26.12.2014

Mikä fiilis! – Palkansaajat kampanjoivat järjestäytymisen puolesta

#mikäfiiilis

Tämän kysymyksen olet saattanut vastikään nähdä Facebookissa tai Twitterissä, ehkä myös radiossa tai televisiossa.

Mikafiilis vierailuaika 1000x850

Kysymyksen takana ovat palkansaajat eli SAK, STTK ja Akava sekä niiden yhteinen imagokampanja järjestäytymisen edistämiseksi. Tarkoitus on nostaa esiin ammattiliittojen merkitystä 2020-luvun työelämässä ja herättää keskustelua ay-liikkeen työn merkityksestä sekä toimintatavoista. Järjestäytymisessä kun on kyse paljon muustakin kuin ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta tai juristipalveluista.

– Eri selvitykset osoittavat, että yksi keskeinen syy olla kuulumatta liittoon on tiedon puute: ei tiedetä, mitä liitot tekevät ja miten ne vaikuttavat. Tietoa toki on tarjolla paljonkin, mutta vähän paperinmakuisena, kertoo SAK:n järjestöpäällikkö Eija Harjula.

Ay-liike on ollut – muutamia hyviä poikkeuksia lukuun ottamatta – hieman jähmeä ja arka markkinoimaan osaamistaan ja rooliaan työelämässä sekä yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa.

– Nyt teimme erilaisten, pitkien asiakirjojen sijaan markkinointiviestinnän kampanjan, jolla haluamme tukea liittojemme jäsenhankintatyötä. Muistutamme, että ammattiliitossa jokainen voi olla mukana päättämässä siitä, mihin suuntaan työelämä menee ja millaista töissä on, sanoo järjestöjohtaja Risto Kauppinen Akavasta.

Järjestäytymisaste Suomessa on yhä Euroopan korkeimpia ja joidenkin liittojen jäsenmäärät jatkavat kasvuaan, mutta yhä useampi nuori jättää liittymästä ammattiliittoon. Pelkät työttömyyskassat eivät tarjoa samanlaisia palveluja tai mahdollisuutta kehittää työn ja arjen yhdistämistä kuin jäsenyys ammattiliitossa.

– Erityisesti nuorille on hyvä kertoa mahdollisimman konkreettisesti ja puhuttelevasti, mistä järjestäytymisessä ja ay-liikkeessä on kyse. Siksi aloitimme tämän kampanjan, kertoo STTK:n järjestöpäällikkö Juska Kivioja.

Pönöttäjästä toimijaksi

Ay-liike näkyy julkisessa keskustelussa nykyään lähinnä erilaisten työmarkkinaneuvotteluiden tai -selkkausten aikana. Niiden välissä tapahtuva jatkuva työelämän kehittäminen sekä muu yhteiskunnallinen vaikuttaminen jäävät näkymättömiin.

– Meitä pidetään usein ei-liikkeenä, äijämäisenä, pönöttävänä ja patsastelevanapoliittisena kollektiivina, joka ei huomioi yksilön tarpeita. Kaikki tämä antaa meistä mielikuvan, jonka mukaan olisimme menneen maailman kansanliike. Sen sijaan, että tuijottaisimme menneisiin saavutuksiin, haluamme kertoa 2020-luvun ay-liikkeestä ja kutsua kaikkia mukaan sen kehittämiseen, Harjula kuvailee.

Liittojen kampanjoiden tukena

Keskusjärjestöjen kampanja on kuitenkin imago- eikä jäsenhankintakampanja. Sen tärkein tavoite on tukea liittojen kampanjoita siten, että kattokampanjan viestiä voidaan hyödyntää eri tavoin liittojen jäsenhankinnassa.

Kattokampanjan teemat on valittu kaikille järjestöille yhteisten tavoitteiden pohjalta: SAK:ta, STTK:ta ja Akavaa yhdistävät esimerkiksi tasa-arvoon, työhyvinvointiin, säällisiin työaikoihin ja -tapoihin sekä työn ja yksityiselämän hyvään yhteensovittamiseen liittyvät tavoitteet.

Mikafiilis kutsumustyo 1000x850


Kampanja näkyy Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa ja Youtubessa, radiossa ja televisiossa, kaduilla ja sanomalehdissä.

– Kampanjan rakenne on sellainen, että varsinaisena kampanja-aikana liitot voivat hyödyntää kampanjan elementtejä missä tahansa järjestäytymisen edistämiseen liittyvässä työssä; esimerkiksi verkossa, messuilla ja erilaisissa tapahtumissa, kertoo asiakkuusjohtaja Mari Storhammar mainostoimisto Avalonista.

Jokaisella on oikeus ammattiliittoon, mutta yllättävän monelle kohderyhmässä järjestäytyminen ei ole kuitenkaan tullut edes mieleen – vielä. Kampanjan tavoite on aktivoida ihmiset keskustelemaan, mikä on tänä päivänä fiilis työelämässä ja pohtimaan, kannattaisiko asioille tehdä jotain.

Mikä fiilis -kampanjan osoitteet

Kampanjasivusto on osoitteessa Mikafiilis.fi.
Kampanja Facebookissa https://www.facebook.com/mikafiilis
Kampanjan Twitter-kanava: https://twitter.com/mikafiilis
Kampanjan Instagram-sivut: http://instagram.com/mikafiilis


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje