11.2.2014



Työajat vaikuttavat työssä jaksamiseen – ja jatkamiseen


Kun työntekijät työskentelevät muina aikoina kuin perinteisen työajan puitteissa tai työ lomittuu vapaa-ajan kanssa, on hyvä arvioida jokaisen työntekijän mahdollisuus riittävään työstä palautumiseen ja työajan uudenlaiseen rytmittämiseen. Myönteisen tulkinnan mukaan työn ja vapaa-ajan lomittuminen tekee elämästä kokonaisempaa ja työajan sääntely muuttuu joustavammaksi. Kriittisen tulkinnan mukaan yksityiselämän suojelu vaikeutuu.


Korkea viikkotuntimäärä, joka on akavalaisilla yleisempää kuin muilla palkansaajilla,  voi muodostua pitkään jatkuessa jopa työntekijän terveydelle haitalliseksi. Työntekijän on vaikea sitoutua terveyttä edistävään tai palauttavaan harrastukseen. Läheiset ihmissuhteet saattavat jatkuvan työaikapaineen takia kärsiä. Yksilölliset erot ovat toki suuria, ja osalle epäsäännöllinen työaika soveltuu hyvin.

Huolehdi palautumisesta

Työaikaa on hyvä arvioida sekä viikkotuntimäärän että palautumiselle jäävän ajan näkökulmasta. Akavalaiset tinkivät helposti omasta palautumis- ja lepoajastaan, jos työssä on kiireen tunnetta tai työ johtaa toistuvasti pidentyneisiin työpäiviin kiinnostavuutensa ja haasteellisuutensa vuoksi. Lyhytkin työsähköpostien selailu illalla ennen nukkumaan menoa voi käynnistää huolen seuraavan päivän töistä – on toki niitäkin, jotka saavat näin seuraavan päivän kalenterinsa järjestykseen omassa päässään ja nukkuvat levollisesti. 


Palautuminen on ihmisen hyvinvointia ylläpitävä prosessi, jonka aikana voimavarat täydentyvät. Tietotyötä tekevien on erityisen tärkeä pystyä irtautumaan psykologisesti työstä, rentoutumaan ja nukkumaan riittävästi. Fysiologisen palautumisen kannalta tärkeintä on riittävä uni ja stressitön vapaa-aika. Suositusten mukaan keskeytymättömän vuorokausilevon on oltava vähintään yhdeksän tuntia.

Irrottaudu työstä vapaa-ajalla

  • Älä mieti työasioita tai velvollisuuksia
  • Pidättäydy työnteosta: älä lue sähköposteja tai työhön liittyviä viestejä
  • Ole aktiivinen myös vapaa-ajallasi, vietä aikaa perheen, ystävien ja harrastusten parissa
  • Tee juuri sinulle mieluisia asioita - lue, kuuntele musiikkia, mene metsään tms.
  • Kokeile uusien taitojen opiskelua, niin saat onnistumisen kokemuksia!

 

Mitä mielekkäämpi on vapaa-ajan toiminta, sitä parempaa on palautuminen!

Mitä jos en palaudu?

Jos lepoon ja palautumiseen ei jää aikaa, se aiheuttaa kuormittuneisuuden kokemusta, tyytymättömyyttä ja väsymystä. Riittämätön palautuminen on pitkään jatkuessaan tunnettu terveysriski. Ylikuormitukseen ensimmäisiä merkkejä ovat

  • ylikuormituksen ja ärtymyksen tuntemukset,
  • tarve vetäytyä sosiaalisesta vuorovaikutuksesta,
  • väsymys ja
  • energian puute.

Jos työntekijä kokee, ettei ehdi riittävästi palautua, on hyvä keskustella oman esimiehen kanssa siitä, miten työn sisältöön ja työaikaan voidaan vaikuttaa niin, että palautumisaikaa saadaan riittävästi. Jos asian esiin nostaminen oman esimiehen kanssa tuntuu vaikealta, työntekijä voi kääntyä työsuojeluvaltuutetun tai luottamusmiehen puoleen.  Myös työterveyshuolto voi toimia tukena.





Lähde: Työturvallisuuskeskus – Mobiili työ -opas


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje