19.3.2013

Akavan kehysriihikannanotto

Kasvua ja turvaa panostamalla osaamiseen ja työn tekemiseen

Kestävyysvaje on valtiovarainministeriön arvion mukaan noin 3,5 prosenttia suhteessa kokonaistuotantoon. Akavan mielestä kestävyysvajeen vähentäminen edellyttää erityisesti työllisyysasteen nostamista, pidemmällä aikavälillä 75 prosenttiin. 


Valtion velkaantumisen taittamiseksi tarvittavan sopeutuksen taso on tarkentumassa kehysriiheen mennessä. Jos rakenteellisia uudistuksia ei kyetä tekemään riittävästi, tarve uusille meno- ja verosopeutuspäätöksille kasvaa. Se tulee välttää.


Rakenteelliset uudistukset ovat välttämättömiä työllisyyden parantamiseksi. Ne ovat usein vaikuttavia pidemmällä aikavälillä. Lyhyellä tähtäyksellä uudistusten toteuttaminen voi merkitä jopa menolisäyksiä.


Hallituksen kehysriihessä tarvitaan toimia, jotka edistävät kattavan työmarkkinaratkaisun syntymistä. Erityinen merkitys on ostovoimaa tukevilla toimenpiteillä. Ansiotuloverotuksen keventäminen kaikissa tuloluokissa on kestävin ratkaisu. ”Solidaarisuusverot” olisivat haitallisia ja lamaannuttavia.


Kehysriihessä tarvitaan päätöksiä uusista panostuksista, jotta talouden kasvu turvataan, työllisyysastetta nostetaan ja työuria pidennetään. Tarvitaan myös toimenpiteitä, jotka parantavat osaamista, tutkimusta, aktiivista kansalaisuutta, syrjäytymisen ehkäisemistä sekä uutta työtä ja innovaatioita kehittävien yritysten ja muiden työpaikkojen edellytyksiä. Täsmätoimetkin ovat välttämättömiä. Harmaan talouden torjuntaan on saatava tavoitteellisempi ote.

Akavan ehdotukset ja avaukset

1. Rakenteellisilla uudistuksilla pidempiä työuria

Uudella opintotuella lyhyemmät opiskeluajat

  • toteutetaan opintotuen kokonaisuudistus
  • opintotuesta tehdään nykyistä lainapainotteisempi
  • opintorahan osuuden kokonaistuesta tulee olla suurempi opintojen alkuvaiheessa
  • määräajassa valmistuneen tulee saada osa lainastaan ”anteeksi”
  • tulorajoista tehdään huomattavasti nykyistä korkeammat
  • toisen asteen opintotuki eriytetään korkeakoulujen opintotuesta

Pienten lasten vanhemmille paremmat mahdollisuudet yhdistää työ- ja perhe-elämä

  • äidillä ja isällä on molemmilla kuuden kuukauden vapaa yhteisen kuuden kuukauden lisäksi
  • yhteisen kuuden kuukauden jakso tulee voida käyttää niin, että osa-aikatyötä tekeville vanhemmille maksetaan vanhempainrahoja nykyistä pidempään
  • päivähoitomaksuja kehitetään siten, että osapäivähoidon maksut kannustavat osa-aikaisen työn tekemiseen

Asumistuki kannustavammaksi

  • lievennetään asumistuen tuloharkintaa, puuttumatta asumistuen tasoon, työn vastaanottamisen kannustamiseksi

Työelämän hyvinvoinnilla tuottavuutta ja turvaa

  • lisätään työnantajan vastuuta työllistymisestä muutosturvatilanteissa
  • kehitetään muutosturvaa sitä varten räätälöidyillä koulutuksilla ja palveluilla
  • parannetaan vanhempainvapailta palaavien työsuhdeturvaa
  • valmistellaan työaikapankkia koskevaa lainsäädäntöä tukemaan jo työehtosopimuksissa toteutettuja toimia

2. Koulutuksella osaajia ja aktiivisia kansalaisia

Syrjäytymistä ehkäisevä osaamisohjelma käyntiin

  • huolehditaan nuorten yhteiskuntatakuun tavoitteiden toteuttamisen varmistamisesta uudella erityisohjelmalla
  • ohjelma toteutetaan kehittämällä varhaiskasvatuksesta opintojen loppuun saattamiseen ulottuva kokonaisuus erityisine koko ikäluokkaa koskevine tarkistuspisteineen
  • ohjelman rinnalla vahvistetaan lapsille sekä perheille suunnattuja varhaisen tuen palveluja lisäämällä ammatillista lapsiperheiden perhetyötä sosiaali- ja terveyspalveluissa

Ammatillisen koulutuksen aloituspaikat riittäviksi

  • luovutaan ammatillisen toisen asteen opiskelijapaikkojen vähentämistoimista erityi-sesti silloin, jos vähentäminen uhkaa nuorten yhteiskuntatakuun tavoitteiden toteutumista
  • aloituspaikkamitoituksessa tulee ottaa huomioon myös aiempina vuosina ilman aloituspaikkaa jääneet

Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen voimavarat tukemaan kasvua ja kilpailukykyä

  • korkeakoulujen perusrahoituksesta huolehditaan tavoitteena nostaa rahoitus EU-maiden parhaiden vastaavien oppilaitosten tasolle
  • yliopistoindeksin on oltava voimassa jälleen vuodesta 2014 alkaen

3.  Tutkimus ja ICT menestystekijöiksi

T&K –panostukset ja investoinnit korkeammalle tasolle

  • •nostetaan tutkimus- ja kehitystoiminnan osuus pikaisesti neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta, julkiset T&K -panostukset yli yhteen prosenttiin BKT:sta
  • otetaan käyttöön innovaatioiden (aineettomien oikeuksien) verokannustin, ns. innovaatioboksi
  • luodaan pääomasijoitusohjelma varhaisen vaiheen pääomasijoitustoiminnan kansainvälistämiseksi ja kasvattamiseksi

ICT-panostukset uudelleen maailman kärkeen

  • varmistetaan erityisellä rahoitusohjelmalla alku- ja kasvuvaiheen ICT-yritysten tarpeet
  • käynnistetään kansallinen tieto- ja viestintätekniikan tutkimus- ja kehitysohjelma
  • panostetaan ohjelmistoviennin edellytysten parantamiseen
  • oppilaitoksissa otetaan käyttöön uusin tieto- ja viestintätekniikka
  • edistetään työpaikkansa menettäneiden ICT-osaajien työllistymistä mm. täsmä- ja muuntokoulutuksella

4.    Veroratkaisuin työtä ja kilpailukykyä

  • ansiotuloverotusta tulee alentaa asteittain EU15-maiden tasolle kaikissa tuloluokissa
  • ansiotuloverotusta tulee keventää ostovoiman lisäämiseksi toteutettavan työmarkkinaratkaisun yhteydessä
  • tehdään vuoden 2014 ansiotuloverotuksen veroperusteisiin inflaatiotarkistukset yleistä ansiokehitystä vastaavasti
  • palautetaan kotitalousvähennys määräaikaisesti entiselle tasolleen, jolloin vähennyskelpoista on 60 prosenttia työn kustannuksista ja vähennyksessä on 3000 euron enimmäismäärä
  • verotuksen kannustavuuden parantamiseksi voidaan harkita kulutus- ja haittaverojen maltillista nostamista
  • erityisesti investointien kiihdyttämiseksi alennetaan yhteisöverokantaa asteittain 22 prosenttiin edellyttäen, että yritykset investoivat osaamiseen, koneisiin ja laitteisiin
  • yhteisöverotuksen keventämistä voidaan rahoittaa yritystukia karsimalla
  • veroperusteiden mahdollisten muutosten aiheuttamat veromenetykset kunnille korvataan täysimääräisesti

5.  Harmaan talouden torjuntaan lisää puhtia ja toimenpiteitä

  • tehdään selkeä suunnitelma harmaan talouden torjumisen jatkotoimenpiteistä vuoden 2015 jälkeen
  • kaksinkertaistetaan takaisinsaatavien verojen, sosiaalivakuutusmaksujen sekä rikoshyötyjen tavoitemäärä nykyisestä (nyt 300–400 miljoonaa euroa)
  • huolehditaan taloussyyttäjien ja käräjäoikeuksien voimavaroista
  • tehostetaan työaikalainsäädännön noudattamisen seurantaa kaikkien henkilöstöryhmien osalta
  • otetaan käyttöön järjestöjen kanneoikeus



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje