rss Akavan lausunnot

3.12.2018 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi osakesäästötilistä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Akava toteaa valtiovarainministeriölle antamassaan lausunnossaan luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi osakesäästötilistä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi Akava suhtautuu yleisesti ottaen myönteisesti kaikkiin ponnisteluihin, joilla suomalaisia kotitalouksia kannustetaan säästämään ja kartuttamaan omaa rahoitusvarallisuuttaan. Akava ei kuitenkaan kannata esitetyn kaltaisen osakesäästötilin käyttöönottoa muun muassa koska osakesäästötili on liian suppea. Se tarjoaa kotitalouksille liian kapean valintajoukon.

Lue lisää


3.12.2018 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi tulotietojärjestelmästä annetun lain, perintö- ja lahjaverolain 28 a §:n sekä tuloverolain 112 a §:n muuttamisesta

Akava toteaa valtiovarainministeriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi tulotietojärjestelmästä annetun lain, perintö- ja lahjaverolain 28 a §:n sekä tuloverolain 112 a §:n muuttamisesta, että Akavalla ei ole huomautettavaa esitetyistä muutoksista osaksi tulotietojärjestelmän tietosisältöä. Akava nostaa esille, että tulorekisterin tietosisältö ei tässä vaiheessa kata kaikkia etuudenmaksajien tietotarpeita. Tämä on tarpeen ottaa huomioon valmisteltaessa sosiaaliturvajärjestelmää koskevia muutoksia.

Lue lisää


3.12.2018 Akavan lausunto luonnoksesta valtioneuvoston selonteoksi "Eettistä tietopolitiikkaa tekoälyn aikakaudella"

Akava toteaa valtiovarainministeriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta valtioneuvoston selonteoksi "Eettistä tietopolitiikkaa tekoälyn aikakaudella" muun muassa, että työelämässä tekoäly korvaa ensi sijassa yksittäisiä työtehtäviä, ei kokonaisia ammatteja. Tämä vapauttaa työntekijöiden resursseja sellaiseen, mihin kone ei pysty. Muutoksen seurauksena tuottavuus paranee, mutta työntekijöiden osaamista tarvitaan kuitenkin edelleen. Akava nostaa esiin kysymyksiä osaamisesta: kenen vastuulla on se, että työntekijät oppivat uusia taitoja, tehtäviä ja ehkäpä kokonaan uuden ammatin? Onko vastuu työntekijällä itsellään, onko se yhteiskunnalla vai onko se työnantajalla? Akava huomauttaa, että työelämän lainsäädäntöä, sosiaaliturvaa ja koulutusjärjestelmää on uudistettava niin, että ne vastaavat paremmin yhä monimuotoistuvan työn ja alustatalouden haasteisiin.

Lue lisää


3.12.2018 Palkansaajakeskusjärjestöjen lausunto ILOn kansainvälisen työkonferenssin standardiaiheesta vuonna 2019; Ending Violence and Harassment in the World of Work; 2. käsittelyä valmisteleva raportti V (1)

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK toteavat työ- ja elinkeinomisteriölle antamassaan lausunnossa ILOn kansainvälisen työkonferenssin standardiaiheesta vuonna 2019; Ending Violence and Harassment in the World of Work; 2. käsittelyä valmisteleva raportti V (1) muun muassa että pitävät erittäin tärkeänä ILOn vuoden 2019 kansainvälisen työkonferenssin standardiaihetta työelämässä ilmenevän väkivallan ja häirinnän lopettamiseksi. Standardiaiheen toista käsittelyä koskeva päätöslauselma hyväksyttiin ILOn kansainvälisessä työkonferenssissa kesäkuussa 2018. Palkansaajakeskusjärjestöt katsovat, että häirintää ja väkivaltaa koskeva kansainvälinen sopimus ja sitä täydentävä suositus ovat erittäin tärkeitä, jotta näitä ilmiöitä saadaan kitkettyä työelämässä niin kotimaassa kuin laajemmin maailmalla. Väkivallan ja häirinnän suoja työelämässä ei ole tällä hetkellä vielä lähimainkaan riittävällä tasolla.

