rss Akavan lausunnot

14.9.2018 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi yliopistolain ja ammattikorkeakoululain muuttamisesta

Akava toteaa lausunnossaan opetus- ja kulttuuriministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi yliopistolain ja ammattikorkeakoululain muuttamisesta muun muassa että laki vaatii rinnalleen muut ohjausjärjestelmän keinot. Hallituksen esityksen vaikutuksia on mahdotonta arvioida ilman tietoa korkeakoulujen rahoituksen jakautumista säätelevästä rahoitusasetuksesta. Korkeakouluille asetettavat lisätavoitteet ja toiminnan laajentaminen edellyttävät lisää resursseja. Korkeakoulujen organisaatioiden rakenteiden ei tulisi ohjata päätöksentekoa jatkuvasta oppimisesta vaan kehittämistyö edellyttää vahvaa strategista johtamista koko korkeakoulun tasolla. Tutkintojen lyhentämisellä on vaikutuksensa tutkinnon tuottamiin valmiuksiin. On myös vaarana, että muutos ohjaa kaikkien maisteritutkintojen laajuuden asteittaiseen supistumiseen. On hyvä, että laissa säilytetään edelleen ehdottomana vaatimus työkokemuksesta ennen ylemmän AMK-tutkinnon suorittamista. Ennakoimattomamman harkinnanvaraisen rahoituksen myöntäminen korkeakouluille tulee olla perusteiltaan mahdollisimman läpinäkyvää eikä sen osuutta korkeakoulujen kokonaisrahoituksesta tule kasvattaa. Joustavuuden lisääminen opiskelijavalinnassa mahdollistaa toivottavasti mahdollisimman monelle nopeampia polkuja korkeakouluopintoihin.

Lue lisää


14.9.2018 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi ylioppilastutkinnosta ja lukiolain muuttamisesta

Akava toteaa lausunnossaan opetus- ja kulttuuriministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi ylioppilastutkinnosta ja lukiolain muuttamisesta muun muassa, että lakiluonnos tukee suurilta osin lukiokoulutuksen uudistamista sekä uudelle lukiolaille asetettujen tavoitteiden toteutumista. Luonnoksessa ehdotetut muutokset ylioppilastutkinnon rakenteeseen ovat kannatettavia ja ohjaavat lukion kehittämistä oikeaan suuntaan. Kahden reaaliaineen tai yhden reaaliaineen ja vieraan kielen valitsemismahdollisuus tukee lukion yleissivistävää luonnetta ja mahdollistaa monipuolisemman kielivarannon. Ylioppilaskirjoitusten kanssa samanaikaisesti toteutettavien korkeakoulujen valintakoemenettelyiden vaikutuksia lukio-opiskelijoiden ainevalintoihin on seurattava ja arvioitava. Ylioppilastutkinnon suorittamisajan joustavoittaminen on pääosin kannatettavaa. Näin tuetaan opiskelijoita, joilla muutoin olisi vaikeuksia suoriutua lukio-opinnoistaan esimerkiksi sairauden tai ulkomaanjakson vuoksi. Samalla parannetaan heidän mahdollisuuksiaan päästä jatko-opintoihin.

Lue lisää


14.9.2018 Akavan lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle lukiouudistukseen liittyvistä asetusluonnoksista

Akava toteaa lausunnossaan opetus- ja kulttuuriministeriölle lukiouudistukseen liittyvistä asetusluonnoksista muun muassa että puoltaa esitettyjä asetusmuutoksia osana tärkeää lukiouudistusta ja kiittää valmistelijoita.

Lue lisää


14.9.2018 Akavan lausunto: Luonnos Suomen kahdeksanneksi määräaikaisraportiksi kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskevan kansainvälisen yleissopimuksen (CEDAW) täytäntöönpanosta

Akava toteaa ulkoministeriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta Suomen kahdeksanneksi määräaikaisraportiksi kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskevan kansainvälisen yleissopimuksen (CEDAW) täytäntöönpanosta muun muassa, että hallituskauden alussa hallituksen tasa-arvo-ohjelma laadittava mahdollisimman pian varsinaisen hallitusohjelman valmistuttua. Akava huomauttaa, sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisen tulee ulottua kaikkien toimintasektoreiden ja hankkeiden läpi. Akava kiinnnittää lisäksi huomiota työelämän tasa-arvoon, erityisesti palkkatasa-arvoon, sekä ehdottaa perhevapaajärjestelmän uudistamista, jotta työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen on helpompaa. Naisten osallistumista poliittiseen päätöksentekoon pitää edistää.

Lue lisää


14.9.2018 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle ns. omatoimisen työnhaun mallista

Akava toteaa lausunnossaan työ- ja elinkeinoministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle ns. omatoimisen työnhaun mallista muun muassa, että omatoimisen työnhaun mallin perusajatus on kannatettava eli kannustetaan työtöntä työnhakijaa aktiivisuuteen ja edellytetään omatoimisuutta työhön hakeutumisessa. Karenssijärjestelmän yksinkertaistaminen ja erityisesti karenssien porrastus ovat kannatettavia uudistuksia. On hyvä, että karenssin ensimmäisessä vaiheessa seuraamuksena on pelkkä huomautus. Akava nostaa esiin, että hakuvelvoitteen asettaminen riippuu useasta eri tekijästä – joista osa voi olla vaikeasti arvioitavia – ja voi saattaa työttömiä perusteettomasti eriarvoiseen asemaan. Työttömät voivat joutua perusteettomasti eriarvoiseen asemaan sen mukaan, kuka arvioinnin tekee. Linjausten on oltava valtakunnallisia, jotta työnhakijat eri puolella Suomea ovat samanarvoisessa asemassa.

Lue lisää


14.9.2018 Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi siviilipalveluslain muuttamiseksi ja siviilipalveluslain muutostarpeita selvittäneen työryhmän muistiosta

Akava toteaa työ- ja elinkeinomisteriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta hallituksen esitykseksi siviilipalveluslain muuttamiseksi ja siviilipalveluslain muutostarpeita selvittäneen työryhmän muistiosta muun muassa että siviilipalveluksessa pitäisi pyrkiä siihen, että kaikilla sen suorittaneilla olisi suunniteltuna poikkeusolojen aikainen sijoitus sekä kyseiseen tehtävään sopiva koulutus. Akavan mielestä siviilipalvelusta pitäisi kaiken kaikkiaan kehittää siihen suuntaan, että siitä olisi konkreettisesti hyötyä Suomen kokonaisturvallisuudelle mahdollisessa kriisitilanteessa tai poikkeusolojen aikana.

Lue lisää


14.9.2018 Akavan lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä annetun lain ja ammatillisesta koulutuksesta annetun lain muuttamisesta

Akava toteaa lausunnossaan opetus- ja kulttuuriministeriölle hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä annetun lain ja ammatillisesta koulutuksesta annetun lain muuttamisesta muun muassa että henkilökohtaistaminen ja aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen ovat keskeisiä ammatillisen koulutuksen reformin periaatteita. eHOKS tukee henkilökohtaistamisprosessia sekä sujuvoittaa opiskelijoiden siirtymiä ja lyhentää opiskeluaikoja. Akava huomauttaa, että opiskelijan tietosuoja on varmistettava uudistuksen yhteydessä. Työpaikkojen ei tule päästä käsiksi ilman opiskelijan suostumusta eHOKS:ssa oleviin tietoihin muilta osin, kuin joilta ne liittyvät kyseessä olevaan työpaikalla tapahtuvaan osaamisen hankkimiseen tai osaamisen osoittamiseen. Digitaalisten välineiden tuomat mahdollisuudet on otettava nykyistä tehokkaammin käyttöön esimerkiksi opintojen suunnittelussa, oppimisen tuessa ja ohjauksessa myös laajemmin koko koulutusjärjestelmässä.

Lue lisää


14.9.2018 Akavan lausunto ehdotuksesta eräiden järjestöjen ja kuntien sekä työnantajien järjestämien työllistymistä tukevien toimien sisällyttämisestä työttömyysturvalain niin kutsutun aktiivimallin mukaiseen aktiivisuuteen

Akava toteaa lausunnossaan sosiaali- ja terveysministeriölle ehdotuksesta eräiden järjestöjen ja kuntien sekä työnantajien järjestämien työllistymistä tukevien toimien sisällyttämisestä työttömyysturvalain niin kutsutun aktiivimallin mukaiseen aktiivisuuteen, että kannattaa esitystä. Akava nostaa esiin, että Akavan tavoitteena on ollut, että esimerkiksi Omatoimisen työllistymisen tuen yhdistykset (OTTY) eri maakunnissa toimivine paikallisine toimijoineen, esimerkiksi Pirkanmaan Uratehdas, sisältyvät muistiossa tarkoitettuun toimijoiden määritelmän laajennukseen. Akavan mielestä tämä tavoite toteutuu esityksessä, eikä siihen näin ollen ole huomauttamista.

Lue lisää


14.9.2018 Akavan lausunto työaikasääntelyä selvittävän työryhmän mietinnöstä – vuosilomalaki

Akava toteaa työ- ja elinkeinoministeriölle antamassaan lausunnossa työaikasääntelyä selvittävän työryhmän mietinnöstä – vuosilomalaki muun muassa että työryhmän valmistelema muutosehdotus on myönteinen siltä osin, kun se vihdoin saattaa voimaan Suomessa EU-tuomioistuimen oikeuskäytännön edellyttämän vähimmäisvaatimuksen oikeudesta neljän viikon palkalliseen vuosilomaan sairaudesta tai lääkinnällisestä kuntoutuksesta johtuvasta poissaolosta huolimatta. Akava kuitenkin katsoo, että esitettyjen vuosilomaa täydentävien lisäpäivien oikeudellinen luonne on osin ristiriidassa Suomea koskevien kansainvälisten velvoitteiden kanssa. Vuosilomalain muutosten valmistelun tavoitteena oli yksinkertaistaa sääntelyä. Luomalla vuosilomalakiin uusi lisäpäivien käsite laista tulisi kuitenkin entistä monimutkaisempi ja tulkinnanvaraisempi.

Lue lisää


14.9.2018 Akavan lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi vuoden 2019 tuloveroasteikosta ja laeiksi tuloverolain sekä perintö- ja lahjaverolain 7 a §:n muuttamisesta

Akava toteaa valtiovarainministeriölle antamassaan lausunnossa hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi vuoden 2019 tuloveroasteikosta ja laeiksi tuloverolain sekä perintö- ja lahjaverolain 7 a §:n muuttamisesta, että pitää esitystä työasuntovähennyksen enimmäismäärän korottamisesta 250 eurosta 450 euroon ja esitystä vapaaehtoistyöntekijöille maksettavien verovapaiden kilometrikorvausten enimmäismäärän korottamisesta 2 000 eurosta 3 000 euroon kalenterivuodessa perusteltuna. Akava katsoo lisäksi, että pitkäaikaissäästämissopimuksen tulee verotuettuna säästämismuotona säilyä verotuksellisesti yhtä hyvänä vaihtoehtona verotuetulle vapaaehtoiselle eläkevakuutukselle.

Lue lisää


Aiemmat


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje