rss Akavan lausunnot

22.3.2018 Akavan lausunto muistiosta yhdistelmävakuutukseksi

Akava toteaa sosiaali- ja terveysministeriölle antamassaan lausunnossa muistiosta yhdistelmävakuuteksi, että mahdollisuus palkansaaja- ja yrittäjäansioiden rinnakkaiseen vakuuttamiseen on tarpeen sekamuotoisesti työllistyvien työttömyysturvan kattavuuden ja tason parantamiseksi. Akava pitää muistiossa mallinnettua ehdotusta pääpiirteittäin riittävänä toteuttamaan yhdistelmävakuutusta koskevan tarpeen, mutta huomauttaa, että joitakin yksityiskohtia on vielä tarpeellista pohtia lisää, esimerkiksi sitä, pitäisikö työnantajayrittäjien mukaantuloa rajoittaa niin, että yhdistelmävakuutusta otettaessa yrityksellä ei saisi yrittäjän lisäksi olla palkattuja työntekijöitä. Yhdistelmävakuutus ei kuitenkaan tämän jälkeen olisi este työntekijöiden palkkaamiselle. Tällä saataisiin yhdistelmävakuutusta kohdennettua paremmin sen alun perin ajateltuun kohderyhmään.

Lue lisää


20.3.2018 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle varhaiskasvatuslaiksi

Akava toteaa opetus- ja kulttuuriministeriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalla varhaiskasvatuslaiksi, että laadukas varhaiskasvatus edistää naisten työelämään osallistumista, työelämän tasa-arvoa sekä perheiden arjen sujuvuutta. Akava huomauttaa, että varhaiskasvatus on laaja kokonaisuus, jossa keskeistä on tasapaino lapsen perusturvallisuuden vahvistamisen, yksilöllisiin tarpeisiin vastaamisen sekä psyykkisen ja sosiaalisen kasvun sekä oppimisen edistämisen kesken. Varhaiskasvatuslakiin on palautettava aiempi säätely henkilöstömitoituksesta. Riittävä henkilöstömitoitus on laadukkaan ja turvallisen varhaiskasvatuksen perusta. Riittävän mitoitus on varmistettava koko toiminta-ajaksi. Varhaiskasvatuslain tavoitteiden saavuttamiseksi pedagogiseen varhaiskasvatukseen osallistumista on lisättävä ja maksuttomuutta laajennettava nykyisestä. Akava esittää että säädetään uudestaan kaikille subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen. Akavan mielestä on tärkeää, että jokaisessa varhaiskasvatuksen ryhmässä toteutuu henkilöstön koulutusrakenne, jossa kaksi kolmesta vastuullisesta työntekijästä on korkeasti koulutettuja. Varhaiskasvatuslakiin on lisättävä lapsiryhmässä tehtävää työtä tukemaan asiantuntijapalveluja, joita tarjoavat konsultoivat psykologit, varhaiskasvatuksen kuraattorit ja perhetyöntekijät.

Lue lisää


9.3.2018 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle lukiolaiksi ja laiksi ylioppilastutkinnon järjestämisestä annetun lain muuttamisesta

Akava toteaa opetus- ja kulttuuriministeriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle lukiolaiksi ja laiksi ylioppilastutkinnon järjestämisestä annetun lain muuttamisesta muun muassa että kannattaa uuden lukiolain säätämistä ja kiittää lakiluonnoksen avointa valmistelua. Luonnos sisältää monia tärkeitä uudistuksia, jotka tukevat lukion päätehtävää: antaa nuorelle laaja yleissivistys ja valmiudet jatko-opintoihin. Akava edellyttää, että lakiluonnoksen henkilöstöä koskevan pykälän 57 toinen momentti muutetaan kuulumaan samoin, kuin vastikään uudistetussa ammatillisessa koulutuksessa. Akava on tyytyväinen lakiluonnokseen sisältyvästä, vaille jatko-opiskelupaikkaa jääneen, opiskelijan oikeudesta ns.jälkiohjaukseen. Parasta on, että ohjausta annetaan nuorelle tutussa oppilaitoksessa, josta hän on myös kirjoittanut ylioppilaaksi. Samoin on perusteltua, että ylioppilastutkintoon liittyvien kokeiden uusiminen suoritetaan samassa paikassa. Akava ei kannata ylioppilaskirjoitusten rajatonta uusimisoikeutta. Lukiouudistuksen tuomat uudet velvoitteet on arvioitava realistisesti ja rahoitettava valtionosuuksissa täysimittaisesti. Uudistuksen yhdenvertaisen toteutumisen takaamiseksi lukio-opiskelulle on laadittava laatukriteerit.

Lue lisää


5.3.2018 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi koiraverosta annetun lain kumoamisesta

Akava toteaa valtiovarainministeriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi koiraverosta annetun lain kumoamisesta yhtyvänsä hallituksen esityksessä esitettyyn näkemykseen, että koiraverolain olemassaololle ei ole enää perusteita.