Lue lisää


3.12.2018 Akavan lausunto hallituksen esityksestä laiksi työttömyysturvalain muuttamisesta lyhytkestoisen työn vastaanottamisen edistämiseksi

Akava toteaa lausunnossaan sosiaali- ja terveysministeriölle hallituksen esityksestä laiksi työttömyysturvalain muuttamisesta lyhytkestoisen työn vastaanottamisen edistämiseksi muun muassa kannattavansa esitystä työttömyysturvalain muuttamisesta lyhytkestoisen työn vastaanottamisen edistämiseksi. Maksuperusteiseen sovitteluun siirtyminen pääosin nopeuttaa käsittelyä. Maksuperusteisuus vähentää takautuvasti maksettavien palkkojen ja lisien aiheuttamien takaisinperintöjen määrää. Akava huomauttaa, että esityksessä on vielä joitakin kohtia, joita pitää pohtia ja selkeyttää.

Lue lisää


3.12.2018 Akavan lausunto hallituksen esityksestä laeiksi varojen arvostamisesta verotuksessa annetun lain, kiinteistöverolain sekä verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain 6 §:n muuttamisesta

Akava toteaa valtiovarainministeriölle antamassaan lausunnossa hallituksen esityksestä laeiksi varojen arvostamisesta verotuksessa annetun lain, kiinteistöverolain sekä verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain 6 §:n muuttamisesta muun muassa pitävänsä välttämättömänä, että arvostamisuudistus ei itsessään johda kiinteistöverotuksen tason kiristymiseen kunnan sitä tahtomatta. Tämä on myös maan hallituksen linjaus. Linjauksen toteuttaminen edellyttää, että kiinteistöveroprosenttien vaihteluväli määritellään uudelleen. Koska kiinteistö- ja maapohjan uudet verotusarvot eivät vielä ole täysin valmiita, päätökset kiinteistöveroprosenttien uudelleenmäärittelystä siirtyvät seuraavalle hallitukselle. Akava pitää ongelmallisena sitä, että uudistusta ei toteuteta yhtenä kokonaisuutena.

Lue lisää


3.12.2018 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi sairausvakuutuslain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta sekä eräiden muiden lakien muuttamiseksi

Akava toteaa sosiaali- ja terveysministeriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi sairausvakuutuslain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta sekä eräiden muiden lakien muuttamiseksi muun muassa että pitää hyvänä sitä, että esityksellä lisättäisiin vanhempainpäivärahan saajien ja perheiden yhdenvertaisuutta. Akava muistuttaa, että tällä hallituksen esityksellä tehtävän perhe-etuuksien uudistamisen jatkoksi tarvitaan laajempi perhevapaauudistus, joka parantaisi työelämän tasa-arvoa ja nostaisi naisten työllisyysastetta. Uudistuksen tueksi tarvitaan rahoitustarpeen selvitys, jossa tarkastellaan tulevien uudistuksen vaikutuksia 10–20 vuoden aikajänteellä sekä kustannusten kasvua erityisesti hoitovastuun jakautumisesta vanhempien kesken. Osana uudistusta tulee tehdä muutoksia myös työsopimuslakiin. Uudistuksessa tulee huomioida perhevapaiden toimivuus monimuotoisessa työssä.

