2.9.2016

Akavan kommentit vuoden 2017 budjetista


Tässä esitetyt Akavan asiantuntijoiden arviot perustuvat hallituksen tiedotustilaisuuden materiaaleihin, saamiimme taustatietoihin ja niihin perustuviin tulkintoihin. Arviot tarkentuvat, kun varsinainen talousarvioesitys julkaistaan 19. syyskuuta. 

Talous- ja veropolitiikka

Akava yhtyy hallituksen näkemykseen, että ratkaisu julkisen sektorin rahoitusongelmiin on työllisyysasteen nostaminen. Akava on tyytyväinen, että hallitus pitää kiinni neljän miljardin säästötavoitteestaan, mutta pitää harhaanjohtavana ilmoitusta, että uusia leikkauksia ei ole tehty. Hallitus leikkaa korkeakoulusektorilta kaikki kilpailukykysopimuksen yksityiselle työnantajalle tuomat hyödyt. Lisäksi hallitus pyrkii käyttämään hyväkseen kilpailukykysopimuksen aiheuttamaa valtion ja kuntien välisen kustannusten jaon muutosta.    

Ansiotuloverotusta kevennetään 515 miljoonalla eurolla, mikäli kilpailukykysopimuksen kattavuus on vähintään 90 prosenttia. Tämä edellyttää, että kunta-alan pääsopijajärjestöt allekirjoittavat sopimuksen. Akavan käsitys on, että valtiovarainministeriön budjettiehdotuksen verolinja ei ole muuttunut ja palkkatulojen verotus kevenee tasaisesti kaikissa tuloluokissa. Valtiovarainministeri Orpo ilmoitti tiedotustilaisuudessa, että verokevennys kohdennetaan ”oikeudenmukaisesti kaikille tuloluokille” ja että jokaisen verotus kevenee aidosti noin 0,6 prosenttiyksikköä.

Hallitus keventää perintö- ja lahjaverotusta niin, että kuolemantapauksessa henkivakuutusten perusteella maksetun  korvauksen osittainen perintöverovapaus poistuu. Tämä koskisi myös ryhmähenkivakuutuksia. Akava kannattaa perintö- ja lahjaveron keventämistä, mutta vastustaa kuoleman johdosta maksettavan vakuutuskorvuksen osittaisen verovapauden poistamista. Akava pitää vääränä sitä, että poistetaan verokannustimet omaehtoiselta taloudellisiin riskeihin varautumiselta.  

Koulutuspolitiikka

Osa vuoden 2017 leikkauksista ja uusista panostuksista koulutukseen oli tiedossa jo aiemmin, eikä siten kyse ole budjettiriihessä tehdyistä päätöksistä, vaikka ne koskevatkin vuoden 2017 budjettia. Akava edellyttää hallituksen toteuttavan kevään kehysriihessä lupaamansa lisäpanostukset korkeakoulutukseen.

Akava paheksuu hallituksen kilpailukykysopimustulkinnan varjolla toteuttamia uusia koulutusleikkauksia. Yksityisoikeudellisten koulutuksen järjestäjien tulkitseminen julkisiksi instituutioiksi tarkoittaa, että valtio ulosmittaa hyödyt, jotka kilpailukykysopimus olisi tuonut korkeakouluille alempina työnantajamaksuina. Valtio vähentää alennuksen korkeakoulujen julkisesta rahoituksesta. Vähennys on Akavan tämänhetkisen arvion mukaan yliopistoille 13,9 miljoonaa ja ammattikorkeakouluille 6,9 miljoonaa euroa vuodessa pysyvästi. Lisäksi vuosi 2017 tuo 30 miljoonan euron lisäleikkauksen Helsingin ja Itä-Suomen yliopistoille, kun niille osoitettu apteekkikompensaatio poistuu. 

Akava on pettynyt, että hallitus toteuttaa ammatillisen peruskoulutuksen 190 miljoonan euron leikkauksen heti vuonna 2017 eikä siirtänyt sitä vaatimustemme mukaisesti vuodelle 2018. Varsinaisen reformin mahdollistama lainsäädäntö tulee voimaan vasta vuonna 2018. Koulutuksenjärjestäjät joutuvat reagoimaan leikkaukseen nopeasti vähentämällä oppilaspaikkoja jaopetusta sekä irtisanomalla opettajia.  

Myönteistä on, että hallitus nimittää työryhmän valmistelemaan vaihtoehtoisia malleja osoittaa lisäresursseja korkeakoulujen tutkimus- ja innovaatiotoimintaan sekä tutkimustulosten hyödyntämiseen. Akava haluaa olla mukana tässä työssä, joka tähtää kestävän kasvun tukemiseen.  

Aiemmin päätetty 40 miljoonan euron kohdennettu rahoitus digitaalisten oppimisympäristöjen kehittämiseen, ympärivuotisen opiskelun edistämiseen ja nuorten tutkijoiden tukemiseen toteutuu. Akava katsoo, että rahoituksella on tuettava ennen kaikkea korkeakoulujen välistä yhteistyötä, edistettävä opiskelijoiden valinnanmahdollisuuksia ja sujuvia opintopolkuja sekä vahvistettava nuorten tutkijoiden ohjausta.  

Opiskelijoiden siirtäminen yleisen asumistuen piiriin on Akavan mielestä hyvä edistysaskel, jolla tuki kohdistuu sitä eniten tarvitseville. Muutos ei saa kuitenkaan monimutkaistaa tuen hakemista.

Myönteistä on, että opettajien perus- ja täydennyskoulutukseen kohdistetaan 20 miljoonaa euroa vuonna 2017 osana osaamisen ja koulutuksen kärkihanketta.

Akava on tyytyväinen kulttuurialoihin kohdistuvasta lisäpanostuksesta, kuten yleisten kirjastojen lainauskorvauksen nostamisesta pohjoismaiselle tasolle. Korvaus nousee 15,6 miljoonaan euroon nykyisestä 9,3 miljoonasta eurosta.  

Työllisyyspolitiikka

Työllisyyttä lisäävien toimien valmistelu työmarkkinajärjestöjen kanssa on positiivista. Työttömyysturvan aktiivikäytön lisääminen on hyvä suunta. Akava haluaa edistää mahdollisuutta käyttää työttömyysturvaa oman osaamisen parantamiseen. Työttömyysturvan ansio-osan mahdollista käyttöä palkkatukeen ja starttirahaan ja muutoksen aikataulua pitää kuitenkin tarkastella vielä erikseen, muun muassa koska se vaikuttaa Työttömyysvakuutusrahaston talouteen.

Työvoimapolitiikkaan panostaminen, työnhakijoiden säännölliset haastattelut sekä työvoimapalveluiden tehostaminen yksityisten toimijoiden roolia kasvattamalla ovat Akavan mielestä hyviä uudistuksia. Niillä voidaan nykyistä paremmin tukea kaikenikäisten työnhakijoiden työllistymistä. Akava pitää myös tärkeänä sitä periaatetta, että julkisen talouden säästöt, joita työllisyysesityksissä mahdollisesti syntyy, käytetään täysimääräisesti työllisyyden tukemiseen toisaalla järjestelmässä.

Budjetin yhteydessä toteutetaan useita aikaisemmin päätettyjä, työllisyyden parantamiseen tähtääviä keinoja. Uusien ja aiemmin esitettyjen keinojen tulee sopia yhteen ja vaikuttaa samaan suuntaan.

Akava pitää hyvänä asiana varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen korotusten perumista. Tämä tukee Akavan tavoitetta varhaiskasvatuksessa olevien lasten määrän lisäämisestä, työllisyysasteen nostamisesta sekä kannustinloukkujen purkamisesta.

Hallituksen kertakorvausmalli äitien työnantajille voi olla pienten, naisvaltaisten työnantajien näkökulmasta kannatettava. Sukupuolten välistä tasa-arvoa se ei kuitenkaan edistä. Akava on esittänyt vaihtoehtoisen ja kustannuksiltaan edullisemman mallin, jossa niin äitiys- kuin isyysvapaan aikaisen päivärahan tasoa korotettaisiin ja hyöty kohdistuisi sekä työnantajille että työntekijöille. Lisäksi laajempi perhevapaiden uudistaminen parantaisi nuorten naisten työllisyysastetta.  

Ikääntyneiden kertaluonteisen eläketuen yksityiskohdat ovat auki. Akavalle on tärkeää välttää ikäsyrjintää työmarkkinoilla. Lisäksi malli on rakennettava siten, ettei työeläketurvan rahoitusta häiritä. 

Akava pitää järkevinä asuntotuotannon tarjonnan kasvattamiseen kohdistuvia toimenpiteitä. Varsinkin pääkaupunkiseudulla pitää laskea asumisen kustannustasoa lisäämällä asuntotarjontaa.

Maksuperusteisen arvonlisäveron tilitykseen siirtyminen on merkittävä uudistus, joka helpottaa erityisesti pienyrittäjien ja aloittelevien yrittäjien hallinnollista taakkaa.

  • Teksti: yhteiskuntapolitiikan ja työelämäasioiden asiantuntijat Akavassa

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje