutetuilla korkeampi. Kieliopetuksen tarjontaan on ohjattava riittävästi resursseja. Akava suhtautuu myönteisesti ammattiliittojen ja muiden toimijoiden välisen yhteistyön lisäämiseen maahanmuuttajien työllistymiseen tähtäävien toimien järjestämisessä.

Päijät-Hämeen maahanmuutto-ohjelma 2016–2020

Akava kiittää lausuntopyynnöstä ja lausuu seuraavaa.

Lausunnon pääkohdat

• Akava kannattaa maahanmuuttopolitiikan hoitamista poikkihallinnollisena yhteistyönä ja erilaiset palvelut integroiden yhteen.
  • Akava korostaa onnistuneen kotouttamisen tärkeyttä ja prosessin aloittamista varhaisessa vaiheessa mm. kielikoulutuksena, joka on keskeinen asia työllistymisen kannalta.
  • Kielikoulutuksessa on huomioitava maahanmuuttajan eri lähtötasot, joka on korkeakoulutetuilla korkeampi. Kieliopetuksen tarjontaan on ohjattava riittävästi resursseja.
  • Akava suhtautuu myönteisesti ammattiliittojen ja muiden toimijoiden välisen yhteistyön lisäämiseen maahanmuuttajien työllistymiseen tähtäävien toimien järjestämisessä.

Ohjelmaluonnos on laadittu hyvin asiantuntevasti ja maahanmuuttoa tarkastellaan ansiokkaasti monesta eri näkökulmasta. Syksyn 2015 turvapaikanhakijoiden määrän nopea kasvu näkyy koko Suomessa ja vaikuttaa väistämättä myös Päijät-Hämeen maahanmuutto-ohjelman valmisteluun. Akuutti tilanne on pystytty hyvin huomioimaan ohjelmassa, jonka aikajänne ulottuu vuoteen 2020.

Akava katsoo, että maahanmuuton tarkastelu kunnissa poikkihallinnollisesti, laajemmin kuin sosiaali- ja terveys- tai sivistyssektorilla, on erityisen kannatettava ehdotus. Kannatettavaa on myös se, että maahanmuuttajaväestöä muuttaisi tasaisemmin eri asuinalueille, myös eri kuntiin.

Alueellisen integraatiopalvelupiste Alipin pitkäjänteinen työ tulee ehdottomasti hyödyntää. Samoin tulisi tarkastella, miten jo päättyneissä hankkeissa kehitettyjä toimintatapoja voidaan hyödyntää, esim. Helsingin yliopiston Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenian Amare-toimintaa (akateemisten maahanmuuttajien palvelut).

Akava korostaa onnistuneen kotouttamisen tärkeyttä ja siihen tähtäävän prosessin aloittamista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Suomen tai ruotsin kielen koulutus on tässä keskeinen tekijä. Kielikoulutuksessa on huomioitava eri lähtötasot. Korkeakoulutetut maahanmuuttajat tarvitsevat tasojen 4–5 kielikoulutusta työllistyäkseen ja voidakseen edetä opinnoissa. Tällainen kielitarjonta maakunnassa on ollut tähän asti aivan liian vähäistä. Tämä on huomioitu ohjelmassa ja siihen tulee suunnata myös riittävästi resursseja.

Akava kiinnittää huomiota myös työllisyyden lisäämiseen tähtääviin toimiin. Ohjelmaan on kirjattu erittäin kannatettavia työelämään ja yrittäjyyteen liittyviä kehittämiskohteita. Maahanmuuttajien yrittäjyyskoulutus tai -valmennus on tervetullut avaus, jota on syytä viedä eteenpäin.

Ohjelmaluonnoksessa on mainittu yhtenä kehittämiskohteena mm. ”Työnantajien, työyhteisöjen, yritysneuvojien ja ammattiliittojen kansainvälistymis- ja työsuojelukoulutusten ja tukipalvelujen järjestäminen ulkomaisen työvoiman tuloon varautumiseksi ja maassa jo asuvien maahanmuuttajien työllistymisen tueksi”. Lisäksi pyritään vahvistamaan Päijät-Hämeen vetovoimaisuutta ja kansainvälistä imagoa, jossa ammattiyhdistyliike nähdään yhtenä toimijana. Akava suhtautuu myönteisesti edellä mainittuihin toimiin ja niissä ammattiliittojen aktivoimiseen.

Kaiken kaikkiaan ohjelmaluonnoksessa on tunnistettu maahanmuuttoon vaikuttavat keskeiset ja ajassa vaikuttavat teemat. Luonnoksessa tuodaan esiin ihminen, korostetaan eri tahojen saumattoman yhteistyön tärkeyttä ja nostetaan esiin kehittämisehdotuksia, joita on syytä viedä määrätietoisesti eteenpäin käytäntöön.

Sture Fjäder, puheenjohtaja
Pekka Piispanen,  johtaja