Lue lisää


2.3.2018 Akavan lausunto: Monikielisyys vahvuudeksi – Selvitys Suomen kielivarannon tilasta ja tasosta, ehdotukset kielikoulutuksen kehittämiseksi

Akavan toteaa opetus- ja kulttuuriministeriölle antamassaan lausunnossa selvityksestä Suomen kielivarannon tilasta ja tasosta/ehdotuksista kielikoulutuksen kehittämiseksi muun muassa, että selvityksessä on runsaasti hyviä ja kannatettavia ehdotuksia kansallisen kielivarannon parantamiseksi. Suurin osa ehdotusten toteuttamisesta perustuu suosituksiin eikä niiden toimeenpanoon ole ehdotettu tai käytettävissä resursseja, velvoittavia säädöksiä tai kannusteita. Ehdotukset tulee priorisoida ja varata muutama kehittämiskohde, joihin varataan resurssit ja tehdään velvoittava lainsäädäntö tulevalla hallituskaudella. Akava tukee erittäin voimakkaasti kielten oppimisen sisällyttämistä osaksi jokaisen lapsen varhaiskasvatusta. Kielten opetuksen varhentaminen edellyttää velvoittavaa asetusta, lisäresurssia varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen, opettajien peruskoulutuksen kehittämistä, täydennyskoulutuksen lisäämistä sekä pedagogiikan kehittämistä. Akava on huolestunut, että selvityksessä ammatillinen toinen aste ja ammattikorkeakoulut jäävät sivuun. LIsäksi Akava nostaa esiin huolen, että selvityksessä unohdetaan kaikki muut kieliasiantuntija-ammatit – kuten kääntäjät ja tulkit – kuin opettajat sekä huomauttaa, että olisi ollut huomioida ruotsin- ja saamankielinen väestö suomenkielisten näkökulman lisäksi.

Lue lisää


2.3.2018 Akavan lausunto luonnoksesta Verohallinnon ohjeeksi ”Työnantajan kustantaman koulutuksen verotus”

Akava toteaa Verohallinnolle antamssaan lausunnossa luonnoksesta Verohallinnon ohjeeksi ”Työnantajan kustantaman koulutuksen verotus”, joka liittyy tuloverolakiin tehdystä lisäyksestä (TVL 69b §), että Akavalla on ohjeen sisältämistä tulkinnoista sama käsitys kuin Verohallinnolla.

Lue lisää


2.2.2018 Akavan lausunto Terrafame Oy:n kaivos- ja rikastustoimintaa koskevasta lupahakemuksesta - uraanin talteenotto

Akava toteaa työ- ja elinkeinoministeriölle antamassaan lausunnossa Terrafame Oy:n kaivos- ja rikastustoimintaa koskevasta lupahakemuksesta - uraanin talteenotto, että Akavan tavoitteena energiapolitiikassa on Suomen energiaomavaraisuuden lisääminen. Uraanin talteen ottaminen parantaa omavaraisuutta ja työllisyyttä. Talteenoton avulla muualle päätyvän uraaninen määrä vähenee. Samalla malmin louhintaan liittyvien riskien hallintaan on panostettava aiempaa enemmän.

Lue lisää


2.2.2018 Palkansaajakeskusjärjestöjen lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle tulotietojärjestelmästä aiheutuvista muutoksista työeläkelainsäädäntöön sekä työtapaturma- ja ammattitautilainsäädäntöön

Palkansaajajärjestöt SAK, Akava ja STTK toteavat sosiaali- ja terveysministeriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle tulotietojärjestelmästä aiheutuvista muutoksista työeläkelainsäädäntöön sekä työtapaturma- ja ammattitautilainsäädäntöön, että sosiaaliturvaa on jatkossakin kehitettävä ensisijaisesti sosiaalivakuutusjärjestelmän omista tavoitteista ja lähtökohdista käsin, ei tulorekisterilähtöisesti. Järjestöillä ei ole huomautettavaa esitykseen.

Lue lisää


2.2.2018 Palkansaajakeskusjärjestöjen lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle sosiaaliturva- ja vakuutuslainsäädännön muuttamiseksi EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen johdosta

Palkansajakeskusjärjsstöt SAK, Akava ja STTK toteavat sosiaali- ja terveysministeriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle sosiaaliturva- ja vakuutuslainsäädännön muuttamiseksi EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen johdosta muun muassa, että henkilötietojen suojaa koskevan kansallisen yleislain sisällöstä ei ole käytettävissä esitystä, joten ehdotuksiin ei ole mahdollisuutta esittää lopullisia kantoja. Automatisoitujen päätösten soveltuvuutta tulee tarkastella esitettyä yksityiskohtaisemmin ja varmistua siitä, että käyttöala rajataan riittävän täsmällisesti sellaisiin päätöksiin, joihin se soveltuu. Vakuutuslaitoksista suoraan työnantajille tapahtuvaa tietojen luovutusta ei tule säätää etuuslaeissa. Järjestöt katsovat, että rekisteröidyn kielto-oikeuteen ehdotettua laajaa ja kategorista poikkeusta tietosuoja-asetuksen pääsäännöstä tulee harkita uudelleen ja arvioida, missä tilanteissa rajoitus olisi perusteltua. Lisäksi ne huomauttavat, että jatkovalmistelu tulee tehdä perinteisessä kolmikantaisessa yhteistyössä.

Lue lisää


2.2.2018 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä tutkijoina, opiskelijoina, työharjoittelijoina ja vapaaehtoistyöntekijöinä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiks

Akava toteaa lausunnossa sisäministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä tutkijoina, opiskelijoina, työharjoittelijoina ja vapaaehtoistyöntekijöinä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi että luonnoksen jatkovalmistelussa tulisi selkiyttää tämän hankkeen yhteys sosiaali- ja terveysministeriössä meneillään olevaan hallituksen kärkihankkeeseen.

Lue lisää


Aiemmat


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje