11.2.2014


Käytännön toimet

Uudenlaisen työaikakulttuurin rakentaminen työpaikalla on eri toimijoiden välistä yhteistyötä.

Työpaikan arjessa eri toimijoilla on eri tehtävät ja vastuut. Työaikakäytäntöjen vaatii yhteistyötä heidän välillään.


On kuitenkin syytä muistaa, että ilman ylimmän johdon sitoutumista työhyvinvoinnin parantaminen ei tuota tuloksia. Organisaation ylimmän johdon on ymmärrettävä, että työajoilla, työhyvinvoinnilla ja työn tuottavuudella on suora yhteys.


Katso allaolevasta kuvauksesta mitä seuraavat toimijat voivat tehdä toimivan työaikakulttuurin rakentamiseksi:

  • työnantaja
  • työntekijä,
  • esimies,
  • työsuojeluorganisaatioon kuuluvat ja
  • työterveyshuollon asiantuntijat.


Miten työaikakuormitusta selvitetään ja korjataan?


Työnantajan toimet


Työnantajan on selvitettävä työajoista johtuvat vaarat ja haitat sekä eri todellinen työhön sidottu aika eri henkilöstöryhmillä. Tätä voidaan kartoittaa esimerkiksi seuraavilla kysymyksillä:


  • Edellytetäänkö työntekijän vastaavan puhelimeen ja sähköposteihin varsinaisen työajan ulkopuolella?
    • Tekevätkö työntekijät työhön liittyviä matkoja varsinaisen työaikansa ulkopuolella esimerkiksi viikonloppuisin?
      • Onko työn määrä suhteessa työaikaan mitoitettu niin, että työajat on ennakoitavissa?
        • Kuinka paljon työntekijät tekevät ylitöitä?
          • Jääkö palautumiseen aikaa?

Työaikojen vaarojen ja haittojen arvioinnissa tulee huomioida muun muassa


  • työpäivien pituus
  • työntekijän mahdollisuus itse säätää työpäivän pituutta
  • kokonaistyöaika
  • peräkkäisten työvuorojen toistuvuus
  • työvuorojen kiertosuunta
  • ylityöt ja niiden määrä
  • työn suorittamisajankohta
  • työaikojen ennakoitavuus
  • työhön sidonnaisuuden aiheuttama kokonaiskuormitus, mukaan lukien esim. matka-aika,edellytys vastata työsähköposteihin ja puhelimeen varsinaisen työajan ulkopuolella
  • työntekijän mahdollisuus riittävään palautumiseen työpäivän aikana ja niiden välillä

Keinoja korjata työaikakuormitusongelmia


  • Työn uudelleen organisointi ja resursointi
  • Palautumista tukevat arjen käytännöt, kuten sähköpostiliikenteen aikatauluttaminen, matkojen jälkeisten päivien palautuminen, työsähköpostin poissaoloviestit
  • Varsinaisen työajan ulkopuolella teetettävien töiden kirjaaminen ylitöiksi
  • Säännöllinen työn määrän ja työajan suhteen arviointi esimerkiksi kehityskeskusteluissa

Lisätietoja työhyvinvoinnin ja tuottavuuden yhteyksistä sekä taloudellisista näkökulmista:
Työhyvinvoinnin liiketaloudelliset merkitykset



Työntekijä

  • Opettele tunnistamaan itsessäsi merkit, jotka kertovat palautumisen tarpeesta (väsymys, ärtymys, unohtelu, vetäytyminen)
  • Huolehdi riittävästä levosta ja palautumisesta sekä terveistä elintavoista
  • Arvioi esimiehen kanssa käytävissä keskusteluissa
- todellista viikkotuntimäärää
- itse tekemääsi työajan seurantaa
- vaikutusmahdollisuuksia työaikaan ja työaikajoustojen käyttöön
- työajan levimäistä
- työskentelyä eri aikavyöhykkeiden yli: määrä, toistuvuus ja kuormittavuus
- palautumiseen käytettävän ajan riittävyyttä päivittäin töiden jälkeen, viikonloppuisin, vapaapäivinä sekä vuosilomilla

Esimies

  • Ota tavoitteiden asettamisessa huomioon liikkuvasta työskentelytavoista johtuvat, ajankäyttöä muuttavat tekijät
  • Osallistu työyhteisön toimintatapojen luomiseen
-  soittojen, tekstiviestien ja sähköpostien ajoittaminen sekä toivottu vasteaika
-  kokousten ajankohdat
- vapaa-aikojen ja lomien rauhoittaminen sähköposteista ja muista työhön liittyvistä velvoitteista
- myöhäisen kokouksen tai matkalta paluun jälkeen on mahdollista tulla seuraavana päivänä myöhemmin töihin
- riittävistä resursseista huolehtiminen
  • Pyydä toimintatapojen kehittämiseen tarvittaessa apua työterveyshuollolta!
  • Ohjaa omalla esimerkilläsi palautumiseen
  • Tue työaikakulttuuria, jossa ei ihannoida ylipitkiä ja tauottomia työpäiviä tai töiden viemistä kotiin
  • Tue työntekijöiden mahdollisuutta säädellä työaikoja
  • Tue työntekijöiden mahdollisuuksia harrastaa liikuntaa
  • Ota keskusteluissa esiin palautumisen ja työajan hallinnan merkitys, jotta palautumisen vaikeudet tunnistetaan ajoissa

Työsuojeluhenkilöstö

  • Huolehdi, että uudella tavalla rakentuva työaika ja palautuminen otetaan huomioon työn vaara- ja haittatekijöiden tunnistamisessa sekä riskien arvioinnissa
  • Osallistu työpaikkaselvyksen tekemiseen sekä työsuojelun ja työhyvinvoinnin kehittämiseen
  • Ole mukana työkykyä ylläpitävässä toiminnassa ja erityisesti palautumista edistävien toimintatapojen kehittämisessä
  • Seuraa työaikalain alaisten henkilöiden ylityömääriä
  • Laadi työpaikallesi ohjeet miten työaikakuormituksen tunnistaa, miten sen voi ottaa puheeksi ja miten kuormitusoireisiin puututaan

Työterveyshuoltohenkilöstö

  • Pyri tunnistamaan työntekijöiden palautumisen vaikeudet ajoissa
  • Anna tietoa, ohjausta ja neuvontaa riittävästä ajallisesta ja sisällöllisestä palautumisesta ja niiden merkityksestä terveyteen
  • Anna tietoa ja neuvontaa riittävästä unesta ja sen merkityksestä terveyteen
  • Ohjaa erilaisia työn tauotustapoja sekä elpymisaikojen sisällyttämistä pitkiin työpäiviin sekä rentoutusmenetelmien käyttöä
  • Kannusta monipuoliseen, ajatukset työstä irrottavaan ja työntekijälle mieluisaan vapaa-ajanviettoon sekä liikuntaan
  • Tue esimiehiä työaikaan liittyvien terveellisten toimintatapojen kehittämisessä


Lähde: Työturvallisuuskeskus, Mobiili työ -opas


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje