rss Akavan lausunnot

7.4.2017 15.45

Akavan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain sekä työturvallisuuslain muuttamisesta sekä ehdotuksesta valtioneuvoston asetukseksi työntekijöiden...

Akava toteaa sosiaali- ja terveysministeriölle antamassaan lausunnossa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain sekä työturvallisuuslain muuttamisesta sekä ehdotuksesta valtioneuvoston asetukseksi työntekijöiden suojelemiseksi biologisista tekijöistä aiheutuvilta vaaroilta jäsenjärjestöjensä lausuntojen lisäksi, että monet työntekijät altistuvat työssään erilaisille biologisille tekijöille, jotka eivät johdu varsinaisesti työstä tai työympäristön ominaisuuksista, mutta ovat siitä huolimatta merkittävä terveysriski ja vaikuttavat merkittävästi työntekijän terveyteen joko lyhyellä tai pitkällä aikavälillä. Esimerkkinä tällaisista tekijöistä Akavan jäsenjärjestöistä Suomen Poliisijärjestöjen Liitto (SPJL) ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ovat kiinnittäneet huomiota kosteus- ja homevaurioista johtuviin sisäilmaongelmiin, joiden laajuus Suomessa on valtava ja merkitys terveydelle erittäin huomattava. Home- ja kosteusvauriomikrobeista ja sairauksissa viitataan liian kapeaan sairausryhmään, huomauttaa Akava. Vähintäänkin hengityselinsairaudet olisi pitänyt mainita tässä yhteydessä.

Pyydettynä lausuntonaan otsikkoasiassa Akava ry lausuu seuraavaa:

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt lausuntoa Akavan ohella lausuntopyynnössä mainituilta Akavan jäsenjärjestöiltä. Akava viittaa lausunnossaan jäsenjärjestöjensä lausuntoihin.

Jäsenjärjestöjensä lausuntojen lisäksi Akava toteaa, että monet työntekijät altistuvat työssään erilaisille biologisille tekijöille, jotka eivät johdu varsinaisesti työstä tai työympäristön ominaisuuksista, mutta ovat siitä huolimatta merkittävä terveysriski ja vaikuttavat merkittävästi työntekijän terveyteen joko lyhyellä tai pitkällä aikavälillä.

Esimerkkinä tällaisista tekijöistä Akavan jäsenjärjestöistä Suomen Poliisijärjestöjen Liitto (SPJL) ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ovat kiinnittäneet huomiota kosteus- ja homevaurioista johtuviin sisäilmaongelmiin, joiden laajuus Suomessa on valtava ja merkitys terveydelle erittäin huomattava. Home- ja kosteusvauriomikrobeista ja sairauksissa viitataan taas liian kapeaan sairausryhmään. Vähintäänkin hengityselinsairaudet olisi pitänyt mainita tässä yhteydessä.

Asetusluonnoksen soveltamisalaa koskevassa pykäläehdotuksessa ei mainita esim. varhaiskasvatusta ja erityisopetusta (erityisesti kehitysvammaisten opetus), jossa henkilöstö on lasten eritteiden kanssa tekemisissä joka päivä, ja jossa on myös mahdollisuus saada B-hepatiittitartunta.

Akava kannattaa kaikkia työsuojelun ja työterveyshuollon toimia, joilla voidaan ennaltaehkäistä työntekijöiden altistumista ja tartuntavaaraa sekä parantaa jo altistuneiden ja sairastuneiden asemaa. Työntekijöiden suojelun tulee olla osa jokapäiväistä esimiestyötä ja johtamista.

Esityksen mukaan asetusehdotuksen merkittävät organisaatio- ja henkilöstövaikutukset kohdistuvat henkilöstön kouluttamiseen uuden asetuksen soveltamiseksi. Akava pitää tärkeänä henkilöstön koulutuksen asianmukaista toteuttamista sen mahdollisista kustannuksista huolimatta. Henkilöstön osaamisella kaikilla organisaation tasoilla on erittäin merkittävä rooli turvallisuuden kokonaisvaltaisessa toteutumisessa ja ennalta ehkäisevässä toiminnassa.

Sture Fjäder, puheenjohtaja

Maria Löfgren, johtaja