Lue lisää


7.11.2018 Akavan lausunto hallituksen esityksestä yksityisen osakeyhtiön vähimmäispääomavaatimuksen poistamiseksi

Akava toteaa valtiovarainministeriölle antamassaan lausunnossa hallituksen esityksestä yksityisen osakeyhtiön vähimmäispääomavaatimuksen poistamiseksi muun muassa että Akavan arvion mukaan nykyisellä 2 500 euron osakepääomalla ei ole suurta merkitystä velkojille. Työntekijöiden suojan näkökulmasta merkittävämpää turvaa tarjoaa palkkaturva. Edellä mainituista syistä Akava pitää turhana myös järjestelyä, jossa toiminnan aikana kerrytettäisiin voitoista osakepääomaa vähimmäismäärään saakka. Malli lisäisi myös yrittäjien hallinnollista taakkaa. Osakepääoman rekisteröintiä koskevia vaatimuksia ehdotetaan helpotettavaksi luopumalla selvityksestä osakepääoman maksusta. Ehdotettu malli on kannatettava. Akavan mielestä osakepääoman menettämisen ilmoitusvelvollisuuden poistaminen on johdonmukainen ratkaisu pääomavaatimuksen poistamisen kanssa. Merkinnän poistamiseen on riittävää positiviinen oma pääoma. Ehdotetuilla muutoksilla voi olla vähäisessä määrin kannustavia vaikutuksia ammatinharjoittamisen ja yrittämisen aloittamiseen. Akava huomauttaa, että on otettava huomioon, että vähimmäisosakepääoman poisto saattaa jossain määrin lisätä postilaatikkoyritysten määrää ja toimintaa, joka liittyy verojen välttelyyn. Näiden kielteisten vaikutusten tasapainottamiseksi voisi olla järkevää lisätä avoimuutta ja läpinäkyvyyttä yrityksiä koskevien tietojen suhteen.

Lue lisää


7.11.2018 Akavan lausunto komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi unionin oikeuden rikkomisesta ilmoittavien henkilöiden suojelusta

Akava toteaa valtioneuvostolle antamassaan lausunnossa komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi unionin oikeuden rikkomisesta ilmoittavien henkilöiden suojelusta muun muassa että komission direktiiviehdotus on erittäin tervetullut aloite yhteiskunnallisesti ja työtekijän kannalta. Euroopassa lainsäädäntö on pirstaloitunutta ja suurimmassa osassa EU:n jäsenmaita ei ole lainkaan tähän liittyvää lainsäädäntöä. Näin ollen henkilö, joka huomaa mahdollisen väärinkäytöksen, joutuu arvioimaan henkilökohtaista riskiään ja väärinkäytöksen ilmoittamisesta mahdollisesti aiheutuvia seuraamuksia. Pelkona on, että väärinkäytöksistä ilmoittaja joutuu kostotoimenpiteiden tai vainon kohteeksi, menettää työpaikan ja näin ollen myös vaarantaa toimeentulonsa, erityisesti jos vaarana on henkilöllisyyden paljastuminen. Akava huomauttaa, että direktiiviehdostusta heikentää se, ettei SEUT-sopimuksen artikla 153 työntekijöiden suojelusta ole listattuna. Direktiivi kuitenkin mahdollistaa lisätoimenpiteiden tai muutosten toteuttamisen tarkastelujakson jälkeen vuonna 2027. Artikla 153 tulee lisätä direktiiviin tulevaisuudessa direktiiviä uudistettaessa.

Lue lisää


14.9.2018 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi yliopistolain ja ammattikorkeakoululain muuttamisesta

Akava toteaa lausunnossaan opetus- ja kulttuuriministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi yliopistolain ja ammattikorkeakoululain muuttamisesta muun muassa että laki vaatii rinnalleen muut ohjausjärjestelmän keinot. Hallituksen esityksen vaikutuksia on mahdotonta arvioida ilman tietoa korkeakoulujen rahoituksen jakautumista säätelevästä rahoitusasetuksesta. Korkeakouluille asetettavat lisätavoitteet ja toiminnan laajentaminen edellyttävät lisää resursseja. Korkeakoulujen organisaatioiden rakenteiden ei tulisi ohjata päätöksentekoa jatkuvasta oppimisesta vaan kehittämistyö edellyttää vahvaa strategista johtamista koko korkeakoulun tasolla. Tutkintojen lyhentämisellä on vaikutuksensa tutkinnon tuottamiin valmiuksiin. On myös vaarana, että muutos ohjaa kaikkien maisteritutkintojen laajuuden asteittaiseen supistumiseen. On hyvä, että laissa säilytetään edelleen ehdottomana vaatimus työkokemuksesta ennen ylemmän AMK-tutkinnon suorittamista. Ennakoimattomamman harkinnanvaraisen rahoituksen myöntäminen korkeakouluille tulee olla perusteiltaan mahdollisimman läpinäkyvää eikä sen osuutta korkeakoulujen kokonaisrahoituksesta tule kasvattaa. Joustavuuden lisääminen opiskelijavalinnassa mahdollistaa toivottavasti mahdollisimman monelle nopeampia polkuja korkeakouluopintoihin.

Lue lisää


Aiemmat


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje